Historisk arkiv

Bedre bymiljø: 400 millioner kroner fra belønningsordningen for kollektivtransport

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Samferdselsdepartementet

- Regjeringen fortsetter innsatsen for å styrke kollektivtransporten i byene. Fremkommelighet, bedre byluft og trafikksikkerhet for alle reisende er viktige mål. Sammen med Venstre og KrF økte vi derfor bevilgningene til belønningsordningen for kollektivtransport til 1 380 millioner kroner - 40 prosent høyere enn opprinnelig planlagt i Nasjonal transportplan. Nå deler vi ut 400 millioner kroner ekstra til 9 byområder, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Storbyområdene har i vår konkurrert om 400 millioner kroner. Dette er midler fra belønningsordningen som kommer i tillegg til allerede avtalte midler. Forslagene fra de 9 byområdene er nå vurdert, og fordelingen av midler er slik:

400 millioner kroner ekstra til 9 byområder – 1380 millioner kroner totalt

  • Oslo/Akershus 150 mill. kr (for 2016 totalt 430 mill. kr)
  • Bergen 60 mill. kr (for 2016 totalt 200 mill. kr)
  • Trondheim 60 mill. kr (for 2016 totalt 230 mill. kr)
  • Stavanger 40 mill. kr (for 2016 totalt 100 mill. kr)
  • Kristiansand 30 mill. kr (for 2016 totalt 110 mill. kr)
  • Buskerudbyen 15 mill. kr (for 2016 totalt 95 mill. kr)
  • Grenland 15 mill. kr (for 2016 totalt 75 mill. kr)
  • Nedre Glomma 15 mill. kr (for 2016 totalt 65 mill. kr)
  • Tromsø 15 mill. kr (for 2016 totalt 75 mill. kr
  • Sum 400 mill. kr (for 2016 totalt 1380 mill. kr)

- Storbyområdene tenker i mange tilfeller godt og kreativt om hvordan utfordringene med trafikkvekst, luftkvalitet og fremkommelighet skal løses. Lokalt engasjement er avgjørende for å finne gode løsninger. Nå er det opp til storbyområdene selv å prioritere hvordan disse ekstramidlene skal brukes, sier samferdselsministeren.

Mange forslag

Her er et utvalg av av tiltakene som storbyområdene har foreslått:

Oslo/Akershus
• Operatørdrevet elbusstest
• Tilpasning av infrastruktur for nye trikker
• Stasjonsoppgradering på østlige T-banenett
• Bussframkommelighet i Ski

Bergen
• Snarveier, gangvei til holdeplass
• Sykkeltrasé mot Nordnes

Trondheim
• Biogass til bussparken
• Snarveier og tiltak for gåing
• Innfartsparkering (Være, Tonstad, Eggkleiva)

Stavanger
• Framkommelighet for buss
• Sanntidsskjermer
• Videreutvikling av mobilapplikasjoner for kjøp av billetter

Kristiansand
• Oppgradering av holdeplasser, midler til reguleringsplass ved universitetet, kollektivknutepunkt i Birkenes
• Gang- og sykkeltiltak

Buskerudbyen
• Sluttføring av ombygging av Bragernes kollektivknutepunkt

Tromsø
• Oppvarmet sykkelveg med fortau via fjernvarme langs Stakkevollvegen (Tverrforbindelsen – Hansjordnesbukta)
• Sykkelveg med fortau Brinkvegen - Hulderveien

Nedre Glomma
• Lys på Glommastien
• Sykkelsti i Greåkerdalen
• Smart mobility
• Frekvensøking på buss i Nedre Glomma

Grenland
• Tiltak for gående og syklister
• Oppgradering av holdeplasser

Valgfrihet viktig i transporthverdagen

- Trafikantene må tilbys gode og reelle alternativer til bruk av privatbil. Kollektive løsninger, sykkel og gange er viktige deler av løsningen her og nå, og i morgen. Litt lenger inn i fremtiden, men raskere enn de fleste tror, vil transport i byområdene vil også være revolusjonert av ny teknologi:

- Biler og busser med lavutslipp vil gi oss bedre luftkvalitet, førerløse og smarte kjøretøy vil utnytte kapasiteten på veinettet mer optimalt, og apper og reiseinformasjon i sanntid vil tilby kollektive løsninger på individuelle behov.

- Storbyområdene våre vokser, og bedre fremkommelighet, miljø og helse er et høyt prioritert del av regjeringens storbypolitikk og arbeidet med grønn omstilling. Fremtidens transportløsninger er en del av dette grønne skiftet. Regjeringen legger til rette for ny teknologi og valgfrihet i transporthverdagen, sier samferdselsministeren.

Mer om belønningsordningen

Se også pressemelding om fordeling av 980 milioner kroner