Kollektivtransport
Ansvaret for kollektivtransporten er delt mellom stat, fylkeskommune og kommune. Disse bidrar i ulik grad til infrastruktur, planlegging og kjøp av kollektivtransporttjenester som er bedriftsøkonomisk ulønnsomme. Staten har et overordnet ansvar for transportpolitikken og fastsetter rammebetingelsene. Staten har også ansvaret for riksveger og det nasjonale jernbanenettet, mens fylkeskommunene har ansvaret for den lokale kollektivtransporten innenfor hvert fylke.

Kollektivtransport - ansvar og rabattordninger
En oversikt over ansvaret for den lokale kollektivtransporten, herunder skole- og studentrabatten, ungdomskortet, de landsomfattende sosiale rabattordningene og TT-kjøring.

Kystruten Bergen-Kirkenes
Samferdselsdepartementet har løyveansvaret for kystruten Bergen-Kirkenes og kjøper sjøtransporttjenester på strekningen.

Byvekstavtaler, belønningsordningen, og bymiljøavtaler
For å hindre at veksten i persontransport skjer med bil og bidrar til økt forurensning og dårligere framkommelighet, vil regjeringen at flere skal gå, sykle og benytte kollektivtrafikken.
Relaterte tema og innsikt
Aktuelt nå

Samferdselsbudsjettet 2020
Store bompengekutt og styrking av kollektivtilbudet
- Regjeringspartienes bompengeavtale kommer bilister og reisende til gode, både i byene og i distriktene. De neste 10 årene skal vi bruke over 18 milliarder kroner på bompengekutt og styrke kollektivtrafikken med 10 milliarder kroner. For 2020 vil vi bruke 1,4 milliarder kroner til å kutte bompengene i distriktene og om lag 425 millioner kroner til å kutte bompenger i de 4 største byområdene. Vi vil bruke 5 milliarder kroner til kollektivtransport, sykling og gange i de største byområdene, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Eit betre busstilbod for passasjerane
- Vi ønsker å legge til rette for eit godt kollektivtilbod for folk flest. Om nokon ønsker å bygge ut betre kollektivtrafikk, skal ikkje politikken sette hinder for dei. Vi liberaliserer og bryt monopol. No endrar vi reglane for etableringa av kommersielle bussruter og gjer det mogleg for fleire å etablere ekspressbussrutar. Det kan gi betre, hyppigare og billigare buss, seier samferdselsminister Jon Georg Dale.
Siste nytt om temaet
- Første spadetak for Fornebubanen i dag – regjeringen tar halvparten av kostnadene og bidrar med 8.1 milliarder Pressemelding 11.12.2020
- Byvekstavtale for Osloområdet signert i dag – Staten bidrar med over 16,5 milliarder Pressemelding 27.11.2020
- Presseinvitasjon: Signering av byvekstavtale for Osloområdet Pressemelding 25.11.2020
- Mellombels tilskotsordning for kommersielle buss- og passasjerbåtruter blir forlenga Pressemelding 06.11.2020
- Norge med innspill til EU-kommisjonens nye mobilitetsstrategi Pressemelding 06.11.2020
Dokumenter
Lovforslag om ekspressbuss
Prop. 69 L (2018–2019)
Proposisjonen omhandlar endringar i yrkestransportlova som vil gje høve til å fritt kunne etablere kommersielle bussruter lengre enn 80 kilometer éin veg, med høve til å kunne ta lokaltrafikk undervegs. Det vert òg gjeve heimel for departementet til å kunne bestemme i forskrifter at flybussruter der passasjerane går av eller på ved ein flyplass kan etablerast utan krav til nedre kilometergrense.
Handlingsplan for kollektivtransport
Handlingsplanen for kollektivtransport er utarbeidet av Samferdselsdepartementet. Planen følger opp satsingen på kollektivtransport som regjeringen har lagt fram i sin politiske plattform og i Nasjonal transportplan 2018–2029. Regjeringens mål om framkommelighet og klima står sentralt.
Siste dokumenter
- NOU 2020: 15 - Det handler om Norge NOU 04.12.2020
- Prop. 29 L (2020–2021) - Endringer i midlertidig lov om billettering på ferje som følge av utbrudd av covid-19 Proposisjon 06.11.2020
- Høring - utkast til forskrift om midlertidig tilskudd til operatører av kommersielle buss- og passasjerbåtruter som har tapt omsetning som følge av utbruddet av covid-19 Høring 30.06.2020
- Høring - Utkast til ny jernbaneforskrift, ny forskrift om sikkerhet og tekniske forhold ved jernbanen og endringer i forskrift om gjennomføring av kollektivtransportforordningen Høring 26.06.2020