Yrkestransport
For å kunne drive yrkestransport med motorvogn og med fartøy i rute må man ha løyve. Løyveordningen sikrer trygg og tjenlig transport for brukerne og like konkurransevilkår mellom transportutøvere i EØS-markedet.

Internasjonal transport og kabotasje
Informasjon om regler for internasjonal transport på veg og kabotasje.

Løyver: Informasjon, vilkår og regelverk
Søknad om løyve sendes til fylkeskommunen (eller Oslo kommune) der virksomheten er hjemmehørende.

Regelverk for yrkestransport
Lover, forskrifter og rundskriv som gjelder yrkestransport.
Relaterte tema og innsikt
Aktuelt nå
Tiltak som sikrer samfunnskritisk transportvirksomhet på veiene
- Transport spiller en veldig viktig rolle i håndteringen av koronaviruset, og for å holde hjulene i gang i samfunnet forøvrig. Derfor er det viktig med god flyt i vareleveringen. Dette betyr at personell og virksomheter som er sentrale innen transport må bli spesielt ivaretatt, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Veiprising av tunge kjøretøy kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt
Veiprising av tunge kjøretøy kan være samfunnsøkonomisk lønnsomt og mer målrettet enn dagens system, viser en ny rapport Samferdselsdepartementet har mottatt.
Siste nytt om temaet
- Arbeidsgruppe skal jobbe med alternativer til taksameter i drosje Pressemelding 08.03.2021
- Risikoen for tungbilulykker er nær halvert de siste årene Pressemelding 09.12.2020
- Nytt drosjeregelverk trer i kraft 1. november Pressemelding 30.10.2020
- Hurtigruten skal seile strekningen Bodø-Kirkenes Pressemelding 12.10.2020
Dokumenter
Lovforslag om endringer i drosjeregelverket
Prop. 70 L (2018–2019)
Hovedinnholdet i lovproposisjonen er å oppheve antallsreguleringen for drosjer. Samtidig foreslås det at fylkeskommunene skal kunne tildele eneretter for drosjevirksomhet i områder med liten befolkning for å sikre et tilfredsstillende drosjetilbud i hele landet. Videre foreslås det at krav om løyve skal opprettholdes, samt at det stilles krav til fagkunnskap for sjåfør.
Lovforslag om ekspressbuss
Prop. 69 L (2018–2019)
Proposisjonen omhandlar endringar i yrkestransportlova som vil gje høve til å fritt kunne etablere kommersielle bussruter lengre enn 80 kilometer éin veg, med høve til å kunne ta lokaltrafikk undervegs. Det vert òg gjeve heimel for departementet til å kunne bestemme i forskrifter at flybussruter der passasjerane går av eller på ved ein flyplass kan etablerast utan krav til nedre kilometergrense.
Siste dokumenter
- Strategi mot arbeidslivskriminalitet (2021–) Plan/strategi 08.02.2021
- Nasjonal kartlegging av drosjemarkedet Rapport 10.11.2020
- Prop. 29 L (2020–2021) - Endringer i midlertidig lov om billettering på ferje som følge av utbrudd av covid-19 Proposisjon 06.11.2020
- Prop. 17 L (2020–2021) - Endringer i yrkestransportlova og skatteforvaltningsloven (tilsyn med kontrollutrustninger og tredjepartsrapportering til skattemyndighetene i drosjenæringen) Proposisjon 23.10.2020