Kulturminister Widvey mottok fotoskatt på vegne av det norske folk

Fotosamlingen inneholder en unik og omfangsrik fotosamling fra vår nære historie. For første gang kan alle – helt gratis – ta i bruk mange høyoppløselige bilder fra etterkrigstiden, for å illustrere alt fra læreverk til fagoppgaver.

Gruppebilde ved overrekkelse av stor fotosamling fra Sparebankstiftelsen DNB og Teknisk Museum til kulturminister Thorhild Widvey.
Fra venstre: Administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB André Støylen, kulturminister Thorhild Widvey, museumsdirektør ved Norsk Teknisk Museum Hans Weinberger og fotoarkivarene Thale Elisabeth Sørlie og Arne B. Langleite. Foto: Ketil Frøland / Kulturdepartementet

Kulturminister Thorhild Widvey markerte tirsdag 23. juni at den store fotosamlingen i regi av Sparebankstiftelsen DNB og Norsk Teknisk Museum er frigitt for allmennheten. Hun markerte begivenheten ved å laste ned det første høyoppløselige bildet fra samlingen.

– Det er en glede for meg å motta denne fotoskatten på vegne av det norske folk. Når en så stor europeisk fotosamling fra etterkrigstiden gjøres tilgjengelig, er det en gave til allmennheten. En stor takk til Sparebankstiftelsen DNB som har kjøpt rettighetene til denne fotosamlingen og Teknisk Museum som forvalter den, sier kulturminister Thorhild Widvey.

Banebrytende frislipp

For første gang blir en så stor samling av rettighetsbelagte fotografier fra nyere tid tilgjengelige i høy oppløsning for fri bruk. Sparebankstiftelsen DNB gjør nå fotoskatten tilgjengelig for folk flest. På Digitalt museum kan alle laste ned høyoppløselige bilder.

Ulike institusjoner har tidligere frigitt enkeltbilder og samlinger, men aldri før har folk fått tilgang til et så omfattende utvalg fra dette tidsrommet. Det unike er at fotosamlingen eies med opphavsrett, det vil si at Sparebankstiftelsen DNB nå har anledning til å gi allmennheten mulighet til å vederlagsfritt bruke bilder, selv om de fortsatt er rettighetsbeskyttet. Kjøpet og forvaltningen av samlingen viser sin verdi for folket når betalingsmurene nå fjernes.

Bevarings- og formidlingskompetanse og finansiell tyngde i fruktbart samarbeid

Bevaringsinstitusjoner, som museer, har ikke den nødvendige kapitalen til å anskaffe rettighetene til samlinger. Derfor er det hovedsakelig eldre materiale, der opphavsretten er utløpt, som dominerer blant bildene som er tilgjengelige for allmennheten i dag. Det fører til en skjev bildekultur der det er flere eldre bilder som er tilgjengelige enn bilder fra den nære historien. Frislippet av denne samlingen fyller dette tomrommet.

– Bildene i samlingen viser utviklingen i Norge fra 1880-årene og frem til i dag. For oss er det viktig at bildene brukes, slik at flere får kjennskap til dem og glede av dem. Derfor er det veldig positivt at Norsk Teknisk Museum nå kan distribuere bildene for fri bruk, sier André Støylen, administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB.

- Vi legger nå til rette for at alle, blant andre forlag, forskere, skoleelever, hobbyhistorikere og museer kan få full tilgang til dette unike materialet. I tillegg satser vi videre på å bruke samlingen som utgangspunkt for flere utstillinger, sier Hans Weinberger, direktør ved Norsk Teknisk Museum.

Kulturarven blir mer tilgjengelig

- Vårt samfunnsoppdrag er å gjøre kulturarven tilgjengelig, og dette er et ledd i dette arbeidet. I vår tid skal museene søke egne midler for å drive sin virksomhet i tillegg til å ivareta kulturarven. Vi ser at det er nødvendig med en ny struktur på fototjenestene. Med den nye ordningen kan vi konsentrere oss om å arbeide med å gjøre samlingen tilgjengelig, mens folk selv kan finne bildene på nettet. Fra dem som ønsker hjelp til å lete etter spesielle temaer og bilder, vil vi ta konsulenthonorar, sier Arne Langleite, fotoarkivar på Teknisk Museum.