Kvalitetssikring (KS1) av Grenlandsbanen ferdig

- Regjeringen satser på jernbanen. Vi har økt både vedlikehold og investeringer. Samtidig ser vi på muligheter for å redusere reisetid ved å bygge nye strekninger. Nå har vi mottatt rapport om kvalitetssikring (KS1) av utredningen om en mulig kobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen. Grenlandsbanen kan binde fylkene Agder, Telemark og Vestfold tettere sammen, og redusere reisetiden mellom Oslo og Kristiansand betydelig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Atkins Norge og Oslo Economics har gjennomført en kvalitetssikring (KS1) av konseptvalgutredningen (KVU) om Grenlandsbanen, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet. KS1-rapporten ble oversendt tirsdag 18. april.

Konseptet som kommer best ut i både utredningen og kvalitetssikringen er Midtre konsept 2 (M2), som tilsvarer en enkeltssporet jernbane med en dimensjonerende hastighet på 160 km/t. En slik utbygging vil redusere reisetiden med tog mellom Oslo og Kristiansand med 1 time og 3 minutter. Kostnaden ved prosjektet er estimert til 22 milliarder kroner i kvalitetssikringen, hvilket tilsvarer en kostnadsøkning på 28 prosent sammenliknet med KVUen. Kostnadsforskjellen skyldes i hovedsak at kvalitetssikrer vurderer usikkerheten til de kalkulerte kostnadene annerledes enn i KVUen, og at det er mer sannsynlig at kostnadene blir høyere enn at de blir lavere enn beregnet.

Kvalitetssikringen anbefaler ikke bygging av Grenlandsbanen, og viser til at konseptene i KVUen er svært kostbare og har negativ samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Det er særlig relativt lave befolkningstall som reduserer lønnsomheten.

I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det i siste seksårsperiode satt av 1,5 milliarder kroner til planlegging og oppstart av Grenlandsbanen. 

Les kvalitetssikringsrapporten Grenlandsbanen