Nå blir det strengere regler for telefonsalg

I dag vedtok Stortinget flere av regjeringens forslag til innstramminger i regelverket for telefonsalg.

Mange forbrukere blir oppringt av telefonselgere selv om de har reservert seg. Telefonsalg oppleves som en påtrengende form for markedsføring og topper klagestatistikken til Forbrukerombudet.

- Å bli oppringt av telefonselgere kan irritere forbrukeren. Nå blir det vanskeligere for telefonselgere å ta kontakt med de som har reservert seg mot slikt salg. Med de nye endringene får den enkelte forbruker et styrket vern mot uønsket telefonsalg. Endringene bidrar også til at Forbrukerombudet effektivt kan forfølge klagesaker, sier forbrukerminister Solveig Horne (FrP).

Blant innstrammingene er:

  • Det blir forbudt å bruke skjult nummer ved telefonsalg. Næringsdrivende og frivillige organisasjoner må registrere telefonnummer som brukes til telefonsalg, slik at dette blir søkbart i nummeropplysningstjenesten. Dette gjør det enklere for forbrukeren å identifisere hvem som har ringt og dermed reservere seg. Samtidig blir det enklere for Forbrukerombudet å forfølge klagesaker.
  • Det innføres forbud mot at en næringsdrivende kan innhente samtykke til telefonsalg på vegne av flere ulike næringsdrivende, for eksempel når forbrukere deltar i en konkurranse eller undersøkelse på internett.
  • Det innføres forbud mot at frivillige organisasjoner kan sende forespørsel om økonomisk støtte til en forbruker, dersom forespørselen kan bli oppfattet som et krav om betaling, f.eks. en utfylt faktura med beløp, kontonummer og betalingsfrist.