Nordmenn vil ha norsk lokalmat!

Nye tall fra Stiftelsen Matmerk årlige forbrukerundersøkelse om merkeordninger for norsk mat, viser at 84 prosent av forbrukerne sier de interessert i å prøve lokalmat. 69 prosent sier de er villig til å betale noe ekstra for lokalmat og -drikke. Resultatene viser at merkeordningen Spesialitet nå er kjent av 35 prosent av de matinteresserte forbrukerne.

– Disse tallene viser tydelig at norske forbrukere ønsker å kjøpe lokalmat og betale litt ekstra for slik kvalitetsmat. I år er dette kanskje enda viktigere enn ellers, ettersom mange av disse produsentene har opplevd radikale endringer av markedene sine som følge av den pågående pandemien, sier statsråd Bollestad.

Saken fortsetter under bildet.

Graf.
Foto: Matmerk

Om spesialitet-merket

Spesialitet er en merkeordning for norsk lokalmat og drikke som har eksistert siden 2001. Ordningen forvaltes av den uavhengige Stiftelsen Matmerk, og det er en matfaglig jury som avgjør hvem som får lov å ta i bruk merket. Kriteriet for å få lov til å bruke merket er at produktet skal ligge over gjennomsnittet i sin kategori og skille seg ut som lokalmat eller drikke i særklasse. Det er i dag 116 produsenter som får bruke merket.

– Det er viktig med gode merkeordninger som viser vei til den beste lokalmaten. Jeg har hatt gleden av å møte mange av Spesialitetsmerkets produsenter, de er mathåndverkere i særklasse! sier Bollestad.

Saken fortsetter under bildet.

Spesialitet-merket.
Spesialitet-merket unik smak. Foto: Matmerk

Opptatt av mat

Undersøkelsen er utført hos den delen av befolkningen som sier de er matinteresserte. Den viser at 34,8 prosent kjenner til merket Spesialitet i 2020. Det er det høyeste nivået som er målt siden merket ble opprettet.

Andelen blant hele befolkningen som sier de er villig til å betale mer for lokalmat, er i 2020 på 69 prosent Resultatet sier noe om potensialet for salg. Andelen i hele befolkningen som sier de gjerne prøver produkter fra lokale matprodusenter er på 84 prosent i 2020. Den har ligget over 80 prosent de siste fem årene.

Brukerne av merket er fornøyde

Stiftelsen Matmerk gjør også en årlig undersøkelse blant de 116 mat- og drikke­produsentene som bruker Spesialitetsmerket. 78 prosent av merkebrukerne forteller at merkets anerkjennelse gir stolthet; både internt og i omgivelsene. 81 prosent bruker merket i egen markedsføring. 51 prosent av produsentene forteller at forbrukerne opplever merket som en garanti for lokalmat av høy kvalitet.

– Spesialitet sine 116 merkebrukere utgjør lokalmatens elitelandslag. At de aktivt bruker Spesialitet gir forbrukerne mulighet til å finne lokalmat i særklasse i butikk, på nett og matfestivaler. At vi gjør merkeordningen enda mer kjent blant forbrukerne er viktig for salget av lokalmat, sier administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk, Nina Sundqvist.

– Minst like viktig for oss er å skape engasjement mellom disse mat- og drikkehåndverkerne, og være «smørebussen» for dem. Til tider er det en ensom jobb å være lokalmatprodusent, så for de mathåndverkerne som utgjør elitelaget skal vi være en aktiv medspiller og partner, avslutter Sundqvist med stor glød, som også stolt presiserer at dette er produkter i særklasse, som har vært igjennom flere smale nåløyer før de kan smykke seg med Spesialitetsmerket, sier Sundquist.