Aktiver Javascript i din nettleser for en bedre opplevelse på regjeringen.no

Kriteriene for automatisk strekningskontroll skal gjennomgås

– Regjeringen vil begrense bruken automatisk strekningskontroll til tilfeller der ulykkestatstikken tilsier at dette er det beste trafikksikkerhetstiltaket. Jeg har derfor bedt Statens vegvesen, sammen med politiet, om å gå gjennom kriteriene for bruk av automatisk strekningskontroll, og foreslå reviderte kriterier, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Trafikksikkerhet er et av hovedmålene i regjeringens transportpolitikk. Det er viktig med fortsatt målrettet innsats og bruk av ulike tiltak i arbeidet med å redusere tallet på drepte og hardt skadde i trafikken.

Alternative sikringstiltak skal også vurderes

Kriteriene for bruk av streknings-ATK (automatisk strekningskontroll) har ikke vært revidert etter at denne regjeringen tiltrådte.

– Jeg vil ha en gjennomgang av dagens kriterier for bruken av automatisk strekningskontroll for å sikre at denne er i samsvar med regjeringens intensjoner. Kriteriene skal sikre at det tas utgangspunkt i registrerte ulykker og fartsprofil på aktuelle strekninger. Det er også viktig at alternative sikringstiltak som kan gjennomføres i stedet for strekningsmåling vurderes i denne sammenheng, sier Dale.

Statens vegvesen setter opp og drifter fotoboksene, mens politiet følger opp de fartsovertredelsene som avdekkes. Det er derfor naturlig at Statens vegvesen og politiet sammen gjennomgår kriteriene. For å være trygg på at personvernhensyn er tilstrekkelig ivaretatt skal det være dialog med Datatilsynet underveis i arbeidet.

Forslag til reviderte kriterier skal sendes Samferdselsdepartementet innen 1. november.

– Fram til kriteriene er gjennomgått og vurdert skal Statens vegvesen ikke etablere nye strekninger med streknings-ATK. Dette gjelder også i utgangspunktet strekninger hvor det allerede er igangsatt arbeider med etablering, med mindre noe annet er særskilt avklart med departementet, sier samferdselsministeren.

 

Til toppen