Samferdselsdepartementet ønsker statlig fastlagt planprogram for E134 Dagslett–E18

Det skal utarbeides kommunedelplan for strekningen E134 Dagslett–E18. Lier kommunestyre har kun lagt Viker-alternativet til grunn i sitt alternativ. Det er i konflikt med vedtaket i Asker kommune, og Statens vegvesens mandat. For å unngå stans i planprosessen sender Samferdselsdepartementet nå en anmodning om statlig fastlagt planprogram til Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

– Det er for tidlig å ta stilling til valg av trase allerede nå. Ved bruk av statlig fastlagt planprogram vil lokale myndigheter ha større mulighet til innvirkning i prosessen videre, sammenlignet med det de ville fått med statlig plan, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Samferdselsdepartementet har tidligere bedt Statens vegvesen ta med alle relevante alternativ til trase i sin videre planlegging. Det har de lyttet til. At Lier kommunestyre kun har lagt Viker-alternativet til grunn er altså i konflikt med dette mandatet.

Statens vegvesen har nå bedt Samferdselsdepartementet om å ta saken videre til Kommunal- og moderniseringsdepartementet, med en anmodning om statlig plan eller statlig fastlagt planprogram. Samferdselsdepartementet tilrår bruk av statlig fastlagt planprogram.

Dagens vei har dårlig standard og oppfyller ikke gjeldende krav til sikkerhet og fremkommelighet. For strekningen E134 Dagslett–E18 er det foreslått fire alternative traseer: Jensvoll, Vitbank, Huseby og Viker. Felles for alle fire er at de medfører betydelige inngrep i landskapet og i eiendommer.

– Vikerkorridoren er anbefalt av Lier kommunestyre, og oppleves av flere som det beste valget for å ta vare på den viktige matjorda vår. Det har jeg stor forståelse og respekt for. Samtidig har den en høyere kostnad og lavere trafikantnytte enn andre alternativer. Videre planlegging vil bidra til å avdekke alle relevante forhold og gi oss et godt helhetsbilde, og jeg vil understreke at vi ikke har tatt stilling til trasevalg, sier samferdselsministeren.