Historisk arkiv

Verdens første rutebuss med solpanel

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Klima- og miljødepartementet

10 rutebusser med solceller på taket ruller rundt på Ringerike i sommer. Det kan spare miljøet for 30 tonn CO2 i året.

Buss med solpanel
Solpanelene på taket av denne bussen produserer strøm nok til å holde i gang billettmaskin, klimaanlegg og belysning. Foto: Martin Lerberg Fossum

Klima- og miljødepartementet besøkte i juni garasjen til Nettbuss utenfor Hønefoss. Solcellepanelene er utviklet av selskapet Green Energy AS og sammen har de fått støtte fra Enova for å demonstrere solcelleteknologi anvendt på busser.

Den nye teknologien benytter bussens overflater og gjør det mulig å produsere strøm med gratis energi fra sola. Dette reduserer bussens drivstofforbruk med ca. fem prosent og ivaretar bussens batterier på en god måte. Solpanelene produserer strøm nok til å holde i gang billettmaskin, klimaanlegg og belysning.

- Det er nok en stund frem til dette blir et vanlig syn på busstak rundt omkring, men det er nettopp demonstrasjonsprosjekter som dette som må til for å komme dit, sier markedssjef Ole Aksel Sivertsen i Enova.

Løsningen er utviklet av selskapet Green Energy AS.

Prosjektet er et eksempel på teknologi som kan supplere andre nullutslippsløsninger framover. Kollektivtrafikken skal på sikt bli utslippsfri. For å få til det, trenger vi mange nye ulike løsninger på vei mot lavutslippssamfunnet. Vi trenger derfor en underskog av prosjekter for å prøve ut nye løsninger.

– Det er nettopp slike initiativ som bidrar til nye virksomheter og verdiskaping, samtidig som det hjelper miljøet, sier statssekretær Atle Hamar.

- Nok en gang, er det en påminnelse av at vi trenger alle initiativ vi kan få for å få til den omstillingen vi må gjennom.

Bussene vil i hovedsak kjøre lokalt på Ringerike, og mellom Hønefoss og Oslo i kontrakt med oppdragsgiver Brakar, som er ansvarlig for drift og utviklingen av kollektivtrafikken i Buskerud.

Eksempler på prosjekter støttet av Enova

Elektriske busser (2016): 34,9 mill. kroner til blant annet Buskerud og Sør-Trøndelag fylkeskommune for uttesting av elektriske busser i ordinær drift. I Trondheim vil det fra august 2019 gå rundt 40 elektriske busser. Slike prosjekter er viktige for å vise at elbussene fungerer under faktiske forhold.

Trolleybuss-lading i Bergen (2018): 29,4 millioner kroner til Hordaland fylkeskommune for å teste ut underveislading av av trolleybatteribusser i Bergen.