Mills og Kiwi har gitt forbrukerne sunnere produkter

Dette innholdet er mer enn 2 år gammelt.

Mills og Kiwi er vinnere av Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser for sunnere kosthold 2021. Mills vant i kategorien "sunnere produkter" med sitt laksepålegg, mens Kiwis sunnhetslotteri vant i kategorien "sunnere markedsføring".

– Jeg er glad for at mange aktører i matvarebransjen jobber godt for at forbrukerne skal ha et bredt utvalg av produkter som kan bidra til å øke forbruket av frukt, bær og grønnsaker, grove kornprodukter og fisk. Det er også laget gode markedsføringsføringsaktiviteter som støtter opp under kostrådene, sa helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol da hun delte ut intensjonsavtalens utmerkelser.

Arbeidet under intensjonsavtalen om å legge til rette for et sunnere kosthold skal bidra til at befolkningen har et kosthold i tråd med Helsedirektoratets kostholdsråd. Det er oppnådd gode resultater på reduksjon av tilsatt sukker, mens det er langt igjen til målet om en 20 prosent økning i forbruket av frukt, bær og grønnsaker, grove kornprodukter og fisk.

– Det var tre finalister i hver kategori som kjempet om førsteplassen, og jeg vil gratulere alle som på hver sin måte bidrar til at vi kan spise sunnere, sier helse- og omsorgsministeren.

I kategorien "sunnere produkter" ble andre og tredjeplassen tildelt:

  1. Coop med "Coop Fra Havet"
  2. Mesterbakeren med "Godt for små og store superhelter" - sunnere brødvarianter

I kategorien "sunnere markedsføring" ble andre og tredjeplassen tildelt:

  1. Coop med "Frukt og grønt med Rosa sløyfe"
  2. Meny med "Nudging for sunnere valg i MENYs nettbutikk"

– Brødmåltider er en viktig del av det norske kostholdet, og Mills sine påleggsprodukter med laks gjør det enklere å spise mer fisk utenom middagsmåltidene. KIWIs sunnhetslotteri som skal stimulere kunder til å kjøpe mer frukt eller grønnsaker og fisk er et kreativt bidrag for sunnere kosthold, sier Kjerkol.

Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser skal hedre aktører som er tilknyttet intensjonsavtalen om tilrettelegging for et sunnere kosthold, og som gjør en særlig innsats for å utvikle sunnere matprodukter, og oppfordre forbrukerne til å velge sunnere matvaner. Intensjonsavtalen for et sunnere kosthold er en viktig samarbeidsavtale mellom helsemyndighetene og matbransjen for å bedre kostholdet i befolkningen. Avtalen løper frem til og med 31. desember 2025.

Bilde av Mills laksepålegg og et barn i en Kiwi-butikk
Mills og Kiwi er vinnere av Helse- og omsorgsdepartementets utmerkelser for sunnere kosthold 2021.