Bompenger i 2024: – Debatten om bompenger må ta utgangspunkt i riktige tall

– Nivået på bompenger som landets bilister skal betale, er et tema som debatteres ofte. Den debatten ønsker vi selvsagt velkommen, men det er viktig at den tar utgangspunkt i riktige og sammenliknbare tall. Etter at regjeringen 6. oktober la frem forslag til statsbudsjett for 2024, kan det se ut som NAF – som er en viktig organisasjon for mange av landets bilister – har benyttet feil tall i sin kommunikasjon om hvor stor bompengebelastningen blir i 2024. For oss er det viktig å klargjøre hva som er riktig, slik at debatten og oppslagene i mediene kommer inn på et riktig spor, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Når det bygges veier med delvis bompengefinansiering, tar bompengeselskapene opp lån og stiller penger til disposisjon for prosjekter som er under bygging – slik at byggingen kan gjennomføres. Dette er midler til utbygging, og ikke penger bilister skal betale i bompenger nå. Bomstasjoner settes opp og innkrevingen starter først etter at veiene er åpnet, som kan være lenge til.

I 2024 er det lagt til grunn at bompengeselskapene stiller til disposisjon i alt 22,9 milliarder kroner til finansiering av pågående utbygging av veiprosjekter, samt til de som er vedtatt utbygget. Dette betyr altså at bompenger stilt til disposisjon et år og bompenger som kreves inn et år er ulike størrelser og ikke sammenliknbare tall.

Ikke korrekt sammenlikning

– For å beskrive endring i bompengebelastningen for bilistene fra 2023 til 2024, ser det se ut til at NAF har benyttet summen på 22,9 milliarder kroner og trukket fra prognosen for innbetalte bompenger fra bilistene i 2023, som er på 15,2 milliarder kroner. Det blir altså ikke riktig, da de to summene beskriver to ulike fenomener, sier samferdselsministeren.

De bompengene som er innbetalte fra bilistene i et år, er altså ikke det samme som det som det som stilles til disposisjon fra bompengeselskapene.

For 2023 er det en prognose på 20,5 milliarder kroner som er stilt til disposisjon fra bompengeselskapene, og det er dette beløpet som må sammenliknes med anslaget på 22,9 milliarder kroner for 2024.

Oppdatert 11. oktober 2023: Har nå innhentet prognoser for hva innbetalte bompenger i 2024 kan bli

Samferdselsdepartementet har nå innhentet prognose for innbetalte bompenger i 2024 i 2024-kroner: Anslaget er på 16 milliarder 2024-kroner. Til tross for svært stor usikkerhet knyttet til dette tallet, blir det blir mer riktig å sammenligne dette beløpet med anslaget for innbetalte bompenger i 2023 på 15,2 milliarder 2024-kroner. Departementet presiserer at også prognosene for 2023 er usikre.

Prognosene for passeringsinntekter er utarbeidet av Statens vegvesen basert på rapporterte inntektsprognoser fra de regionale bompengeselskapene. Samferdselsdepartementet vil presisere at det er betydelig usikkerhet knyttet til disse inntektsprognosene. En mer riktig prognose for bompengeinntektene for 2024 vil først kunne komme i forslaget til statsbudsjett for 2025.