– Vi ønsker en helse- og omsorgstjeneste som forhindrer pasientskader det er mulig å forebygge, og som tidlig fanger opp nye risikofaktorer. Innretningen på den nye meldeordningen skal bidra til at helse- og omsorgstjenesten lærer av alvorlige hendelser, både internt i den enkelte virksomhet der hendelsen har skjedd, og på tvers mellom virksomheter i helse- og omsorgstjenesten, sier helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre.

Meldeplikten etter alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenesten gjelder for alle virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester. Det omfatter virksomheter som yter spesialisthelsetjenester, kommunale helse- og omsorgstjenester og tannhelsetjenester, inkludert private virksomheter.

Den nye meldeordningen presiserer virksomhetenes ansvar for å følge opp alvorlige hendelser som en integrert del av arbeidet med å ivareta kvalitet og sikkerhet. Helsedirektoratet har laget en guide (helsedirektoratet.no) som gir konkret støtte til hvordan virksomhetene kan gå fra en alvorlig hendelse til innsikt og videre til læring og forbedring.

Dette er nytt fra 1. juli

  • Det innføres en meldefrist på fem dager: Meldinger om alvorlige hendelser skal sendes snarest mulig og senest innen fem virkedager. 
  • Det innføres en frist på tre måneder for virksomhetene til å sende inn en rapport om hendelsen til statsforvalteren.
  • Rapporten skal blant annet inneholde:
    • gjennomgang av hendelsen og mulige årsaker,
    • hvilke tiltak virksomheten skal gjøre for at lignende hendelser ikke skal skje igjen, og
    • hvordan pasienten, brukeren, nærmeste pårørende og berørt helsepersonell er fulgt opp og involvert i forbedringsarbeidet.
  • Statsforvalteren skal etter behov veilede og støtte virksomhetene i deres arbeid med å lære av alvorlige hendelser, ikke primært granske enkelthendelser.

Pasienter, brukere og pårørende

Den nye meldeordningen viderefører virksomhetenes plikt til å tilby pasienter, brukere og pårørende et møte så snart som mulig og senest innen ti dager etter hendelsen. Formålet med møtet er å utveksle informasjon knyttet til hendelsen og å avklare pasientens eller brukerens behov for videre oppfølging. 

Pasient, bruker og nærmeste pårørende har rett til å melde om dødsfall eller svært alvorlig skade etter hendelser i helsetjenesten, via helsenorge.no. Pasienter, brukere og pårørende oppfordres til først å henvende seg til virksomheten som har gitt helsehjelpen, hvis de har spørsmål eller ønsker å gi en tilbakemelding på behandlingen de har fått.