Regjeringen vil gjøre det enklere for verftnæringen å få nye kontrakter

Regjeringen åpner for at staten kan en større del av kredittrisikoen når nye skip skal bygges og ser på mulighetene for flere offentlige anskaffelser av skip.

 Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran får omvisning og innspill fra Båt & Motorservice verft.
Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran får omvisning og innspill fra Båt & Motorservice verft. Foto: NFD / Helene Hoddevik Mørk.

– Verftene er viktige i den grønne omstilling av maritim næring. Det er snakk om store beløp når skip skal bygges, og tilgang til finansiering er svært viktig for norske verfts konkurransedyktighet. Derfor har regjeringen utvidet Byggelånsgarantiordningen. Dette er positivt for en næring som opplever sterk internasjonal konkurranse, sier fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap).

Regjeringen har nå utvidet garantidelen til Eksfin i Byggelånsgarantiordningen fra 50 til 75 prosent. Det betyr at Eksfin kan ta en større andel av kredittrisikoen for banker som tilbyr byggelån til eller stiller forskuddsgaranti for norske skipsverft. Dermed kan det bli enklere for skipsverftene å realisere nye kontrakter for skipsverftene.

– I Hurdalsplattformen har vi som mål at den maritime næringen skal være helt i front innen grønn skipsfart. Dette vil gi nye muligheter for aktivitet i næringen, sier Skjæran.

Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran møtte denne uken aktører innen verft og fiskerii Nærøysund, der besøkte han blant annet Båt & Motorservice, Viknaslipen, Moen Marin og Marin Design AS.

– Verftene bidrar til lokal sysselsetting og verdiskaping, både direkte og gjennom kjøp av varer og tjenester fra maritime utstyrs- og tjenesteleverandører. I møte med verftnæringen har jeg fått viktige innspill til hvordan vi kan bevare viktig kompetanse i næringene og ikke minst hvordan de kan bidra til den grønne omstillingen av havnæringene, sier fiskeri- og havminister Skjæran.

Ser på mulighetene for flere offentlige anskaffelser av skip

Regjeringen vurderer nå hvilket handlingsrom Norge har ved offentlige anskaffelser av skip.

– Jeg er opptatt av hvordan norsk maritim industri effektivt skal kunne konkurrere om offentlige kontrakter, og har løpende dialog med verftnæringen om hvordan vi kan bidra til å styrke deres konkurransekraft. Regjeringen tar de maritime næringenes utfordringer på alvor, sier fiskeri- og havministeren.

Regjeringen har mottatt en ekstern utredning av det EØS-rettslige handlingsrommet når det kommer til muligheten for å stille krav i offentlige anskaffelser av skip. I oppfølgingen vil regjeringen se nærmere på mulige krav og kriterier knyttet til miljø og HMS, og bruk av lærlinger og norsk språk.

Regjeringen vil også skjerpe kravene for å ivareta klima- og miljøhensyn ved offentlige anskaffelser. Hovedregelen er at klima- og miljøhensyn skal vektes med minimum 30 prosent. Endringen trer i kraft fra nyttår.

Fakta om Garantiordningen for byggelån til skip, fartøy og innretninger til havs (Byggelånsgarantiordningen)

  • Garantiordningen for byggelån til skip, fartøy og innretninger til havs gir risikoavlastning for private banker, og bidrar til at norske skipsverft, offshoreverksteder og annen relevant virksomhet kan oppnå finansiering til skipsbyggingsprosjekter.
  • Eksfin kan avlaste kredittrisiko for banker som tilbyr byggelån til eller stiller forskuddsgaranti for norske skipsverft. Det stilles ikke krav til eksport.
  • Dekningssats fra Eksfin for byggelånsordningen er fra 1. juli 2023 økt fra maksimalt 50 til 75 prosent.
  • Eksfin må vurdere kredittrisikoen ved garantistillelsen som akseptabel. Kjøper må dokumentere tilfredsstillende langtidsfinansiering og forskuddsbetalingen fra rederiet skal være tilfredsstillende, normalt minst 20%.