Historisk arkiv

Skal bygge matnasjonen Norge

Historisk arkiv

Publisert under: Regjeringen Solberg

Utgiver: Landbruks- og matdepartementet

Landbruks- og matminister Jon Georg Dale har også i år invitert med seg en Næringsdelegasjon til åpningen av den norske standen på Grüne Woche i Berlin. Den norske standen og Næringsdelegasjonen inngår i satsing på mat og reiseliv i regi av Landbruks- og matdepartementet. Deltakelsen skal blant annet bidra til at Norge blir en internasjonalt anerkjent matnasjon.

Næringslivsdelegasjonen 2018
I dag møtte delegasjonen statsråd Dale til et dialogseminar i Den norske ambassaden i Berlin. Statsråden innledet til diskusjon med utgangspunkt i temaet "Hvordan kan vi bygge matnasjonen Norge" Foto: Landbruks- og matdepartementet

Til grunn for diskusjonen lå blant annet disse punktene: 

Visjon for matnasjonen Norge 2030:

I 2030 er mat en kilde til måltidsglede og stolthet i befolkingen, og Norge internasjonalt kjent for sin spennende matkultur og sine mat- og drikkeopplevelser.

Dette innebærer at:

  • Norsk mat og drikke er identitetsskapende, og bidrar til et næringsrikt og mangfoldig kosthold.
  • Det samarbeides på tvers av sektorer, og mellom private og offentlige aktører, slik at verdiskapingen øker nasjonalt og lokalt.
  • Norsk mat og drikke er nasjonale konkurransefortrinn.
  • Vi har en levende mat- og drikkekultur som både er preget av norske tradisjoner og av fornyelse og modernitet 

Grunnlaget for matnasjonen Norge er:

  • Trygg mat
  • God plantehelse
  • God helse og velferd hos landdyr og fisk
  • Dokumenterbar kvalitet i hele matkjeden
  • Redelig omsetning og forbrukerhensyn
  • Bærekraftig produksjon og bruk av mat og opplevelser, hvor også matsvinn reduseres i tråd med internasjonale og nasjonale forpliktelser. 
Næringslivsdelegasjonen
Dialogseminar i Næringslivsdelegasjonen. Foto: Vidar Alfarnes

På ettermiddagens pressekonferanse i Den norske ambassaden presentere landbruks- og matminister Jon Georg Dale en oppsummering fra dagens dialogseminar. 

– Delegasjonen har gitt verdfulle bidrag til handlingsplakaten for matnasjonen Norge. Alle regionale matmanifest har hatt eit element av forplikting i seg, og delegasjonen har drøfta korleis vi også skal få til dette nasjonalt. Her ligg mykje av av nøkkelen til fortsatt vekst for både lokalmat og –drikke, og for reiseliv, sier Dale.   

Landbruks- og matminister Jon Georg Dale og Næringslivsdelegasjonen
Landbruks- og matminister Jon Georg Dale og Næringslivsdelegasjonen. Foto: Vidar Alfarnes

Samarbeidsrådet for kultur og reiseliv

Regjeringen har oppnevnt Samarbeidsrådet for kultur og reiseliv og rådet har nå blitt bedt om å legge vesentlig mer vekt på mat i en kultur- og reiselivssammenheng.

– Mat og drikke er en helt sentral del av både vår kulturarv og samtidskultur. Kulturdepartementet har gitt Samarbeidsrådet for kultur og reiseliv et utvidet oppdrag om å inkludere matkultur slik at det i enda større grad skal bli en del av den helhetsopplevelsen vi tilbyr i Norge. Med innsikt, kunnskap og historier skaper kulturfeltet innhold i opplevelser som både reiseliv og matbransje kan dra nytte av, sier kulturminister Trine Skei Grande.

Norge har mulighet til å bli en matnasjon

En undersøkelse utført av Norstat i desember 2017, på oppdrag fra Matmerk, viser at 56 prosent av befolkningen mener at Norge har mulighet til å utvikle seg til en Matnasjon. Samme undersøkelse viser også at matkultur med bredde, mangfold og kvalitet er den viktigste egenskapen (50 prosent) et land må ha for å kunne kalle seg en Matnasjon. Ren og trygg mat er den nest viktigste egenskapen (45 prosent).

Lokalmatmarked i vekst

Det ble omsatt lokal mat og drikke for 4,9 milliarder i 2017. 82 prosent av norske forbrukere sier at de gjerne vil prøve produkter fra norske lokalmatprodusenter. Hele 60 prosent av forbrukerne er villig til å betale ekstra for lokale matvarer. Det kom fram i dag når Nina Sundquist, administrerende direktør i Stiftelsen Matmerk, presenterte "Status lokalmat- og drikke 2017". Samme rapport viser også at salget av lokalmat- og drikke har mer enn doblet seg siden 2010.

Bjærtnes og Hoel AS på Nøtterøy er vinner av BU-prisen 2017

Dagens pressekonferanse ble avsluttet med at landbruks- og matminister Jon Georg Dale overrakte den nasjonale Bedriftutviklingsprisen for 2017 til Bjærtnes og Hoel AS på Nøtterøy. Prisen er på 250 000 kroner.

– Dei tre kandidatane til Den nasjonale bedriftsutviklingsprisen er alle av ypperste klasse. Eg er imponert over kva landbruket kan syne til av godt og lønsamt entreprenørskap – noko både vinnar og nominerte til BU-prisen er eit godt uttrykk for, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

BU-vinnerne Bjærtnes og Hoel AS
BU-vinnerne Bjærtnes og Hoel AS sammen med landbruks- og matminister Jon Georg Dale under dagens prisutdeling i Berlin. Fra venstre: Inger Solberg fra Innovasjon Norge, Henrik Raastad-Hoel og Åsmund Bjertnæs fra Bjærtnes og Hoel AS, og landbruks- og matminister Jon Georg Dale. Foto: Vidar Alfarnes

Landbruks- og matdepartementet står bak den norske deltakelsen på Grüne Woche i samarbeid med Innovasjon Norge og den norske ambassaden i Berlin. 

Grüne Woche hadde i 2017 over 415.000 besøkende, 1650 utstillere fra 70 land, 70 landbruksministre fra alle verdens kontinenter og et rekordstort antall utenlandske delegasjoner var innom messen. Rundt 5000 journalister var akkreditert og det ble omsatt varer for 48 millioner Euro i løpet av 10 dager.

Fredag 19. januar åpner den internasjonale mat- og reiselivsmessa Grüne Woche i Berlin. Det er regionene Fjell Norge, Fjord Norge og Trøndelag som skal representere Norge. 95 utstillere fra de tre regionene skal servere nær 400 000 besøkende det beste Norge har å by på av lokal mat og reiselivsopplevelser.

Kontaktpersoner i Landbruks- og matdepartementet:

Kommunikasjonssjef Ottar Løvik: + 47 481 40 477.
Seniorrådgiver Heidi Eriksen Riise: + 47 975 17 227.  

Internationale Grüne Woche, 19.01. - 28.01.2018
Messe Berlin: Norwegen, Standnr 114, hall 8.2, 
Messedamm 22, D - 14055 Berlin