Skatt og korona gir rekordtrafikk i ID-porten

Informasjon om koronasituasjonen endrer seg raskt og kan derfor være utdatert. 

Sjekk temasiden Koronasituasjonen for siste nytt fra regjeringen, eller Helsenorge.no for oversikt over råd og regler om koronaviruset.

Den offentlige påloggingsløsningen ID-porten hadde rekordtrafikk forrige uke med nesten 10 millioner innlogginger. Den store pågangen skyldes utsending av skattemeldingen, og at det er mange som logger seg inn på helsenorge.no for å sjekke covid-tester og finne oppdatert koronainformasjon.

- Vi nordmenn liker å bruke digitale løsninger, og vi er nå inne i en periode med stor pågang til offentlige tjenester. Jeg er stolt av at vi har systemer som håndterer trafikken og gir innbyggerne gode tjenester digitalt, sier distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland.

3,6 millioner har fått skattemelding

Totalt antall pålogginger i ID-porten forrige uke var 9,9 millioner, mens travleste uke i mars i fjor kom opp i 8,5 millioner. Forrige uke utgjorde skattemeldingen 37 prosent av alle pålogginger. Innbyggerne får skattemeldingen på ulike dager mellom 16. mars og 7. april, og den enkelte får beskjed når de kan sjekke sin egen skattemelding.  Dette skjer puljevis med opptil 450.000 varsler daglig.

I løpet av de siste to ukene har 3,6 millioner skattytere fått varsel om at skattemeldingen er tilgjengelig, og to millioner har hittil åpnet den. Fristen for å levere skattemeldingen er 30. april hvert år.

Stort behov for koronainformasjon

En annen stor tjeneste er helsenorge.no som sto for 16 prosent av trafikken sist uke.

- Her ligger mange gode tjenester som for eksempel resepter, informasjon om fastlege, mulige behandlingssteder, journaldokumentene dine og mange som har testet seg for korona logger seg på for å sjekke prøvesvar. Det er her du får oppdatert informasjon om hvilke regler som gjelder for deg når det gjelder koronarestriksjoner – med direkte lenke til din kommune, sier Helleland.

ID-porten er en nasjonal fellesløsning som forvaltes av Digitaliseringsdirektoratet. Pålogginger til NAV, Altinn og digital postkasse utgjør også en stor andel av trafikken i ID-porten om dagen. I Altinn er det utviklet en rekke koronatjenester fra flere etater det siste året.

- Det er viktig at innbyggere har god og stabil tilgang til offentlige tjenester, og her spiller ID-porten en avgjørende rolle. Det viktig at vi kan håndtere pågangen også i disse travleste periodene, sier Helleland.