Dagens veisystem er preget av et mangelfullt tilbud til gående og syklende, og en blanding av lokaltrafikk og fjerntrafikk utgjør en betydelig trafikksikkerhetsrisiko. Mellom Ånestad og Elverum er det ingen alternative offentlige veier, noe som fører til at strekningen er svært sårbar ved hendelser, særlig for utrykningskjøretøyer.

Blant de mange gevinstene ved prosjektet trekker samferdselsministeren spesielt frem bedre fremkommelighet, økt trafikksikkerhet og samfunnssikkerhet og bedre bomiljø langs dagens vei. - Et sammenhengende tilbud for gående og syklende mellom Hamar og Elverum vil utvilsomt også bli verdsatt, sier Solvik-Olsen.

Anleggsstart for OPS-delen av prosjektet vil trolig bli i første halvdel av 2018.

 

Fakta:

•          Fellesstrekningen for riksvei 3 og riksvei 25 mellom Tønset og Åkroken og riksvei 25 fra Åkroken til Basthjørnet bygges som firefelts vei.

•          Strekningene Ommangsvollen – Tønset og Åkroken – Grundset bygges som tofelts vei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt.

•          Prosjektet gjennomføres som et OPS-prosjekt (offentlig-privat samarbeid).

•          Utbyggingskostnadene er estimert til 5,1 milliarder kroner.

•          Det er lagt opp til etterskuddsinnkreving av bompenger i bomstasjoner på både ny og gammel vei. Plasseringen av bomstasjonene innebærer at bare de som krysser kommunegrensen, betaler bompenger. Bompengeinnkrevingen vil pågå i 20 år og starter når veien åpner.