Vil fremskynde nullutslippskrav for bybuss til 2024

– For å nå våre klimaforpliktelser og klimamål er det helt avgjørende at vi klarer å redusere utslippene fra transportsektoren. Da er vi nødt til å ta i bruk en rekke virkemidler. I stadig flere deler av transportsektoren er det nå mulig å gå over til nullutslippskjøretøy. Vi ønsker nå å fremskynde kravet til nullutslipp eller biogass for bybuss fra 2025 til 2024, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Samferdselsdepartementet ber i dag Statens vegvesen sende forslag om å fremskynde kravet til nullutslipp eller biogass for bybuss fra 2025 til 2024 på offentlig høring.

– En fremskyndelse av kravet til nullutslipp eller biogass for bybuss fra 2025 til 2024 vil gi utslippsreduksjoner, bidra til fortsatt teknologiutvikling og øke etterspørselen etter ladestruktur som vi bidra til et sterkere marked, sier Nygård.

Overgang til el-busser vil gi store utslippsreduksjoner

Transportsektoren står for om lag en tredjedel av Norges klimagassutslipp, og om lag 60 prosent av de ikke-kvotepliktige utslippene. CO2-avgiften og omsetningskrav for biodrivstoff er de viktigste virkemidlene for å redusere klimautslipp fra transportsektoren. Men i tillegg kreves det flere og mer detaljerte virkemidler for å bidra til teknologiutvikling og redusere utslippene.

For hver dieselbuss som byttes ut med en elektrisk buss vil CO2-utslippet reduseres med omlag 50 tonn CO2 per år. De siste årene har andelen bybusser økt. I 2022 var to av tre solgte bybusser elektriske, og i dag er 11 prosent av bybussene elektriske. Regjeringen ønsker å øke denne andelen så raskt som mulig.

– Det er viktig at det offentlige går foran og stiller strengere krav til miljøvennlige anskaffelser i transportsektoren, slik at vi reduserer utslippene fra transportsektoren, sier Nygård.

Flere krav om nullutslippskjøretøy

Regjeringen har allerede innført flere krav til nullutslipp i offentlige anskaffelser av kjøretøy. Fra 1. januar 2022 ble det krav om nullutslipp for offentlig anskaffelse av personbiler og lette varebiler. Fra 1. januar 2023 ble det krav om nullutslipp i offentlige anskaffelser for tunge varebiler, altså varebiler på mellom 1785 kg og 3,5 tonn. Videre har regjeringen foreslått krav om nullutslipp for ferjer og hurtigbåter. Dette forslaget er nå på offentlig høring.

I tillegg ønsker regjeringen å innføre en rapporteringsplikt for å få informasjon om hvorfor det ikke har vært mulig å følge miljøkravene. Særlig er det viktig å finne ut bakgrunnen for de sakene hvor man benytter unntaket om at tilstrekkelig ladeinfrastruktur ikke er tilgjengelig.