Forordning (EF) 1194/2009
Kommisjonsforordning 1194/2009 - Luftdyktighet og miljøsertifisering av luftfartøyer...
Commission Regulation (EC) No 1194/2009 of 30 November 2009 amending Regulation (EC) No 1702/2003 laying down implementing rules for the airworthiness and environmental certification of aircraft and related products, parts and appliances as well as for certification of design and production organ...
EØS-notat | 12.10.2010 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 20.01.2010
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 17.02.2010
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart
Status
Forordning 1194/2009 ble vedtatt av Kommisjonen 30. november 2009. Forordningen trådde i kraft 28. desember 2009 etter offentliggjøringen i Den Europeiske Unions Tidende. Rettsakten er under vurdering i EFTA-/EØS-landene.
Europakommisjonen har under henvisning til traktaten for Det Europeiske Fellesskap, særlig artikkel 80, stk. 2, i henhold til forordning (EF) nr. 216/2008 om felles regler for sivil luftfart og om opprettelse av et europeisk luftfartssikkerhetsbyrå, og om opphevelse av rådets direktiv 91/670/EØF, forordning (EF) nr. 1592/2002 og direktiv 2004/36/EF, særlig artikkel 5, stk. 5 vedtatt forordning (EF) nr. 1194/2009. Forordning (EF) nr. 1194/2009 endrer bestemmelser i forordning (EF) 1702/2003 om gjennomføringsbestemmelser for luftdyktighets- og miljøsertifisering av luftfartøyer og hermed forbundet materiell, deler og apparatur og for sertifisering av konstruksjons- og produksjonsorganisasjoner. Formålet med reglene i forordning (EF) 1702/2003 er å opprettholde et høyt, ensartet sikkerhetsnivå for sivil luftfart i Europa. Det har vist seg nødvendig å endre kravene til og prosedyrene for sertifisering av luftfartøy og hertil knyttet materiell, deler og apparatur samt for konstruksjons- og produksjonsorganisasjoner. Forordning (EF) 1194/2009 gjennomfører justeringer og presiseringer av bestemmelsene i forordning (EF) nr. 1702/2003. Bl.a. innføres en definisjon av begrepet hovedforrettingssted. Videre forbedres innholdet i skjemaet ”EASA Form 1” (autorisert frigivelsesbevis - attestasjon for utført vedlikehold) og bestemmelsene vedrørende flygetillatelse (permit to fly) revideres. I Norge er forordning (EF) 1702/2003 implementert i forskrift 24. mai 2005 nr 461: Forskrift om gjennomføring av forordning (EF) nr. 1702/2003 av 24. september 2003 om fastsettelse av gjennomføringsregler for luftdyktighetssertifisering og miljøsertifisering for luftfartøyer og tilhørende produkter, deler og utstyr, og for sertifisering av konstruksjons- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften).Forordning (EF) Nr. 1194/2009 bygger på og forutsetter implementering av forordning (EF) nr. 216/2008 (basisforordningen) som ennå ikke er implementert i Norge. Det er likevel, etter Luftfartstilsynets mening, ikke noe i veien for at forordningen tas inn i EØS-avtalen og norsk rett selv om forordning 216/2008 ennå ikke er implementert. Omtale av hovedfunn i forordning nr 1194/2009.Definisjon på hovedforretningssted (”principal place of business”):Forordning (EF) 1194/2009 fastsetter en definisjon på hovedforretningssted (”principal place of business”) i artikkel 1 (e): selskapets hovedkontor eller vedtektsmessig hjemsted, innenfor hvilken de viktigste økonomiske funksjoner og den i denne forordning omhandlende operasjonelle kontroll utøves. Seksjon A – Tekniske krav Forordning (EF) 1194/2009 fastsetter og presiserer bestemmelser til blant annet flygetillatelse (permit to fly). Anvendelsesområdet er presisert i Part 21A.701, Part 21A.703 har bestemmelser om berettigelse (Eligibility) og Part 21A. 711 har bestemmelser om utstedelse av flygetillatelse. Seksjon B – Prosedyre for den kompetente myndighet Forordning (EF) 1194/2009 fastsetter og presiserer bestemmelser til blant annet utstedelse av luftdyktighetsbeviser i Part 21B. 325, luftdyktighetsbevis Part 21B. 326, begrenset luftdyktighetsbevis Part 21B. 327 og utstedelse av flygetillatelse Part 21B. 525. Dessuten har forordning (EF) 1194/2009 nye og presiserende skjemaer i vedleggene: Vedlegg l: Autorisert frigivelsesbevis – EASA-form 1 med instruksjon i utfylling av EASA-form 1.Vedlegg ll: Luftdyktighetsettersynsbevis – EASA-form 15a. Vedlegg lV: Begrenset luftdyktighetsbevis – EASA-form 24. Vedlegg V: Luftdyktighetsbevis – EASA-form 25. Vedlegg Vll: Overensstemmelseserklæring for luftfartøy – EASA-form 52 med instruksjon i utfylling av overensstemmelseserklæring for luftfartøyer – EASA-form 52.Vedlegg lX: Produksjonsorganisasjonsgodkjenningsbeviser som omhandlet i subpart G i vedlegget (Part-21) – EASA-form 55. Vedlegg X: Godkjenningsbrev – EASA-form 65 som omhandlet i subpart F i vedlegget (Part-21). Om høringen EASA (European Aviation Safety Agency) har utgitt flere NPA (Notices of Proposed Amendment) som ligger til grunn for forordning (EF) 1194/2009, blant annet NPA 09/2005 ”Principal place of business”, NPA 09/2006 ”Permit to fly” og NPA 13/2007 ”EASA Form 1”. Høringen som EASA har gjennomført har vært åpen for kommentarer fra enhver offentlig eller privat part. Luftfartstilsynet har i flere sammenhenger oppfordret de berørte aktørene i markedet til å besvare høringene fra EASA. Det er ikke gjennomført noen egen norsk høring rundt regelverksforslagene. I henhold til EASAs prosedyrer for regelverksarbeid har EASA utarbeidet såkalte "Comment Response Document" (CRD), som vurderer og kommenterer de innkomne høringssvar, samt gjør rede for hvilke endringer i det opprinnelige forslaget som de tar sikte på å foreta i lys av mottatte kommentarer. CRD for Principal place of business (CRD 09/2005) ble publisert 2. august 2006 med deadline 1. oktober 2006, CRD for Permit to fly (CRD 09/2006) ble publisert 11. desember 2006 med deadline 22. januar 2007 og CRD for EASA Form 1 (CRD 13/2007) ble publisert 25. juni 2008 med deadline 25. september 2008. MerknaderRettsakten krever endring i forskrift 24. mai 2005 nr 461 (sertifiseringsforskriften) Luftfartstilsynet har vurdert at en høring med høringsfrist på to måneder anses hensiktsmessig. Forordning (EF) 1194/2009 er hjemlet i EF-traktatens artikkel 80 nr 2, jf EASA basisforordning (EC) nr 216/2008 og innfører diverse nye skjema bl.a. EASA Form 1 som henviser til forordning (EF) 216/2008. Forordning (EF) 216/2008 er ennå ikke er gjennomført i norsk rett. Luftfartstilsynet vurderer at gjennomføring av forordning (EF) 1194/2009 kan gjøres samtidig som forordning (EF) nr. 216/2008 gjennomføres i norsk rett. Men siden forordning 216/2008 foreløpig ikke er tatt inn i EØS-avtalen eller gjennomført i norsk rett, og gjennomføring antas å skje i løpet av 2010, er det ikke noe i veien for at 1194/2009 kan tas inn i EØS-avtalen og implementeres i norsk rett på et tidligere tidspunkt. Gjennomføring av rettsakten vil medføre begrensede administrative og økonomiske konsekvenser. Luftfartstilsynet må endre en del referanser til Part-21 som er gitt i standard brev og prosedyrer. Antakeligvis vil dette i omfang tilsvare 2-3 dagsverk. Markedet må også endre en del referanser i sine prosedyrer for produksjon (POA) og design (DOA). Merarbeid for markedet vil sannsynligvis tilsvare 2-3 dagsverk for hver enkelt produksjonsorganisasjon og designorganisajon.
Vurdering
Luftfartstilsynet ser positivt på innføringen av forordning (EF) 1194/2009 som vil bidra til å sikre og opprettholde et høyt, ensartet sikkerhetsnivå for sivil luftfart i Europa. Dette vil være positivt for flysikkerheten.
Konklusjon
Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel. Samferdselsdepartementet slutter seg til Luftfartstilsynets vurdering.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 1194/2009 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32009R1194 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 08.10.2009 |
Frist returnering standardskjema: | 19.01.2010 |
Dato returnert standardskjema: | 19.01.2010 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 11.06.2010 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 076/2010 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | 01.03.2010 |
Høringsfrist: | 01.05.2010 |
Frist for gjennomføring: | 01.05.2010 |
Dato for faktisk gjennomføring: | 28.09.2010 |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: | 27.09.2010 |