Overgangsordninger, kjøtt, fisk, egg, Romania
Kommisjonsvedtak 2010/89/EU av 9. februar 2010 om overgangsordninger som gjelder anvendelsen av visse strukturelle krav i Europaparlaments- og rådsforordningene (EF) nr. 852/2004 og (EF) nr. 853/2004 hva gjelder visse virksomheter for kjøtt, fiskeriprodukter og eggprodukter og kjølelagre i Romani...
Commission Decision 2010/89/EU of 9 February 2010 on transitional measures concerning the application of certain structural requirements of Regulations (EC) No 852/2004 and (EC) No 853/2004 of the European Parliament and of the Council to certain establishments for meat, fishery products and egg ...
EØS-notat | 20.10.2011 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 08.03.2010
Spesialutvalg: Næringsmidler og Matproduksjon
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 15.04.2010
Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold
Kapittel i EØS-avtalen: I. Veterinære forhold
Status
Rettsakten er innlemmet i EØS-avtalen.
Sammendrag av innhold
Rettsakten er laget på bakgrunn av at Bulgaria og Romania tiltrådte fellesskapet fra 1. januar 2007 og dermed fikk fri markedsadgang til EØS-området, også når det gjelder animalske produkter. I tiden før tiltredelse er det innrømmet overgangsordninger for Romania blant annet for kjøtt, melk, fisk og egg. Overgangsordninger er ofte benyttet for stater som har søkt medlemskap i EU eller tredjeland som ønsker å bringe varer inn i EØS-området. Overgangsordningen kan være av ulik varighet, men skal sikre at kun varer som tilfredsstiller alle regelverkskrav, på de respektive områder, tillates å komme inn i EØS-området. Rettsakten om Bulgarias og Romanias tiltredelse angir overgangsordninger for Romania på dette området.
Romania skal sikre en gradvis oppfylling av at alle regelverkskrav i landets virksomheter. Kompetente myndigheter må sørge for at kun de virksomheter som tilfredsstiller alle relevante krav i EØS-regelverket, står på lister over godkjente virksomheter, og at de virksomhetene som ikke tilfredsstiller disse kravene, står på andre lister. Varer som er produsert uten å tilfredsstille alle relevante krav, kan inntil videre omsettes på det nasjonale marked i Romania, under visse forutsetninger.
De omtalte listene med virksomheter har fortløpende vært revidert i prosessen fram mot og etter tiltredelsestidspunktet. Romanias kompetente myndigheter skal fortløpende informere Kommisjonen om endringer. I tillegg skal Romania rapportere årlig i et spesielt utarbeidet skjema, som er et vedlegg til denne rettsakten.
Ved inspeksjoner og dialog med kompetente myndigheter i Romania er det framkommet at det fortsatt er noen virksomheter som ikke vil kunne tilfredsstille alle gitte regelverkskrav i rettsaktene (EF) nr. 853/2004 og (EF) nr. 852/2004, som angir hygieneregelverk på området. Man har derfor vært nødt for å forlenge den fristen som Romania fikk i den opprinnelige avtalen, for å kunne sikre at alle virksomheter tilfredsstiller alle relevante regelverkskrav.
Det er i angjeldende rettsakt, som gjelder Romania, gitt en utsettelse av fristen fra 01.01.2010 til 31.12.2010 for å tilfredsstille disse kravene.
Rettsakten er rettet til medlemsstatene.
Rettsakten er i tråd med medlemslandets og Den faste komité for næringsmiddellkjeden og dyrehelsens (SCFCAH) anbefaling.
Denne rettsakten endrer tidsperioden for gjennomføring av overgangsordninger.
Merknader
Rettsakten får ingen praktiske konsekvenser for Norge og medfører ikke behov for regelverksendring. Den antas ikke å medføre økonomiske eller administrative konsekvenser. Norge har ikke hatt praksis for å utarbeide regelverk på området, men vist til EUs hjemmesider hvor virksomhetslistene oppdateres fortøpende.
Sakkyndige instansers merknader
Rettsakten har vært vurdert av Spesialutvalget for matproduksjon og Spesialutvalget for næringsmidler (sistnevnte på skriftlig prosedyre), der Landbruks- og matdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet, Miljøverndepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Barne-, likestillings- og inkluderingdepartementet, Finansdepartementet, Utenriksdepartementet og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten relevant og akseptabel.
Vurdering
Rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.
Rettsakten tas inn i EØS-avtalen vedlegg I og vedlegg II.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2010/89/EF |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32010D0089 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 19.02.2010 |
Frist returnering standardskjema: | 02.04.2010 |
Dato returnert standardskjema: | 29.09.2010 |
Dato innlemmet i EØS-avtalen: | 01.07.2011 |
Nummer for EØS-komitebeslutning: | 059/2011 |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Nei |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: | 02.07.2011 |
Dato for faktisk gjennomføring: | |
Dato varsling til ESA om gjennomføring: |