Endringer i forordning (EU) nr 1178/2011

Kommisjonsforordning (EU) nr …/.. av XXX som endrer forordning (EU) nr 1178/2011 med hensyn til multi-crew pilot take-off- og landingskrav og automatisk validering av flysertifikat

Commission Regulation (EU) No …/.. of XXX amending Regulation (EU) No 1178/2011 as regards multi-crew pilot take-off and landing requirements and the automatic validation of flight crew licenses

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 23.11.2017

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Endringsforordningen er utarbeidet av EASA og publiseres uten forutgående offentlig høring. Utkastet var på en såkalt fokusert konsultasjon hos de ulike lands luftfartsmyndigheter og hos «advisory bodies». Endringene er drøftet i EASA komiteens møter i februar, juni og oktober 2017. Luftfartstilsynet og Samferdselsdepartementet representerer Norge i EASA-komiteen. Diskusjonene i disse møtene har vist at forslaget støttes av medlemsstatene. Opinion 03/2017 (automatisk validering) ble publisert 11. mai 2017. Opinion 16/2016 (kompetansebasert MPL) ble publisert 7. september 2016. At de to endringene skulle tas med i samme endringsforordning ble ikke kjent før i oktober 2017.

I siste utkast til endringsforordning er overgangsregelen for automatisk validering falt ut av forordningsteksten. Det vil korrigeres i det endelige utkastet.

Forordningsutkastet vil bli sendt EASA Komiteens medlemmer for skriftlig avstemning så snart det er ferdigstilt.

Luftfartstilsynet vil vurdere å vedta endringsforordningen nasjonalt i påvente av at den vedtas av EØS-komiteen hvis det er av betydning å sikre samme ikrafttredelsespunkt i Norge som i EU-landene.

Sammendrag av innhold

Endringsforordningen inneholder nye regler om treningskravene for piloter og om automatisk validering av flysertifikatet. De to endringene er små, og har begrenset betydning for norsk luftfart.

Endring av treningskravene for piloter

Endringsforordningen foreslår å endre reglene som omhandler landing og take off ved utdanning til MPL–sertifikat (multi-crew pilot license).  Et MPL-sertifikat gir innehaveren rett til å fly som styrmann (annenpilot) i et flerpilotcrew på fly. I motsetning til utdanningen til CPL (commerical pilot license) foregår det meste av utdanningen i det flyselskapet der piloten er ansatt. Bakgrunnen for forslaget er at gjeldene regelverk om MPL ikke korresponderer med de internasjonale standardene som følger av ICAO anneks 1. Endringen gjør at de felleseuropeiske reglene om MPL harmoneres med de internasjonale standardene for MPL som følger av ICAO anneks 1.

Endringsforordningen foreslår en mer kompetansebasert tilnærming til MPL. Det klareste utslaget av dette er at minimum antall take off og landinger foreslås redusert i MPL-utdanningen. Dette kompenseres med krav til en konkret kompetansebasert vurdering av hvorvidt det er behov for mer trening, herunder flere take off og landinger. Endringen gir sikkerhetsmessige gevinster og miljøgevinster (reduksjon i antall obligatoriske touch-and-go flyginger).

Automatisk validering av flysertifikatet

Endringsforordningen foreslår å innføre et krav om at piloter skal ha tilgang til et konkret vedlegg til flysertifikatet når de flyr ervervsmessig utenfor EASA-området. Tillegget til sertifikatet vil publiseres på EASA sine hjemmesider og skal medbringes (på papir eller elektronisk) når det flys utenfor EASA-området.

Det skal også skrives inn en ny «remark» i flysertifikatet for piloter som utfører slike luftfartsoperasjoner. Under “remarks”  skal det stå følgende: «This licence is automatically validated as per the ICAO attachment to this licence.»

Bakgrunnen for forslaget er at det har vært tilfeller hvor flygebesetningen har blitt stoppet utenfor EU fordi at de har hatt et sertifikat utstedt fra ett EASA-medlemsland, samtidig som de har operert et fly registrert i et annet EASA-medlemsland.  I henhold til ICAO Anneks 1 skulle sertifikatet da ha vært validert til å gjelde for landet der flyet er registrert. Det er ikke krav om dette i dagens EØS-regelverk. Endringen vil korrespondere med tilsvarende endring av ICAOs standard for sertifikater. ICAO standarden krever at sertifikater utstedt etter 9. november 2017 skal overholde kravene. For allerede utstedte sertifikater vil fristen for å ha dette vedlegget være desember 2022.

Endringsforordningen vil ikke medføre rapporteringsforpliktelser.

Endringsforordningen kommer ikke som følge av en internasjonal avtale.

Endringsforordningen foreslås å tre i kraft i EU tjue dager etter at den publiseres i Official Journal of the European Union jf. forordningsutkastets artikkel 2. Endringsforordningen foreslås å gjelde fra samme dato.

Merknader
Endringsforordningen har hjemmel i EASA basisforordning (EF) nr. 216/2008, som igjen har hjemmel i TFEU artikkel 100.

Rettslige konsekvenser

Som følge av endringsforslaget vil forordning (EU) nr. 1178/2011 endres. Forordning (EU) nr. 1178/2011 er implementert i Norge gjennom forskrift om sertifisering av besetningsmedlemmer 28. november 2015. Gjennomføring av endringsforordningen vil skje gjennom endring av forskrift om sertifisering av besetningsmedlemmer 28. november 2015. Rettsakten tilhører gruppe 2.

Økonomiske og administrative konsekvenser

De økonomiske og administrative konsekvensene av endringene er marginale. Endringene vil ikke kreve økte ressurser for noen part.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten følger fast track-prosedyren og behandles derfor ikke av Spesialutvalget for transport.

Luftfartstilsynet finner at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Endring av treningskravene for piloter.

Endringen er ikke kontroversiell og det har ikke vært noen innsigelser til endringen fra medlemslandene eller «advisory bodies». Det er ingen skoler i Norge som utdanner til MPL, men både Norwegian og SAS vil bli berørt som operatører. Dette da de står for den praktiske delen med landingsrunder (i samarbeid med en svensk skole). Luftfartstilsynet er positive til endringsforslaget og vurderer at en mer kompetansebasert tilnærming øker kvaliteten på utdanningen til MPL. Forslaget vil således gi en sikkerhetsmessig gevinst. Det vil også gi en miljøgevinst ved at forslaget antas å føre til mindre treningsflyging.

Automatisk validering av flysertifikatet

En «grounding» av et luftfartøy som skyldes utformingen av flygebesetningssertifikatet er unødvendig og har potensielt store økonomiske konsekvenser for den som rammes. Forslaget har dermed positive økonomiske konsekvenser for de som omfattes av regelverket. Administrativt vil gamle sertifikat uten ny påskrift skiftes ut når sertifikatinnehaveren fornyer eller forlenger sine rettigheter. 

Begge endringene fremstår som uproblematiske og de støttes av Luftfartstilsynet.

Luftfartstilsynet vil vurdere å vedta endringsforordningen nasjonalt i påvente av at den vedtas av EØS-komiteen. Dette da særlig reglene om automatisk validering bør tas i bruk så snart som mulig. Det vil fremstå uheldig om en pilot med sertifikat utstedt i Norge blir "grounded" som følge av at han ikke har et oppdatert flysertifikat ihht regelendringen.

Luftfartstilsynet finner at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 216/2008

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: