Fartsskriverforordningen: endring av gjennomføringsbestemmelser - tekniske krav mv. til fartsskrivere og deres komponenter

Kommisjonens gjennomføringsforordning (EU) 2018/502 av 28. februar 2018 som endrer gjennomføringsforordning (EU) 2016/799 om fastsettelse av krav til utforming, testing, installering, bruk og reparasjon av fartsskrivere og deres komponenter

Commission implementing Regulation (EU) 2018/502 of 28 February 2018 amending Implementing Regulation (EU) 2016/799 laying down the requirements for theconstruction, testing, installation, operation and repair of tachographs and their components

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 07.05.2018

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 07.06.2018

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: II. Veitransport

Status

Gjennomføringsforordningen ble vedtatt 28. februar 2018 og med ikrafttredelse i EU 17. april 2018.

Rettsaktens EØS-relevans er per 29. november 2018 fortsatt til vurdering i EØS/EFTA.

Sammendrag av innhold

Denne gjennomføringsforordningen gjør en del språklige endringer i gjennomføringsforordning (EU) 2016/799, som skal bidra til å gjøre teksten klarere. Slike endringer gjøres også i vedlegg IC. Fristen for å ta i bruk de tekniske kravene som følger av vedlegg IC endres til 15. juni 2019 slik at den sammenfaller med fristen for førstegangsregistrerte kjøretøy til å ta i bruk smarte fartsskrivere. 

For å oppfylle kravet  i art. 8 i forordning (EU) 165/2014 om lagring av kjøretøyets posisjon hver 3. time akkumulert kjøretid, endres 2016/799 på dette punktet. «Akkumulert kjøretid» kommer inn som egen definisjon. Begrepet erstatter «sammenhengende kjøretid» og knyttes til kjøretøyet og ikke til fører. For hver tredje akkumulerte kjøretime til kjøretøyet skal posisjonene angis automatisk logges via GNSS-systemet. Endringene åpner for at GNSS-enheten, DSRC-enheten og hoveddelen av kjøretøyenheten kan typegodkjennes som komponenter, for å tilpasse typegodkjenningsprosessen til markedets behov.

Reglene om lagring av tidskonflikthendelser og tidsjusteringer endres for å skille mellom tidsjusteringer som utløses av mulige manipulasjonsforsøk eller teknisk svikt i fartsskriveren på den ene siden og tidsjusteringer som skyldes andre årsaker, som f.eks. vedlikehold, på den andre siden.

Det gjøres videre endringer for å gjøre det lettere å skille mellom data lastet ned fra en smart fartsskriver og data lastet ned fra en eldre fartsskriver.

Gyldighetsperioden på bedriftskortet endres fra 2 til 5 år for å bringe det i samsvar med gyldighetsperioden på sjåførkort.

Plomberingene skal følge en ny standard (EN 16882:2016). Antall siffer på plomberingen økes fra 6 til 8 siffer for det alfanumeriske nummeret.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Gjennomføringsforordningen medfører behov for endring av norsk regelverk, men bare i form av at endringsforordningen tas med i listen over rettsakter i forskrift om kjøre- og hviletid for vegtransport i EØS og i fartsskriververkstedforskriften, samt i begge forskriftenes EØS-henvisninger. Begge forskriftene er foreslått endret for å gjennomføre fartsskriverforordningen (EU) 165/2014, og det er gjennomført offentlig høring. De mindre endringene som skal til for å ivareta forpliktelsene etter 2018/502 antas å kunne gjennomføres uten høring og i forbindelse med vedtagelsen av de allerede hørte endringene som følge av fartsskriverforordningen 165/2014.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Endringene antas ikke å få økonomiske eller administrative konsekvenser for det offentlige. Statens vegvesen utsteder allerede bedriftskort med 5 års gyldighet.

Endringene medfører behov for endringer hos produsentene av fartsskrivere og fartsskriverkort som kan innebære kostnader for disse.

Vurdering

Vegdirektoratet mener på generelt grunnlag at det er positivt med språklige endringer som bidrar til klarere definisjoner. Videre anser de det som positivt at det innføres registrering av akkumulert kjøretid, samt at det innføres bestemmelser som klarere skiller tidsjusteringer som kan skyldes manipulasjonsforsøk fra tidsjusteringer av andre årsaker. Det samme gjelder krav om ny standard for plombering. Samferdselsdepartementet slutter seg til disse vurderingene.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2018/502
Basis rettsaktnr.: (EU) 2016/165
Celexnr.: 32018R0502

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 28.03.2018
Frist returnering standardskjema: 18.07.2018
Dato returnert standardskjema: 26.06.2018
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: