Innsamling av data om ulykker knyttet til bruk av pyrotekniske artikler

Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2023/1096 om regelmessig innsamling og oppdatering av data om ulykker knyttet til bruk av pyrotekniske artikler

Commission implementing decision (EU) 2023/1096 of 2 June 2023 laying down rules for the application of Directive 2013/29/EU of the European Parliament and of the Council as regards the regular collection and updating of data on accidents related to the use of pyrotechnic articles

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 26.08.2020

Spesialutvalg: Samfunnssikkerhet

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Justis- og beredskapsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Beslutningen er til vurdering i EØS-/EFTA-landene.

Sammendrag av innhold

Direktiv 2013/29/EU om pyrotekniske artikler forutsetter i artikkel 43 bokstav b at Kommisjonen skal fastsette praktiske ordninger for regelmessig innsamling og oppdatering av opplysninger om ulykker knyttet til bruk av pyrotekniske artikler.  For å følge opp dette har Kommisjonen 2.juni 2023 vedtatt gjennomføringsbeslutning (EU) 2023/1096. 

Fra 1. januar 2024 skal landene for hvert kalenderår, som minimum, samle inn følgende opplysninger om ulykker som har skjedd ved bruk av pyrotekniske artikler i kategori F1 til F4:

  • det totale antall ulykker med skader eller det totale antall skader som følge av bruk av bruk av pyrotekniske artikkler
  • antall skader fordelt følgende aldersgrupper:
    • fra 0 til 12 år
    • fra 13 til 18 år
    • over 18 år

  • antall skade etter type i følgende katerorier:
    • hånd eller arm
    • ansikt eller hode
    • hørsel
    • andre skader

  • antall skader oppdelt etter alvorlighetsgrad i følgende kategorier:
    • skader, som krever sykehusinnleggelse
    • dødsfall
    • annet

Dersom det ikke er mulig å samle inn alle disse opplysningen kan landene samle inn opplysningene fra et representativt utvalg og ekstrapolere det.

Dersom det et gitt år ikke er mulig å samle inn alle opplysningen over, skal man samle inn alle andre tilgjengelige data om ulykker relatert til bruken av pyrotekniske artikler i kategori F1 til F4.

Dersom det er tilgjengelig skal det også samles inn opplsyninger om:

  • type pyroteknisk artikkel som har forårsaket skaden
  • skaden var relatert til feil bruk, misbruk eller feil på artikkelen
  • artikkelen er gjort tilgjengelig på markedet ulovlig
  • andre ting som ansees viktig for å analysere ulykker.

Opplysningene skal sendes til Kommisjonen senest 1. oktober i det etterfølgende kalenderåret. Kommisjonen vil oppgi det elektroniske formatet som informasjonen om ulykkene skal rapporteres i.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Direktiv 2013/19 (EU) om pyrotekniske artikler er implementert i forskrift 3. oktober 2013 om pyrotekniske artikler, som stiller de grunnleggende sikkerhetskravene til pyrotekniske artikler og til markedsdeltakerne, mens forskrift 26. juni 2002 nr. 922 om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff  regulerer enhver håndteringen av pyrotekniske artikler. Virksomheter har en plikt til å melde inn ulykker som skjer i forbindelse med bruk av fyrverkeri, mens privatpersoner ikke har en tilsvarende plikt. Private oppfordres imidlertid til å melde inn ulykker som skjer i en elektronisk løsning tilgjengelig på hjemmesiden til DSB. DSB tar hvert år ifm nyttårsfeiringen  initativ til å få samlet inn skader som skjer ved bruk av fyrverkeri gjennom et samarbeid med brann- og redningsvesen og tildels politi og helse. I tillegg gjøres det en vurdering av hendelser rapportert om i media.  Det vurderes at Norge har et tilstrekkelig datagrunnlag til å kunne gi en tilfredsstillende rapportering av skader til Kommisjonen. Gjennomføringsbeslutningen har dermed ingen rettslige konsekvenser for Norge.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Dagens løsning for melding av ulykker til DSB bør justeres slik at kategoriene for melding av ulykker samsvarerer med det som skal meldes til Kommisjonen.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten omfattes av hurtigprosedyren og behandles ikke i Spesialutvalget for samfunnssikkerhet.

Vurdering

Beslutningen vurderes som EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU)2023/1096
Basis rettsaktnr.: Directive 2013/29/EU
Celexnr.: 32023D1096

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 08.06.2023
Frist returnering standardskjema: 20.07.2023
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Nei
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker