Forordning 2022/1253

Kommisjonens implementeringsforordning (EU) 2022/1253 av 19. juli 2022 som korrigerer forordning (EU) No 748/2012 med hensyn til unntak fra visse krav innført ved delegert forordning (EU) 2022/201

Commission Implementing Regulation (EU) 2022/1253 of 19 July 2022 correcting Regulation (EU) No 748/2012 as regards derogations from certain requirements introduced by Delegated Regulation (EU) 2022/201

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 19.12.2022

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Forordningen har trådt i kraft i EU, men med utsatt iverksetting av selve bestemmelsene, og gjelder fra 7. mars 2023. 

Sammendrag av innhold

Regelverket kommer som følge av behov for korrigering av forordning 748/2012 med hensyn til unntak fra visse krav innført ved delegert forordning 2022/201. Artikkel 9 i forordning 748/2012, henviser nå feilaktig til implementeringsforordning 2022/203, i stedet for å henvise til delegert forordning 2022/201. I tillegg tok artikkel 9 ikke hensyn til følgende:

  • at kun et begrenset sett av kravene innført med forordning 2022/201, hovedsaklig kravene til rapportering og journalføring, gjelder for produksjonsorganisasjoner uten et godkjenningsbevis som inneholder et samtykkebrev (Letter of agreement LoA). 
  • at LoA er gyldig i en begrenset periode og at at overgangsperioden frem til 7. mars 2025 derfor ikke er relevant for noen organisasjoner. Derfor skal organisasjoner som får utstedt LoA frem til og med 7. mars 2023, ikke være pålagt å overholde kravene innført gjennom forordning 2022/201. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Forordning (EU) nr. 748/2012 er gjennomført i forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften). Den nye rettsakten vil bli tatt inn gjennom endring av denne forskriften. Siden forordningen kun retter opp i feil som har oppstått i forbindelse med tidligere revisjon av regelverket, og ikke påfører noen nye plikter, vil det ikke bli gjennomført ny høring av saken. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Det er ingen særlige økonomiske og administrative konsekvenser. Forordningen korrigerer feil som har oppstått i tilknyting til tidligere revisjon av regelverket, og påfører ingen nye plikter. 

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartstilsynet finner forslag til rettsakt EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.

Vurdering

Luftfartstilsynet finner forslag til rettsakt EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2022/1253
Basis rettsaktnr.: 2018/1139
Celexnr.: 32022R1253

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 14.07.2022
Frist returnering standardskjema: 03.11.2022
Dato returnert standardskjema: 24.08.2022
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: