Krav til utstyr i luftfartøy for bruk i det felles europeiske luftrommet (SES)

Kommisjonsforordning (EU) 2023/1770 av 12. september 2023 om fastsettelse av bestemmelser om utstyr i luftfartøy som kreves for bruk av det felles europeiske luftrommet og driftsregler knyttet til bruken av det felles europeiske luftrom og oppheving av forordning (EF) nr. 29 /2009 og gjennomføringsforordninger (EU) nr. 1206/2011, (EU) nr. 1207/2011 og (EU) nr. 1079/2012

Commission Implementing Regulation (EU) 2023/1770 of 12 September 2023 laying down provisions on aircraft equipment required for the use of the Single European Sky airspace and operating rules related to the use of the Single European Sky airspace and repealing Regulation (EC) No 29/2009 and Implementing Regulations (EU) No 1206/2011, (EU) No 1207/2011 and (EU) No 1079/2012

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 23.12.2022

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Status for regelverket er at det ble vedtatt av kommisjonen 12. september 2023, og gitt virkning fra 5. oktober 2023. Forordning (EU) 2018/1139 ble gjort til norsk rett 1. juli 2024 og det ligger dermed til rette for å ta inn foreliggende rettsakt (og andre) til erstatning for tidligere kommisjonsfastsatt regelverk knyttet til interoperabilitet som er nå er opphevet i EU. Rettsakten er til vurdering på EFTA-siden.

Sammendrag av innhold

Kommisjonen har vedtatt en forordning om krav til kommunikasjons, navigasjons- og overvåkingsutstyr til bruk i luftfartøyer som skal benyttes i det felles europeiske luftrommet, og som knytter seg til samhandling med flysikringstjenestene.

Bakgrunnen for rettsakten er et ønske om å forbedre det regelverket som i dag finnes for å sørge for at utstyr som tas i bruk i flysikringstjenestene er i samsvar med nødvendige krav.

Frem til 12. september 2023 var reglene om krav til og samsvarsvurdering av ATM/ANS-utstyr overordnet hjemlet i Råds- og parlamentsforordning (EF) nr. 552/2004 («samvirkingsforordningen» for det felles europeiske luftrom). Samvirkingsforordningen er opphevet i EU jf. ny EASA-basisforordning, (EU) 2018/1139, men slik at reglene om ATM/ANS-utstyr likevel ble gjeldende frem til 12. september 2023. Innen denne datoen skulle kommisjonen lage nye regler på området, og det er slikt regelverk som nå er vedtatt.

Den nye rettsakten inngår i en regelverkspakke som overordnet består av to deler:

  • Nye regler om samsvarsvurdering av ATM/ANS-utstyr, herunder krav til godkjenning av organisasjoner som skal designe/produsere slikt utstyr.
  • Oppheving av åtte «interoperabilitetsforordninger», gitt med hjemmel i «samvirkingsforordningen», (EF) nr. 552/2004. Dette knytter seg til Data Link, 8,33 kHz kanalseparasjon, transponderkrav, initielle flygeplaner, m.m. De materielle reglene i disse forordningene videreføres i nye rettsakter.

Mer presist består regelverkspakken av følgende fem rettsakter:

  • (EU) 2023/1768: En kommisjonsforordning som stiller krav til godkjenning av ATM/ANS-utstyr.
  • (EU) 2023/1769: En kommisjonsforordning som stiller krav til godkjenning («approval») av foretak som er involvert i design og/eller produksjon av ATM/ANS-utstyr.
  • (EU) 2023/1770: En kommisjonsforordning som stiller krav til flyoperatørers CNS-utstyr (data link, 8,33 kHz radio, transponder), og som opphever forordningene 29/2009, 1206/2011, 1207/2011 og 1079/2012.
  • (EU) 2023/1771: En endring av kommisjonsforordning (EU) 2017/373 som tar inn relevante krav som berører ytere av flysikringstjenester, og som opphever forordningene 1032/2006, 633/2007 og 262/2009.
  • (EU) 2023/1772: En endring av kommisjonsforordning (EU) nr. 923/2012 (SERA) som tar inn relevante operative krav knyttet til innlevering av flygeplaner, og til hvordan kommunikasjon mellom fly og lufttrafikktjeneste skal foregå vha data link. Denne forordningen opphever forordningen 1033/2006.

Dette notatet gjelder den tredje av disse rettsaktene, det vil si kommisjonsforordningen som stiller krav til flyoperatørers CNS-utstyr (kommunikasjons, navigasjons- og overvåkingsutstyr), og som erstatter dagens forordninger på dette området, forordningene 29/2009, 1206/2011, 1207/2011 og 1079/2012.

Bakgrunnen for rettsakten er altså at åtte forordninger gitt med grunnlag i «samvirkingsforordningen», (EF) nr. 552/2004, nødvendigvis måtte «re-hjemles» som følge av at samvirkingsforordningen er opphevet i EU. De materielle bestemmelsene i disse forordningene følger EASAs regelverksmetodikk og som organiseres etter hvem kravene i bestemmelsene retter seg mot. Dette innebærer at krav til ytere av flysikringstjenester er tatt inn i eksisterende kommisjonsforordning (EU) 2017/373, operasjonelle krav til luftromsbrukerne og lufttrafikktjenesten er tatt inn i kommisjonsforordning (EU) nr. 923/2012 (SERA), og utstyrskrav til luftromsbrukere er tatt inn i en ny forordning om krav til utstyr i luftfartøyene som skal brukes i det felles europeiske luftrommet.

Den nye forordningen om krav til utstyr i luftfartøyene – i realiteten kommunikasjon- og navigasjonsutstyr – i det felles europeiske luftrommet, er lagt opp slik at den har de spesifikke kravene til CNS-utstyr i to vedlegg til forordningen:

  • Ett vedlegg gjelder krav til kommunikasjonsutstyr (Part-COM). Dette vedlegget inneholder krav til bruk av radioer med 8,33 kHz kanalseparasjon og DataLink-kapabiliteter.
  • Ett vedlegg gjelder krav til overvåkingsutstyr (Part-SUR). Dette vedlegget inneholder krav til bruk av sekundærradar-transponder.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Som vist til ovenfor, var kommisjonsfastsatt regelverk knyttet til interoperabilitet for det felles europeiske luftrommet (SES) frem til 12. september 2023 hjemlet i Råds- og parlamentsforordning (EF) nr. 552/2004 («samvirkingsforordningen»). Samvirkingsforordningen er opphevet i EU gjennom ny EASA basisforordning på flysikkerhetsområdet, (EU) 2018/1139, men slik at regelverk knyttet til interoperabilitet for det felles europeiske luftrommet ble gjeldende frem til 12. september 2023. Forordning (EU) 2018/1139 ble gjort til norsk rett 1. juli 2024 og det ligger dermed til rette for å ta inn foreliggende rettsakt (og andre) til erstatning for tidligere kommisjonsfastsatt regelverk knyttet til interoperabilitet som er nå er opphevet i EU.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Siden regelverksforslaget ikke er ment å medføre noen materielle endringer, antas det ikke å ville få økonomiske og administrative konsekvenser av betydning. Flyoperatørene må trolig gjøre enkelte mindre administrative tilpasninger, i form av tilpasninger av referanser i interne håndbøker, prosedyrer, etc. Det samme vil gjelde for Luftfartstilsynet.

Vurdering

Det er behov for tilpasningstekst knyttet til det geografiske dekningsområdet for enkelte bestemmelser. Konkret gjelder dette at et unntak i rettsakten for krav til DataLink-utstyr nord for 61. breddegrad i Finland og Sverige blir gjort gjeldende tilsvarende for Norge.

Luftfartstilsynets vurdering er at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Dette støttes av Samferdselsdepartementet.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2023/1770
Basis rettsaktnr.: (EU) 2018/1139
Celexnr.: 32023R1770

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 27.09.2023
Frist returnering standardskjema: 17.01.2024
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Ja
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 21.04.2023
Høringsfrist: 04.08.2023
Frist for gjennomføring:

Lenker