Energimerking smarttelefoner og nettbrett

DELEGERT KOMMISJONSFORORDNING (EU) …/… om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2017/1369 med omsyn til energimerking av smarttelefoner og nettbrett

COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) …/... supplementing Regulation (EU) 2017/1369 of the European Parliament and of the Council with regard to the energy labelling of smartphones and slate tablets

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 08.07.2022

Spesialutvalg: Energi

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Olje- og energidepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IV. Energi

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Møte i Ekspertgruppekomiteen for å ferdigstille forslag til energimerkeregelverk for produktgruppen fant sted 18. november 2022.

Bakgrunn

Dette forslaget til regelverk er knyttet til rammeforordningen for energimerking av produkter, energimerkeforordningen (EU) 2017/1369.  Forordningen erstatter det tidligere energimerkedirektivet 2010/30/EU. Forordningen er sammen med økodesigndirektivet virkemidler for å redusere energirelaterte produkters miljøbelastning i hele deres livssyklus, og gi forbrukeren mulighet til å velge det mest energieffektive produktet på markedet. Energimerkeforordningen, med underliggende forordninger, pålegger leverandører og forhandlere blant annet å forsyne produktene med trykte og elektroniske versjoner av energimerket og produktdatablad slik at forbrukeren kan ta et bevisst valg i kjøpssituasjonen. Energikrav til produkter er et av flere virkemidler for å nå EUs overordnede energieffektiviserings- og klimamål. Les mer om dette på NVEs nettsider.

Sammendrag av innhold

I 2021 ble den kravforbredende studien for mobiltelefoner, smarttelefoner og nettbrett avsluttet. EU-kommisjonen valgte å gå videre med å utarbeide forslag til energimerkekrav for smarttelefoner og nettbrett, samt økodesignkrav for mobiltelefoner, trådløse telefoner og nettbrett.

Virkeområdet for energimerkeforordningen er smarttelefoner og nettbrett. 

Eksempler på forslag til krav i energimerkeforordningen:

Leverandører skal blant annet sørge for at:

  • hver smarttelefon eller nettbrett er utstyrt med en printet energietikett
  • informasjon på produktdatabladet registreres i den offentlige delen av produktdatabasen EPREL
  • den tekniske dokumentasjonen registreres i produktdatabasen EPREL
  • en elektronisk energietikett og et elektronisk produktdatablad gjøres tilgjengelig for forhandlere for hver smarttelefon- og nettbrettmodell

Det stilles også krav til forhandlere til beregning av energieffektivitetsklassen og pålitelighetsklassen for gjentatt fritt fall. 

Forhandlere skal blant annet sørge for at:

  • ved utsalgsstedet er hver smarttelefon og nettbrett påført energietiketten på en synlig og lesbar måte.
  • annonsering og teknisk salgsfremmende materiale inkluderer energieffektivitetsklassen for den aktuelle produktmodellen og de tilgjengelige energieffektivitetsklassene.

Plikter for nettvertsplattformer: 

  • Tilbydere av nettbaserte vertstjenesteplattformer skal tilrettelegge for elektronisk visning av energietikett og produktdatablad på plattformen som forhandler benytter for å selge sine produkter.
  • Tilbyderen er også pålagt å informere forhandler om dennes plikt til å fremvise energietikett og produktdatablad.

Merknader

Hovedrettsakten som er en rammerettsakt - energimerkeforordning (EU) 2017/1369 (som erstatter 2010/30/EF) - er hjemlet i Traktat om den Europeiske Unions Virkemåte (TEUV- traktaten) artikkel 194 (2).

Gjeldende norsk lovgivning for energimerkeordningen for produkter er LOV 1981-12-18 nr 90: Lov om merking av forbruksvarer m.v. (forbrukermerkeloven) med underliggende forskrift 2013.05.27 nr 0534: Forskrift om energimerking av energirelaterte produkter (energimerkeforskriften for produkter). Energimerkeforskriften for produkter trådte i kraft 1.6.2013.

Rettslige konsekvenser

Energimerkeforordning 2017/1369 er gjennomført i norsk rett ved endring i forbrukermerkeloven. Etter forbrukermerkeloven § 3a annet ledd, kan departementet gi forskrift om gjennomføring av forordninger gitt i medhold av energimerkeforordningen. Myndigheten er delegert til NVE. Endringsforordningen er gjennomført ved endring av energimerkeforskriften for produkter. 

Dersom forordningen blir tatt inn i EØS-avtalen, vil den gjennomføres i norsk rett gjennom endringer i energimerkeforskriften for produkter.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Ifølge utkastet til forordning var det totale primærenergiforbruket til smarttelefoner og nettbrett på 36,1 TWh i 2020 i et livsløpsperspektiv. Det forventes at den kombinerte effekten av økodesign- og energimerkeforordningen vil redusere primærenergibruken til 23,3 TWh i 2030. I et scenario uten regelverk forventes primærenergibruken å øke til 36,5 TWh i 2030.

Sakkyndige instansers merknader

Utkast til forordning ble lagt ut på NVEs nettsider 31. mai 2021 og 24.10.2022 for innhenting av synspunkt. Ingen innspill kom inn. 

Produktgruppen er ikke blant NVEs prioriterte produkter for særskilt oppfølging.

Dette faktanotatet er oppdatert i henhold til regelverksforslaget som ble sendt ut i forkant av møte i Ekspertgruppekomiteen. 

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2017/1369

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker