Gjennomføringsbeslutning om ekvivalente koronasertifikat fra Cookøyene, Niue og Tokelau

KOMMISJONENS GJENNOMFØRINGSBESLUTNING (EU) 2022/1949 av 13. oktober 2022 etablere ekvivalens, med det formål å lette retten til fri bevegelse innenfor Unionen, av COVID-19-sertifikater utstedt av Cookøyene, Niue og Tokelau til sertifikatene utstedt i henhold til Europaparlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/953

COMMISSION IMPLEMENTING DECISION (EU) 2022/1949 of 13 October 2022 establishing the equivalence, for the purpose of facilitating the right of free movement within the Union, of COVID-19 certificates issued by Cook Islands, Niue and Tokelau to the certificates issued in accordance with Regulation (EU) 2021/953 of the European Parliament and of the Council

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 04.11.2022

Spesialutvalg: Helse

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg V. Fri bevegelighet for arbeidstakere

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Utkast til EØS-komitebeslutning er oversendt EUs utenrikstjeneste. Det legges opp til en hasteprosedyre fra EFTA-siden med ønske om innlemmelse i EØS-avtalen fortrinnsvis ved første ordinære møte i EØS-komiteen i desember. 

Sammendrag av innhold

Ifølge forordning (EU) 2021/953 om europeiske koronasertifikater, artikkel 3(10)  har Kommisjonen myndighet til å vurdere om sertifikater fra tredjeland kan anses som ekvivalente med den europeiske ordningen, og de vil i disse tilfellene utstede gjennomføringsforordninger for dette. For EU-landene vil disse da bli gyldige med det samme, mens for EØS EFTA-landene må hver enkelt rettsakt også tas inn i avtalen. Beslutningen om ekvivalente koronasertifikater fra Cookøyene, Niue og Tokelau er en av flere lignende ekvivalensbeslutninger for det europeiske koronasertifikatsystemet.

I den aktuelle rettsakten gjør fortalepunktene rede for dialogen mellom Europakommisjonen og Cookøyene, Niue og Tokelau om deres system for utstedelse og verifikasjon av koronasertifikater. På dette grunnlag sier beslutningen at sertifikater utstedt av Cookøyene, Niue og Tokelau for å vise covid-19-vaksinasjon, testresultater eller bevis på gjennomgått sykdom skal behandles som ekvivalente til koronasertifikater utstedt i samsvar med forordning (EU) 2021/953. Cookøyene, Niue og Tokelau vil også med dette koble seg opp til tillitsrammeverket som er opprettet i henhold til forordning (EU) 2021/953.

Ved å ta denne rettsakten inn i EØS-avtalen utvides også virkeområdet for Cookøyene, Niue og Tokelau sine ekvivalente koronasertifikater til å gjelde i Island, Liechtenstein og Norge.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Det følger av smittevernloven §4a-1 andre ledd at departementet kan gi forskrift for å gjennomføre forpliktelser som følger av EØS-avtalen om EUs digitale koronasertifikat. HOD vurderer at det ikke er behov for å gjøre lov- eller forskriftsendringer. Hvilke koronasertifikater som aksepteres reguleres av vedlegg D til covid-19-forskriften, hvor det fremgår at fremvisning av sertifikat i samsvar med EUs digitale koronasertifikat, jf. forordning (EU) 2021/953 artikkel 3 godtas. Beslutningen av ekvivalens for Cookøyene, Niue og Tokelau vurderes å omfattes av dette.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Beslutningen har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser. Det er positiv at man ved denne beslutningen kan legge til rette for trygg og smidigere personbevegelse mellom Cookøyene, Niue og Tokelau og hele EU/EØS-området.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har ikke vært i behandling i SU Helse grunnet hasteaspektet. Rettsakten vurderes som EØS-relevant og akseptabel

Vurdering

Det er ingen tilpasningstekst for tredjelandsbestemmelsen som er nedfelt i artikkel 3(10) av koronasertifikatforordningen (EU) 2021/953. EUs forhold til tredjeland er i utgangspunktet ikke omfattet av EØS-avtalens virkeområde, men på dette området vurderes det likevel som hensiktsmessig å være en integrert del av den europeiske ordningen for vurdering av kvaliteten på sertifikater fra tredjeland og dermed innlemme Kommisjonens ekvivalensbeslutninger i EØS-avtalen.

Land som innlemmes via denne prosedyren kan bruke både EMA-godkjente vaksiner og andre vaksiner som ikke er godkjente i Norge. Slik HOD forstår det, gjelder ekvivalensbeslutningen den tekniske verifiserbare løsningen av koronasertifikatene. Det er fortsatt opp til norske myndigheter hvilke vaksiner som skal gi lettelser i innreiserestriksjonene/innreisekarantene. Det europeiske samarbeidet med å koordinere anbefalinger for innreise fra tredjeland fortsetter i et separat spor gjennom Rådets krisehåndteringsmekanisme IPCR, hvor Norge også er invitert inn under pandemien.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2022/1949
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32022D1949

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 14.10.2022
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Nei
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: