Utfyllende bestemmelser til MiFIR om ESMAs gebyrer for tilsyn med leverandører av datarapporteringstjenester

Delegert kommisjonsforordning (EU) 2022/930 av 10. mars 2022 om utfylling av europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 600/2014 ved å spesifisere gebyrene for ESMAs tilsyn med leverandører av datarapporteringstjenester

Commission Delegated Regulation (EU) 2022/930 of 10 March 2022 supplementing Regulation (EU) No 600/2014 of the European Parliament and of the Council by specifying fees relating to the supervision by the European Securities Markets Authority of data reporting service providers

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 23.11.2022

Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester

Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer

Status

Rettsakten er vedtatt og i kraft i EU. Rettsakten er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen hos EØS/EFTA-statene.

Sammendrag av innhold

Kommisjonsforordningen gir utfyllende regler til bestemmelser i MiFIR (Forordning (EU) 600/2014) vedrørende autorisasjon og tilsynet med leverandører av datarapporteringstjenester. MiFIR ble endret ved Forordning (EU) 2019/2175 som overfører kompetanse til å autorisere og føre tilsynet med leverandørene av datarapporteringstjenester (konsolidert offentliggjøringssystem, godkjent offentliggjøringsordning (APA) og godkjent rapporteringsordning (ARM)) fra nasjonale tilsyn til ESMA. Forordningen behandlet i dette notatet angir hvilke gebyrer ESMA kan kreve i forbindelse med autorisasjon av, og tilsynet med, leverandørene av datarapporteringstjenester.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Forordningen gir utfyllende regler til bestemmelser som ikke er inntatt i EØS-avtalen ennå (endringsforordning 2019/2175). Endringsforordning 2019/2175 gir ESMA tilsyns- og bøteleggingskompetanse, og det er til vurdering om det er nødvendig med tilpasningstekster i forbindelse med innlemmelse av den forordningen i EØS-avtalen. Forordningen behandlet i dette notatet overfører ikke tilsynsmyndighet til ESMA, men angir hvilke gebyrer ESMA kan kreve ifbm slikt tilsyn.

Etter innlemmelse i EØS-avtalen, vil reglene kunne gjennomføres i norsk rett ved inkorporering. Dvs. at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Reglene vil ikke få økonomiske eller administrative konsekvenser for Finanstilsynet. Ettersom ingen norske foretak har tillatelse til å levere datarapporteringstjenester, vil ikke reglene få konsekvenser for norske foretak heller.

Sakkyndige instansers merknader

Finanstilsynet har vurdert saken.

Vurdering

Det vil være behov for å tilpasse ikrafttredelsestidspunktet i kommisjonsforordningen.

Kommisjonsforordningen gir utfyllende regler til bestemmelser som ikke er inntatt i EØS-avtalen ennå (forordning (EU) 2019/2175). Forordning (EU) 2019/2175 gir ESMA tilsyns- og bøteleggingskompetanse, og det er til vurdering om det er nødvendig med tilpasningstekst ifbm innlemmelse i EØS-avtalen.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2022/930
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32022R0930

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 24.03.2022
Frist returnering standardskjema: 14.07.2022
Dato returnert standardskjema: 25.11.2022
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Ja
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: