Krav til data som rapporteres til transaksjonsregistre

Kommisjonsforordning (EU) 2022/1855 av 10. juni 2022 som supplerer Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 648/2012 med hensyn til regulatoriske tekniske standarder som spesifiserer minimumsdetaljer for dataene som skal rapporteres til transaksjonsregistre og typen rapporter som skal brukes

Commission Delegated Regulation (EU) 2022/1855 of 10 June 2022 supplementing Regulation (EU) No 648/2012 of the European Parliament and of the Council with regard to regulatory technical standards specifying the minimum details of the data to be reported to trade repositories and the type of reports to be used

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 28.10.2022

Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester og Kapitalbevegelser og finansielle tjenester

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester

Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer

Status

Rettsakten er fattet av EU-Kommisjonen 10. juni 2022, trådte i kraft 30. oktober 2022, og kommer til anvendelse fra 29. april 2024. 

Forordningen er ikke inntatt i EØS-avtalen ennå. Basisrettsakten 648/2012 (EMIR) er innlemmet i EØS-avtalen og i kraft i Norge.

Sammendrag av innhold

Kommisjonsforordningen er vedtatt med hjemmel i Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 648/2012 (EMIR) om OTC derivater, sentrale motparter og handelsregistre og spesifiserer minimumskravene til rapporteringsdata til transaksjonsregistre.

Forordning (EU) nr. 148/2013 av 19. desember 2012 som utfyller Europaparlaments - og rådsforordning (EU) nr. 648/2012, har blitt vesentlig endret. Siden ytterligere endringer vil være nødvendig for å forbedre klarheten i rapporteringsrammeverk og sikre sammenheng med nye implementeringstekniske standarder og internasjonalt avtalte standarder, vil forordning 148/2013 bli slettet og erstattes av denne forordningen. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Forordningen vil inntas i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering, det vil si at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift. Det vil skje i verdipapirhandelloven og verdipapirforskriften. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Forordningen får ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske forhold. 

Sakkyndige instansers merknader

Finanstilsynet har vurdert saken og finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.  

Vurdering

Kommisjonsforordningen anses som EØS-relevant og akseptabel. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2022/1855
Basis rettsaktnr.: 648/2012
Celexnr.: 32022R1855

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 14.07.2022
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: