Landdyrforflytning

Kommisjonens delegerte forordning (EU) 2023/2515 av 8. september 2023 om endring av delegert forordning (EU) 2020/688 når det gjelder visse dyrehelsekrav for forflytning av landdyr i Unionen

COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2023/2515 of 8 September 2023 amending Delegated Regulation (EU) 2020/688 as regards certain animal health requirements for movements within the Union of terrestrial animals

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 25.04.2023

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 17.11.2023

Hovedansvarlig(e) departement(er): Landbruks- og matdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: I. Veterinære forhold

Status

Rettsakten er vedtatt i EU.

Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.

Sammendrag av innhold

Rettsakten innfører lettelser på dyrehelsekrav som gjelder ved forflytning av landdyr.

Endringer relatert til epizootisk hemorrhagisk sykdom (EHD)

Rettsakten gir lettelser for flytting av mottagelige arter av Epizootisk hemorrhagisk sykdom (EHD) fra områder der det har forekommet utbrudd av sykdommen. Endringen åpner for at det kan flyttes storfe, småfe, kameldyr, hjortedyr og andre holdte hov- og klovdyr av listeførte arter fra anlegg som ligger i områder der det forekommer EHD innen en radius på 150 km. For å kunne flytte dyrene må de har vært holdt i en sesongmessig EHD-infeksjonsfritt EU-land eller sone og enten ha vært holdt der i minst 60 dager før avreise eller blitt testet før avreise (blodprøve minst 28 dager før avreise eller PCR-test minst 14 dager før avreise). Alternativt at dyrene er beskyttet mot vektorer under transporten og har vært holdt i vektorbeskyttet anlegg enten i minst 60 dager før avreise eller at det er utført tidligere nevnte testing før avreise. Dyr som ikke oppfyller disse vilkårene kan også forflyttes til andre medlemsstater hvis mottakerlandet har informert om at de tar i mot slike dyr. 

Det legges til et nytt vedlegg som beskriver risikoreduserende tiltak mot EHD-infeksjon ved forflytning av mottagelige arter mellom EØS-land. Vedlegget beskriver kriterier for soner med sesongmessig frihet for EHD, entomologisk overvåkning (vektorovervåkning) og kriterier for vektor beskyttede anlegg.

Det innføres krav om at mottagelige arter for EHD som ikke oppfyller dyrehelsekravene som gjelder EHD og som sendes til annet EU-land, skal slaktes innen 24 timer etter ankomst til slakteriet.

Endringer relatert til fugler i fangenskap på utstilling

Rettsakten åpner for at fugler i fangenskap kan flyttes til hvilket som helst medlemsland fra en utstilling, ikke kun til opprinnelig stat. Vilkårene for en slik forflytning er:

  • Fuglene skal ledsages av et helsesertifikat utstedt av myndighetene i landet der utstillingen holdes. Det nye helsesertifikatet utstedes på bakgrunn av informasjon i helsesertifikatet for forflytningen til utstillingen.
  • Fuglene har ikke vært i kontakt med andre fugler av lavere helsestatus under utstillingen, enten ved at de holdes isolert fra andre fugler eller at alle fuglene på utstillingen har samme helsestatus.
  • Forflytningen av fuglene i fangenskap til nytt EØS-land skal gjennomføres innen gyldighetsperioden for helsesertifikatet for forflytningen til utstillingen.
  • Dersom utstillingen ble holdt i et land/en sone uten fristatus fra Newcastlesyke uten vaksinering kan hønsefugler bare flyttes til land/sone med fristatus uten vaksinering hvis alle hønsefuglene på utstillingen oppfylte de særlige reglene om Newcastlesyke i forordning (EU) 2020/688 art. 62.
  • Fuglene isoleres fra andre fugler i fangenskap i 21 dager etter ankomst på destinasjonsanlegget. 

Endringer relatert til småfe

Unntak fra individmerking av sau og geit under 12 måneder som flyttes direkte til slakteri finnes i artikkel 45(2) av forordning (EU) 2019/2035, som er gjennomført i landdyrsporbarhetsforskriften. Unntaket i forordning (EU) 2020/688 art. 18 (a) harmoniserer ikke med denne bestemmelsen og fjernes for å forenkle regelverket. Samtidig fjernes unntak for disse småfene fra art 43(4), slik at også samling av småfe til slakt fra forskjellige anlegg i under 20 dager vil følge hovedregelen og anses som "oppsamling" (eng: assembly operation). 

Endringer relatert til hest

Artikkel 69 om unntak fra krav om helsesertifikat for registrerte hester som flyttes mellom EU-stater endres, slik at det blir tydeligere hvilke deler av bestemmelsen som retter seg mot avsender- og mottakerland.

Rettsakten tydeliggjør at bestemmelsen i artikkel 92 om 30 dagers varighet for helsesertifikater for hester med valideringsmerke eller lisens, er et unntak fra hovedregelen om gyldighet. Det presiseres at unntaket gjelder for individuelle helsesertifikater.

Artikkel 91(2)(b) endres slik at klinisk undersøkelse og utstedelse av helsesertifikat for alle hester kan skje tidligst 48 timer eller siste arbeidsdag før avreise fra opprinnelsesanlegget. Muligheten for å få gjort dette siste arbeidsdag før avreise, som kan gi mer tid når reisen skjer på helligdager, galdt tidligere bare for hester med valideringsmerke eller lisens.  

Endringer relatert til diagnostikk av bovin virus diare (BVD)

Virus nøytralisasjonstesten legges til forordningen (EU) 2020/688 vedlegg I del 6 punkt 6, som en alternativ testmetode for testing av storfe for bovin virusdiare (BVD) før forflytning av storfe innen EØS. Metoden er nylig godkjent av WOAH.

Endringer relatert til dokumentasjon som skal ledsage hunder, katter og ildere og kontroll av denne ved kommersiell forflytning

Det er oppdaget noen mindre feil i forordning (EU) 2020/688. Disse rettes ved at det presiseres at dokumentasjon på at hunder, katter og ildere kommer fra et anlegg som er fritt for rabies infeksjon finnes i helsesertifikatet, og ikke i identifikasjonsdokumentet. Det tilføyes en referanse til identifikasjonsdokumentet og det presiseres at identitetskontrollen innebærer en dokumentkontroll.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten krever endring i landdyrforflytningsforskriften.

Økonomiske og administrative konsekvenser

EHD forekommer ikke i Norge og endringene bør derfor ikke medfører økonomiske eller administrative konsekvenser for norske aktører.

Muligheten for å flytte fugler i fangenskap til et nytt EØS-land etter kjøp på en utstilling i utlandet åpner for større handel med slike fugler. Dette vil redusere de økonomiske og administrative konsekvensene ved kjøp av slike fugler. Kravet om at fuglene må holdes på anlegget til kjøper i en periode etter innførselen, er et nytt krav som Mattilsynet må føre tilsyn med.  

Unntaket fra individmerking av sau og geit under 12 måneder som skal flyttes direkte til slakteri framgår av landdyrsporbarhetsforskriften. Fjerningen av unntak for ikke individmerkede sauer og geiter i landdyrforflytningsforordningens art. 18, som gjennomført i landdyrforflytningsforskriften, medfører derfor ingen konsekvenser. Det har heller ikke stor praktisk betydning at samling av småfe til slakt anses som en oppsamling for alle småfe, dvs. også småfe som er under 12 måneder og som ikke er individuelt merket. Det blir en tidsbegrensninger for hvor lenge dyrene kan holdes der før de skal til endelig destinasjon. Bestemmelsen er imidlertid relevant for dyr som flyttes over landegrenser, slik at konsekvensene for norsk næring er begrenset.

Endringene til unntaket fra helsesertifikatskravet for registrerte hester til land som åpner for slik forflytning, berører ikke det materielle innholdet i bestemmelsen. Disse endringene medfører ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.

Endringen som medfører at det for alle kategorier av hestedyr kan gjennomføres klinisk undersøkelse og utstedelse helsesertifikat tidligst 48 timer eller siste arbeidsdag før avreise, vil medføre en lettelse for hesteeiere og større fleksibilitet for avreisetidspunkt. Mattilsynet vurderer at endringen ikke innebærer noen økning i risiko for smittespredning.

Når det gjelder helsesertifikat for hest med 30-dagers gyldighet, er det en presisering av at det kun kan utstedes individuelle helsesertifikater med slik gyldighet. Dette medfører ingen konsekvenser av betydning da helsesertifikater med en så lang gyldighet vanligvis tilsier en individuell reiserute for hesten.

Norge har ikke fristatus for BVD og storfe som flyttes fra Norge til andre EØS-stater vil derfor måtte testes. Tilføyelsen av ny BVD-test er positiv for næringen, da det åpner valgmulighetene. Det er lite eksport av levende storfe fra Norge og endringen antas å ha begrensede økonomiske eller administrative konsekvenser. 

Korreksjonene når det gjelder dokumentasjon som skal ledsage hunder, katter og ildere som flyttes kommersielt medfører ikke økonomiske eller administrative konsekvenser. 

Sakkyndige instansers merknader

EHD forekommer ikke i Norge og er en liste 1 sykdom i Norge. EHD er en kategori D-sykdom i EU. Mattilsynet oppfatter at forekomsten av EHD i EØS-landene har blitt lavere de siste tiårene og at det derfor gis lettelser i kravene ved forflytning. Tilleggskravene skal reduserer risikoen for at dyr med EHD tas inn i Norge. 

Mattilsynet ønsket ikke en åpning for flytting av fugler i fangenskap til en annen medlemsstat direkte fra en utstilling pga. helserisikoen. For å redusere risikoen for spredning av ev. sykdom foreslo Mattilsynet et krav om isolasjon i 21 dager på mottakeranlegget. Dette kravet ble tatt inn i rettsakten, noe som gjør endringen mer akseptabel.

Mattilsynet støtter seg til WOAHs vurderinger av egnethet for ulike diagnostiske tester. Det er positivt at forordningen justeres for å tillate ny type test for på påvise BVD anerkjent av WOAH.

Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Lenke til kommisjonsforslag:

https://webgate.ec.europa.eu/regdel/#/delegatedActs/2103?lang=en

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.: KOM(2023)5929
Rettsaktnr.: 2023/2515
Basis rettsaktnr.: 32016R0429
Celexnr.: 32023R2515

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 15.09.2023
Frist returnering standardskjema: 05.01.2024
Dato returnert standardskjema: 28.11.2023
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 04.12.2023
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker