Rådsforordning (EU) 2022/2586 om gruppeunntak for statsstøtte i transportsektoren

RÅDETS FORORDNING (EU) 2022/2586 av 19. desember 2022 om anvendelse av artikkel 93, 107 og 108 i traktaten om Den Europeiske Unions funksjonsmåte på visse former for statsstøtte innenfor sektorene jernbanetransport, transport på innenlands vannveier og multimodal transport

COUNCIL REGULATION (EU) 2022/2586 of 19 December 2022 on the application of Articles 93, 107 and 108 of the Treaty on the Functioning of the European Union to certain categories of State aid in the rail, inland waterway and multimodal transport sector

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 06.12.2023

Spesialutvalg: Offentlig støtte

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XV. Statsstøtte

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

EFTA sekretariatet informerte Arbeidsgruppen om statsstøtte om rettsakten per epost 13. juli 2022, og påpekte at det var potensielle spørmål knyttet til aktens EØS-relevans.

Rådsforordningen trådte i kraft i EU 8. januar 2022, men ved en inkurie ble den ikke registret av EFTA-sekretariatets Registry.

EFTA-sekretariatet har sendt ut et standard ark 1. desember 2023, og bedt EFTA-EØS-landene ta stilling til saken innen 22. mars 2024.

Sammendrag av innhold

Gjennom Rådsforordning (EU) 2022/2586 overfører Rådet kompetanse til Kommissjonen til å opprette en gruppeunntaksforordning på transportsektoren, og dermed å regulere spørmålet innenfor EU-pillaren. Et gruppeunntak erklærer bestemte former for statsstøtte til virksomheter innenfor transportsektoren, som ikke er omfattet av rådsforordning (EU) 2015/1588, som forenlig med det indre markedet. Slik støtte er dermed ikke omfattet av notifikasjonsforpliktelsen.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rådsforordningen er hjemlet i artikkel 109 TFEU, som ikke er gjenspeilet i EØS-avtalen. Det skal derfor utredes nærmere om forordningen skal innlemmes i EØS-avtalen.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Skal utredes.

Sakkyndige instansers merknader

Saken er oversendt Samferdselsdepartementet, som ikke hadde merknader.

Vurdering

Rådsforordning (EU) 2022/2586 er hjemlet i artikkel 109 TFEU, som ikke er gjenspeilet i EØS-avtalen.

Gjennom Rådsforordning (EU) 2022/2586 overfører Rådet kompetanse til Kommissjonen til å opprette en gruppeunntaksforordning på transportsektoren, og dermed å regulere spørmålet innenfor EU-pillaren. Denne fremgangsmåten synes å være lite relevant for EØS-pillaren.

Rådsforordning (EU) 2022/2586 ligner på forordningen som ga EU-Kommisjonen hjemmel til å vedta gruppeunntaksforordningen GBER (Forordning 2015/1588), og som ikke ble implementert i EØS-avtalen.

Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 20

Andre opplysninger

n/a.

Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Rådet
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2022/2586
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32022R2586

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 01.12.2023
Frist returnering standardskjema: 22.03.2024
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Til diskusjon
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Nei
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: