Den tredje endringen av MCA-beslutningen

Kommisjonens gjennomføringsbeslutning (EU) 2022/2324 av 23. november 2022 om endring av vedtak 2008/294/EF for å inkludere ytterligere aksessteknologier og tiltak for drift av mobile kommunikasjonstjenester om bord i luftfartøy (MCA-tjenester) i Unionen

COMMISSION IMPLEMENTING DECISION (EU) 2022/2324 of 23 November 2022 amending Decision 2008/294/EC, to include additional access technologies and measures for the operation of mobile communications services on aircraft (MCA services) in the Union

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 27.02.2023

Spesialutvalg: Kommunikasjoner

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XI. Elektronisk kommunikasjon, audiovisuelle tjenester og informasjonssamfunnstjenester

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Gjennomføringsbeslutningen ble vedtatt av Europakommisjonen 23. november 2022 og publisert i Official Journal of the European Union 28. november 2022.

Gjennomføringsbeslutningen følger EFTAs hurtigprosedyre og behandles ikke i spesialutvalget for kommunikasjoner.

Sammendrag av innhold

Kommisjonsbeslutningen 2008/294/EF tillater drift av mobile kommunikasjonstjenester om bord på fly (MCA-tjenester) i EU for GSM-, UMTS- og LTE-teknologier, og angir gjeldende harmoniserte tekniske vilkår for MCA-tjenester.

Det å legge til 5G som teknologi for bruk om bord på fly forbedrer kommunikasjonstjenestene for passasjerer under reise, samtidig som man tar i bruk den nyeste tilgjengelige teknologien og sikrer effektiv spektrumbruk. Dette bidrar til å oppnå målene fastsatt i Kommisjonens strategi for konnektivet, slik det er fastsatt i Kommisjonens kommunikasjon «Connectivity for a Competitive Digital Single Market – to a European Gigabit Society», og oppdatert med Kommisjonens kommunikasjon «2030 Digital Compass: the European way for the Digital Decade».

Gjeldende regelverk krever bruk av en nettverkskontrollenhet (NCU) som en del av MCA-installasjonen om bord på fly, for å forhindre at mobilterminaler om bord i flyet forsøker å koble seg til bakkebaserte UMTS- nettverk.

Kommisjonen ga den 14. oktober 2020 et mandat til CEPT (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations) for å gjennomføre tekniske studier rundt muligheten for å introdusere 5G-teknologi, og for å vurdere muligheten for å legge til rette for valgfri bruk av en nettverkskontrollenhet om bord på MCA-utstyrte fly.

Som svar på dette mandatet vedtok CEPT 5. november 2021 sin rapport 81, som fastsetter harmoniserte tekniske vilkår for introduksjon av ikke-aktive 5G-antennesystemer (ikke-AAS), samt vilkår for bruk av nettverkskontrollenhet om bord på MCA-utstyrte fly.

I rapport 81 konkluderte CEPT med at bruken av nettverkskontrollenhet i MCA-nettverk i nedlinkdelen av 900 MHz-båndet (925-960 MHz) for å forhindre tilkobling til bakkebaserte UMTS-nettverk fortsatt bør forbli obligatorisk. Rapporten konkluderte videre med at bruken av nettverkskontrollenhet i MCA-nettverk i UMTS-nedlinkdelen av det parede bakkebaserte 2 GHz-båndet (2110-2170 MHz) kan gjøres valgfri i nær fremtid. Som følge av teknisk utvikling er det ikke lenger nødvendig å forhindre tilkobling av mobilterminaler til UMTS-bakkenett som opererer i UMTS 1800 MHz-frekvensbåndet, ved hjelp av en nettverkskontrollenhet.

CEPT-rapport 81 inneholder ingen tilbakemeldinger om at mobiloperatører i deres bakkebaserte UMTS-nettverk som bruker 900 MHz eller de parede 2 GHz-frekvensbåndene har opplevd forstyrrelser fra mobilterminaler om bord på fly (uavhengig av om et fly er utstyrt med et MCA-system inkludert en nettverkskontrollenhet eller ikke). Ifølge rapporten blir slikt fravær av rapportering særlig tilskrevet kompleksiteten av påvirkningen og måling av en slik påvirkning.

Vanskeligheten med å vurdere interferens fra mobiltelefoner om bord på MCA-utstyrte fly inn i UMTS-bakkenettverk, og den relaterte mangelen på bevis i CEPT-rapport 81 med hensyn til nødvendigheten av nettverkskontrollenhet, bør vurderes behørig. I henhold til rapport 81 har imidlertid CEPT, tatt i betraktning ytterligere innspill og utvikling, besluttet at bruk av en nettverkskontrollenhet om bord på MCA-utstyrte fly i 900 MHz-båndet og i det parede 2 GHz-båndet ikke lenger bør være obligatorisk etter 1. januar 2026, i tråd med tempoet for pågående oppgradering av nettverk til 4G og 5G og utfasing av UMTS-nett.

De tekniske spesifikasjonene for MCA bør løpende revideres for å sikre at de hele tiden er i samsvar med teknologi- og markedsutvikling.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Det rettslige grunnlaget for beslutningen er artikkel 114 i "Treaty on the Functioning of the European Union" (TFEU), Europaparlamentets og Rådets beslutning 2002/676/EF (radiospektrumvedtaket) artikkel 4 (3) og SRD-beslutningen (2006/771/EF).

Gjeldende norsk regelverk på området fremgår av lov 4. juli 2003 nr. 83 om elektronisk kommunikasjon (ekomloven) § 6-2, jf. forskrift 19. januar 2012 nr. 77 om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften). Når det gjelder håndhevelse av bestemmelsene tas det også hensyn til forpliktelser etter internasjonale overenskomster som Norge har sluttet seg til, herunder forpliktelser etter EØS-avtalen.

Rettsakten er i tråd med norsk frekvensforvaltning der en legger til rette for å gi generelle tillatelser til bruk av frekvenser i forskrift for denne typen kortdistanseutstyr som masseproduseres og brukes av et stort antall brukere, uten at brukerne må søke om individuell tillatelse.

Gjennomføringen av beslutningen vil kreve endringer i fribruksforskriften.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Gjennomføringsbeslutningen innebærer ikke økte utgifter for private parter. Eventuelle kostnader for statlige myndighet vil måtte dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten følger hurtigprosedyren og behandles ikke i spesialutvalget for kommunikasjoner. Kommunal- og distriktsdepartementet og Nasjonal kommunikasjonsmyndighet finner Kommisjonens gjennomføringsbeslutning EØS-relevant og akseptabel.

Rettsakten er under vurdering i EFTA-landene.

Vurdering

Norske myndigheter har fulgt arbeidet vedrørende endringer på området både gjennom det forberedende arbeidet som er gjort av CEPT (European Conference of Postal and Telecommunications Administrations) med CEPT Report 81 og gjennom observatørplass i RSC (Radio Spectrum Committee) i EU.

Kommisjonens gjennomføringsbeslutning er viktig for å sikre at det kan tas i bruk frekvenser uten at det er behov for å søke om individuell tillatelse. Det å legge til 5G som teknologi for bruk om bord på fly forbedrer kommunikasjonstjenestene for passasjerer under reise, samtidig som man tar i bruk den nyeste tilgjengelige teknologien og sikrer effektiv spektrumbruk. Beslutningen er også sentral i oppfølgingen av EUs generelle frekvenspolitikk, jf. frekvenspolitikkvedtaket. Beslutningen er i tråd med norsk frekvenspolitikk der en søker å bidra til effektiv bruk av frekvensressursene slik at formålet i ekomloven i størst mulig grad kan oppfylles.

Konklusjon

Kommisjonens gjennomføringsbeslutning er EØS-relevant og akseptabel, og anbefales tatt inn i EØS-avtalens vedlegg XI uten at dette medfører behov for norsk tilpasningstekst.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.: KOM(2022)8321
Rettsaktnr.: 2022/2324/EU
Basis rettsaktnr.: 2008/294/EF
Celexnr.: 32022D2324

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 01.12.2022
Frist returnering standardskjema: 12.01.2023
Dato returnert standardskjema: 12.01.2023
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker