Endring av forordning 748/2012 - definisjon

Kommisjons delegerte forordning (EU) .../... av XXX som endrer forordning (EU) No 748/2012 med hensyn til definisjon av komplekst motordrevet luftfartøy og korrigering av forordningen

Commission Delegated Regulation (EU) .../... of XXX amending Regulation (EU) No 748/2012 as regards the definition of complex motor-powered aircraft and correcting that Regulation

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 08.02.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Saken behandles i EASA ekspertgruppe møte 14.02 - 15.02.2023. 

Sammendrag av innhold

Regelverket endrer kommisjonsforordning (EU) nr. 748/2012 med hensyn til innføring av definisjon av «complex motor-powered aircraft» (CMPA) og andre korrigeringer i forordningen. Definisjon av CMPA ble ikke tatt inn i ny basisforordning 2018/1139, selv om det var en del av tidligere basisforordning (EU) 216/2008. CMPA er et begrep som er brukt i forordning 748/2012, derfor er det behov for at definisjon av begrepet tas inn i forordningen. Definisjon av CMPA som var i tidligere basisforordning 216/2008, skal nå tas inn i forordning 748/2012. De øvrige endringene omhandler korrigering av små feil i forordning 748/2012.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Forordning (EU) nr. 748/2012 er gjennomført gjennom forskrift 4. mars 2013 nr. 252 om luftdyktighets- og miljøsertifisering for luftfartøyer mv. og sertifisering av design- og produksjonsorganisasjoner (sertifiseringsforskriften). Regelverket gjennomføres i norsk rett ved en endring av sertifiseringsforskriften.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Ingen.

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartstilsynet finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel. Saken vil bli behandlet etter EFTA hurtigprosedyre, og saken behandles derfor ikke i SU transport. 

Vurdering

Luftfartstilsynet finner at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. Det er ikke behov for tilpasningstekst.

Andre opplysninger

Regelverket ble ikke sendt ut på høring, fordi det er snakk om korrigering av små feil, samt innføring av eksisterende definisjon. 

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2018/1139

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: