Endring av forordning (EU) nr. 923/2012 - operative krav knyttet til bruk av ATM/ANS-utstyr og -systemer (RMT.0161)

Kommisjonsforordning (EU) 2023/1772 av 12. september 2023 om endring av gjennomføringsforordning (EU) nr. 923/2012 når det gjelder driftsreglene knyttet til bruk av lufttrafikkstyrings- og flynavigasjonstjenestesystemer og -komponenter i det felles europeiske luftrommet og som opphever forordning (EF) nr. 1033/2006

Commission Implementing Regulation (EU) 2023/1772 of 12 September 2023 amending Implementing Regulation (EU) No 923/2012 as regards the operating rules related to the use of Air Traffic Management and Air Navigation Services systems and constituents in the Single European Sky airspace and repealing Regulation (EC) No 1033/2006

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 13.02.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Status for regelverket er at det ble vedtatt av kommisjonen 12. september 2023, og gitt virkning fra 5. oktober 2023. Det forventes at regelverket tas inn i EØS-avtalen så snart basisforordning (EU) 2018/1139 tas inn i norsk rett.

Sammendrag av innhold

Kommisjonen har vedtatt en forordning som i hovedsak gjelder flyoperative krav knyttet til bruk av utstyr og funksjonaliteter i samhandlingen med flysikringstjenestene (RMT.0161).

Bakgrunnen for regelverksforslaget er et ønske om å forbedre det regelverket som i dag finnes for å sørge for at utstyr som tas i bruk i flysikringstjenestene (ATM/ANS-utstyr) er i samsvar med nødvendige krav.

Frem til 12. september 2023 var reglene om krav til og samsvarsvurdering av ATM/ANS-utstyr overordnet regulert i Råds- og parlamentsforordning (EF) nr. 552/2004 («samvirkingsforordningen» for det felles europeiske luftrom). Samvirkingsforordningen er vedtatt opphevet i EU i forbindelse med ny EASA-basisforordning, (EU) 2018/1139, men slik at reglene om ATM/ANS-utstyr likevel ble gitt virkning frem til 12. september 2023. Innen denne datoen var det forutsatt at kommisjonen hadde laget nye regler på området, og det er slikt regelverk som nå er vedtatt.

Den nye rettsakten inngår i en regelverkspakke som overordnet består av to deler:

  • Nye regler om samsvarsvurdering av ATM/ANS-utstyr, herunder krav til godkjenning av organisasjoner som skal designe/produsere slikt utstyr.
  • Oppheving av åtte «interoperabilitetsforordninger», gitt med hjemmel i «samvirkingsforordningen», (EF) nr. 552/2004. Dette knytter seg til Data Link, 8,33 kHz kanalseparasjon, transponderkrav, initielle flygeplaner, m.m. De materielle reglene i disse forordningene videreføres i annet regelverk.

Mer presist består regelverkspakken av følgende fem rettsakter:

  • (EU) 2023/1768: En kommisjonsforordning som stiller krav til godkjenning av ATM/ANS-utstyr.
  • (EU) 2023/1769: En kommisjonsforordning som stiller krav til godkjenning («approval») av foretak som er involvert i design og/eller produksjon av ATM/ANS-utstyr.
  • (EU) 2023/1770: En kommisjonsforordning som stiller krav til flyoperatørers CNS-utstyr (data link, 8,33 kHz radio, transponder), og som opphever forordningene 29/2009, 1206/2011, 1207/2011 og 1079/2012.
  • (EU) 2023/1771: En endring av kommisjonsforordning (EU) 2017/373 som tar inn relevante krav som berører ytere av flysikringstjenester, og som opphever forordningene 1032/2006, 633/2007 og 262/2009.
  • (EU) 2023/1772: En endring av kommisjonsforordning (EU) nr. 923/2012 (SERA) som tar inn relevante operative krav knyttet til innlevering av flygeplaner, og til hvordan kommunikasjon mellom fly og lufttrafikktjeneste skal foregå vha data link. Denne forordningen opphever forordningen 1033/2006.

Dette notatet gjelder den femte av disse foreslåtte rettsaktene, det vil si endring av kommisjonsforordning (EU) nr. 923/2012 (SERA) som tar inn relevante operative krav knyttet til innlevering av flygeplaner, og til hvordan kommunikasjon mellom fly og lufttrafikktjeneste skal foregå vha data link.

Bakgrunnen for rettsakten er altså at åtte forordninger gitt med grunnlag i samvirkingsforordningen 552/2004, nødvendigvis må «re-hjemles» som følge av at samvirkingsforordningen er opphevet i EU. Rettsakten legger opp till at de materielle bestemmelsene i disse forordningene fordeles basert på hvem kravene i bestemmelsene retter seg mot. Dette innebærer at krav til ytere av flysikringstjenester tas inn i eksisterende kommisjonsforordning (EU) 2017/373, operasjonelle krav til luftromsbrukerne og lufttrafikktjenesten tas inn i kommisjonsforordning (EU) nr. 923/2012 (SERA), utstyrskrav til luftromsbrukere tas inn i en ny forordning om krav til flyutstyr til bruk i det felles europeiske luftrommet.

Forordningen som endrer forordning (EU) nr. 923/2012 (SERA) tar inn operative krav på to områder:

  • Krav til flygeplaner, det vil si innlevering, innhold, komplettering, aksept og endringer av disse.
  • Krav til prosedyrer for kommunikasjon mellom flygeledere og piloter via DataLink.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Som vist til ovenfor, var kommisjonsfastsatt regelverk knyttet til interoperabilitet for det felles europeiske luftrommet (SES) frem til 12. september 2023 hjemlet i Råds- og parlamentsforordning (EF) nr. 552/2004 (samvirkingsforordningen) i EU. Samvirkingsforordningen er vedtatt opphevet i EU i forbindelse med ny basisforordning på flysikkerhetsområdet, (EU) 2018/1139, men slik at regelverk knyttet til interoperabilitet for det felles europeiske luftrommet likevel var gitt virkning frem til 12. september 2023. Forordning (EU) 2018/1139 er imidlertid ennå ikke gjort til norsk rett, slik at samvirkingsforordningen vil fortsette å gjelde i Norge også etter 12. september 2023, så lenge ikke (EU) 2018/1139 blir norsk rett i mellomtiden. Det samme vil gjelde for underliggende kommisjonsforordninger, som er tatt inn i norsk rett som del av EØS-avtalen i forskrift 14. mai 2007 nr. 513 om samvirkingsevnen i Det europeiske nett for lufttrafikkstyring.

Siden det planlegges med gjennomføring av (EU) 2018/1139 i norsk rett, vil Luftfartstilsynet også forberede gjennomføring av den foreliggende rettsakten. Samtidig som den foreliggende rettsakten gjennomføres i norsk rett, må de eksisterende kommisjonsforordningene oppheves.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Siden rettsakten i seg selv ikke er ment å medføre noen materielle endringer, antas det ikke å ville få økonomiske og administrative konsekvenser av betydning. Flyoperatører må trolig gjøre enkelte mindre administrative tilpasninger, i form av tilpasninger av referanser i interne håndbøker, prosedyrer, etc. Det samme vil gjelde for Luftfartstilsynet.

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartstilsynet finner at rettsakten er EØS-relevant og akseptabel. 

Vurdering

Luftfartstilsnet finner at regelverksforslaget fremstår som EØS-relevant og akseptabelt. Det antas ikke å ville bli behov for tilpasningstekst.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2023/1772
Basis rettsaktnr.: (EU) 2018/1139
Celexnr.: 32023R1772

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 27.09.2023
Frist returnering standardskjema: 17.01.2024
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 21.04.2023
Høringsfrist: 04.08.2023
Frist for gjennomføring:

Lenker