mindre endringer av WEEE-direktivet

Endring av direktiv om elektriske og elektroniske produkter

Proposal for a Directive of the European Parliament and the Council amending Directive 2012/19/EU on waste electrical and electronic equipment (WEEE)

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 21.02.2023

Spesialutvalg: Miljø

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen:

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Forslaget skal nå forhandles av Rådet og Europaparlamentet.

EU-kommisjonen har foreslått ikrafttredelse 20 dager etter publisering i Official Journal og 1 års frist for gjennomføring.

Sammendrag av innhold

EU-kommisjonen har foreslått å endre enkelte bestemmelser i direktiv om elektriske og elektroniske produkter (WEEE-direktivet, 2012/19/EU). Bakgrunnen for den foreslåtte endringen er en domsavgjørelse i EU-domstolen der en bestemmelse om produsentansvar for solcellepanel er vurdert å være ugyldig (dom C-181/20). Domstolen mener at den aktuelle bestemmelsen (art. 13) innebærer at produsentansvaret for innsamling av solcellepanel gis en tilbakevirkende kraft, det vil si at produsenter har fått en plikt for forhold som i tid ligger før bestemmelsen ble vedtatt. Bakgrunnen for domstolens syn er at produsentansvaret ble gjort gjeldende for solcellepanel før solcellepanel var omfattet av direktivets virkeområde. Det betyr at produsenter av solcellepanel har fått krav om å finansiere kostnader for innsamling og håndtering av solcellepanel som ble plassert på markedet i perioden 13. august 2005 til 13. august 2012.

EU-kommisjonen foreslår derfor at pliktene for produsenter og importører ikke gjelder for perioder da produkter ikke var en del av virkeområdet til direktivet, det vil si at produsent/importør kun får plikt om å finansiere kostnader for innsamling og håndtering av solcellepanel som er satt på markedet etter 13. august 2012 og eventuelt før 13. august 2005. Videre foreslår kommisjonen å endre plikter tilsvarende for andre produkter som først ble inkludert i virkeområdet 15. august 2018, siden det også her har vært krav om å finansiere kostnader for innsamling og håndtering for produkter som ble satt på markedet før bestemmelsen trådte i kraft. Kommisjonen foreslår å endre artikkel 12 (nr. 1, 3 og 4) og 13 nr. 1 som gjelder produsentansvaret for elektrisk og elektronisk avfall.

Kommisjonen foreslår videre å endre artikkel 15 nr. 2 om merking av produkter, slik at det fremgår tydelig når merkeplikten gjelder fra for solcellepanel og for produkter som ble inkludert i virkeområdet 15. august 2018.

Kommisjonen foreslår samtidig å oppdatere referanser til Cenelec-standarden for merking av EE-produkter i direktivet i artikkel 14(4) og 15(2). Ny standard er EN 50419:2022.

WEEE-direktivet er gjennomført i avfallsforskriften kapittel 1 om elektriske og elektroniske produkter (EE-forskriften) og produktforskriften kapittel 2a om elektriske og elektroniske produkter.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten er hjemlet i TFEU art. 192 om miljø. 

Det vil ikke være behov for å endre avfallsforskriften kapittel 1 om elektriske og elektroniske produkter fordi vår forskrift— til forskjell fra direktivet —har hatt et åpent virkeområde fra 2002 som innebærer at solcellepanel og andre relevante produkter har vært inkludert hele perioden.

Det vil heller ikke være behov for å endre produktforskriften kapittel 2a om krav til merking. Det er ikke noe krav i WEEE-direktivet om å henvise til denne standarden for merking av EE-produkter, og det er i dagens nasjonale regelverk ikke henvist til standarden.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Vi vurderer at EU-kommisjonens forslag ikke har noen økonomiske eller administrative konsekvenser, siden det ikke innebærer behov for endringer i norsk regelverk eller virksomhetenes overholdelse av kravet.

Sakkyndige instansers merknader

Det ble gjennomført en åpen høring i EU med frist 4. april 2023. Miljødirektoratet informerte om denne EU-høringen på sine nettsider. Miljødirektoratet er ikke gjort oppmerksom på norske innspill til EUs høring. Det er ikke gitt innspill til EU-høringen fra norsk forvaltning.

Vurdering

Rettsakten vil ikke ha noen betydning for Norge ettersom EE-forskriften - til forskjell fra direktivet - har hatt et videre virkeområde som omfatter solcellepanel og andre relevante produkter, og endringsforslaget heller ikke innebærer noen endringer i praksis for norske aktører.  Rettsakten er en videreføring og videreutvikling av eksisterende regelverk som er inntatt i EØS-avtalen. Rettsakten anses som EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Kommisjonen har ikke gjennomført en "impact assesment" fordi endringene kommer som følge av en avgjørelse i EU-domstolen.

Lenke til domsavgjørelsen: CURIA - List of results (europa.eu)

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Direktiv
KOM-nr.: KOM(2023)63
Basis rettsaktnr.:

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker