Endring direktiv kasserte kjøretøy

Kommisjonens delegerte direktiv (EU) 2023/544 av 16. desember 2022 som endrer vedlegg II til Europaparlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EF om kasserte kjøretøy for unntak for bruken av bly i aluminiumlegeringer på bearbeiding, i kobberlegeringer og visse batterier

Commission Delegated Directive (EU) 2023/544 of 16 December 2022 amending Directive 2000/53/EC of the European Parliament and of the Council as regards the exemptions for the use of lead in aluminium alloys for machining purposes, in copper alloys and in certain batteries

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 26.01.2023

Spesialutvalg: Handelsforenklinger / Kjemikalier

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen: V. Avfall

Status

Miljødirektoratet følger opp direktivet for kasserte kjøretøy gjennom deltagelse i ekspertgruppemøter. Direktivet er vedtatt av EU kommisjonen og har blitt innlemmet i EØS-avtalen. Gjennomføringen av endringen var på høring i Norge frem til 19. april 2023. 

Sammendrag av innhold

EU har vedtatt endringer i direktivet for kasserte kjøretøy (2000/53/EF).  
 
I henhold til direktiv 2000/53/EF om kasserte kjøretøy skal kjøretøy og kjøretøydeler som bringes i omsetning etter 1. juli 2003 som hovedregel ikke inneholde bly, kvikksølv, kadmium eller seksverdig krom. Komponenter og materialer som er unntatt fra forbudet er listet i vedlegg II i det europeiske direktivet. Direktivet for kasserte kjøretøy er gjennomført i norsk rett i avfallsforskriften kapittel 4 og i produktforskriften § 2-19 jf. vedlegg III til kapittel 2, hvor sistnevnte inneholder listen over unntak. 

Europakommisjonen gjennomgår regelmessig unntakene med bakgrunn i teknisk og vitenskapelig utvikling, blant annet med tanke på utfasing hvor alternativer har blitt tilgjengelige. Europakommisjonen vedtok 16. desember 2022 endringer om visse unntak for bly og blyforbindelser i komponenter på vedlegg II etter en slik gjennomgang. 


Hovedinnholdet i endringene er:

Bly som bestanddeler i legeringer

  • Europakommisjonen konkluderte med at det nå finnes passende alternativer til bly i aluminiumlegering, men at det fortsatt trengs en overgangsperiode for å erstatte bruken av bly i alle materialene og komponentene unntaket dekker. Utløpsdato for unntaket ble satt til 01.01.2028.
  • Europakommisjonen konkluderte med at det enda ikke finnes passende alternativer til bly i kobberlegering. Revisjonsdato for unntaket for bruken av bly i kobberlegering ble satt til 2025.

Bly og blyforbindelser i deler

  • Kommisjonen vurderte unntak 5(b) for bly i batterier for bruksområder som ikke omfattes av 5 (a), som gjelder bly i batterier i høyspenningssystemer. De fant at bruk av bly i batterier under 5(b) kan bli unngått, men ikke i batteriene for 12 V anvendelser. Punkt 5(b) ble derfor bestemt inndelt i 5(b)(i) og 5(b)(ii).
    • 5(b)(i) gir et unntak for bruk av bly i batterier til 12 V anvendelser. Unntaket gjelder også batterier for 24 V anvendelser i kjøretøy definert i artikkel 3 punkt 31 i 2018/858/EF. Revisjonsdato for unntaket for bruken av bly i disse batteriene ble satt til 2025.   
    • 5(b)(ii) gir unntak for bruk av bly i batterier for andre batterianvendelser som ikke er inkludert i 5(a) og 5(b)(i). Kommisjonen konkluderte med at teknologiske fremskritt gjør det mulig å unngå bruken av bly i disse batteriene. Utløpsdato for unntaket ble satt til 01.01.2024

Endringene styrker eksisterende regelverk, og forventes å medføre en økt beskyttelse av helse og miljø.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Gjennomføringen av direktivet i Norge innebar en harmonisering med EUs regelverk og hadde ingen særnorske krav.

Endringene i direktivet om kasserte kjøretøy innebar at produktforskriften kapittel 2 vedlegg III måtte endres med tilsvarende endringer som følger av det delegerte kommisjonsdirektivet.
Nye revisjonsdatoer som spesifiseres i direktivet retter seg mot Europakommisjonen og er derfor ikke gjennomført i norsk rett.  Punktinndelingen er noe justert ved at 5 b) i) og 5 b) ii) i stedet omtales som 5 b) og 5 c) i den norske forskriften. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Det er en fordel for norsk industri at det gjennomføres regler på fellesskapsnivå, da det gir tilsvarende og like rammebetingelser for berørt norsk og europeisk industri. For at norske bedrifter skal kunne fortsette å omsette produkter på EUs indre marked må man oppfylle kravene satt i det europeiske direktivet.

Sakkyndige instansers merknader

Miljødirektoratet har gjennomført endringene omtalt over i norsk regelverk ved å endre vedlegg III i kap. 2 i produktforskriften. Unntakene har samme ordlyd som direktivet, oversatt til norsk.

Vurdering

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Direktiv
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2023/544
Basis rettsaktnr.: 2000/53/EF
Celexnr.: 32023L0544

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 03.02.2023
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema:
Dato innlemmet i EØS-avtalen: 13.06.2023
Nummer for EØS-komitebeslutning: 169/2023
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 01.03.2023
Høringsfrist: 19.04.2023
Frist for gjennomføring: 14.06.2023
Dato for faktisk gjennomføring: 19.06.2023
Dato varsling til ESA om gjennomføring: 06.07.2023

Lenker