NPA 2023-01 (RMT.0392)

NPA 2023-01: Konkretisering av regler om AOC-operatørers operasjonalle kontroll mv.

NPA 2023-01 Training requirements for flight operations officers and flight dispatchers

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 13.07.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Forslaget er publisert av EASA (EUs luftfartsbyrå) som NPA 2023-01. Forslaget ble publisert 24. april 2023 med høringsfrist 24. juli 2023. 

Det innledende forslaget er vurdert av Luftfartstilsynet. Luftfartstilsynet støtter det innledende forslaget, som klargjør og presiserer kravene i regelverket og konkretiserer opplærings- og kompetansekrav for involvert personell. Luftfartstilsynet har foreløpig ikke vurdert at det er behov for innpill til EASAs høring. 

Det er ventet at forslag til Kommisjonen (opinion) vil oversendes i løpet av 2024, og at endringsforordningen blir vedtatt i løpet av 2025. 

Sammendrag av innhold

Hovedformålet med regelverksoppdateringen er å foreslå standarder for oppgaver, ansvar og opplæring av personell som utfører funksjoner knyttet til driftskontrollsystemet til en luftfartøyoperatør (RMT.0392). De foreslåtte endringene forventes å forbedre sikkerheten ved å styrke kompetansen til driftskontrollpersonell og dermed forberede dem på nåværende og fremtidige utfordringer i et stadig mer komplekst teknologisk og operasjonelt miljø. Det foreslås også noen endringer i bestemmelsene om drivstoffplanlegging og -styring og allværsoperasjoner, for å ta opp noen mindre problemer som er identifisert under gjennomføringen av de nylige endringene som er gjort i den relevante forordningen. 

For å oppnå dette formålet foreslår EASA endringer i forordning (EU) nr. 965/2012 (Air Operations) og tilhørende AMC og GM. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

I forslaget foreslås det å endre forordning (EU) nr. 965/2012 om fastsettelse av tekniske krav og administrative framgangsmåter for luftfartsvirksomhet i samsvar med europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 216/2008, også kalt Air Operations, samt tilhørende AMC og GM. Forordningen er gjennomført i norsk rett i forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner, og det vil dermed bli behov for å endre denne forskriften for å gjennomføre endringen i norsk rett. 

De nye reglene vil ha hjemmel i forordning (EU) 2018/1139, som igjen har hjemmel i TFEU art. 100.

Økonomiske og administrative konsekvenser

De foreslåtte endringene berører luftfartsoperatører som utfører CAT-operasjoner med fly, NCC-operatører, SPO-operatører, NCO-operatører, og forventes å klargjøre og presisere gjeldende krav og ha en nøytral eller positiv innvirkning på sikkerhet og økonomi.

Sakkyndige instansers merknader

Luftfartstilsynet finner forslaget til rettsakt EØS-relevant og akseptabelt.

Vurdering

Luftfartstilsynet finner forslaget til rettsakt EØS-relevant og akseptabelt. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Type sak Regelverk i utvikling/komiteer/arbeidsgrupper under kommisjonen
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2018/1139

Norsk regelverk

Høringsstart: 24.04.2023
Høringsfrist: 24.07.2023
Frist for gjennomføring:

Lenker