NPA 2023/03 - Endring av forordning 965/2012 med regler om extended diversion time operations (EDTO)

RMT.0392. NPA 2023/03 - Oppdatering av regler om luftfartsoperasjoner - Extended diversion time operations (EDTO)

RMT.0392. NPA 2023/03 - Regular update of the air operations rules - Extended diversion time operations (EDTO)

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 21.06.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Forslaget til aktuell endring av forordning (EU) nr. 965/2012 er utarbeidet av EUs byrå for sivil luftfart, EASA, og er i NPA 2023/03 sendt på offentlig høring hos EASAs medlemsland frem til 14. august 2023. 

Sammendrag av innhold

Saken gjelder forslag til endring av forordning (EU) nr. 965/2012 om luftfartsoperasjoner (RMT.0392), med nye regler om exstended diversion time operations - EDTO (tidligere ETOPS). Nærmere bestemt innebærer det:

  • Gjennomføring av ICAO Standard i Annex 6 endring 36, bortsett fra når det kommer til fly med mer enn to motorer. Denne endringen oppdaterer de allerede eksisterende standardene om exstended  operations (EDTO), og innebærer blant annet at luftfartsmyndigheten kan gjøre bruk av en risikobasert og mer fleksibel metodikk for å fastsette grensene for slike flyginger.  

  • Enkelte mindre endringer i eksisterende regler om EDTO for å sikre større klarhet og konsistens i regelverket, bl.a. endre terminologi fra ETOPS til EDTO.

  • Enkelte endringer for å harmonisere de felleseuropeiske reglene om EDTO med de tilsvarende reglene fra FAA (Federal Aviation Authority, USA).

Forslaget til rettsakt er publisert i NPA 2023/03 av EUs luftfartsbyrå, EASA.

Merknader
Hjemmel i EF-traktaten

De nye reglene vil bli hjemlet i forordning (EU) 2018/1139, som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100. 

Rettslige konsekvenser

Forordning (EU) nr. 965/2012 er i forskrift 7. august 2013 nr. 956 om luftfartsoperasjoner gjennomført som EØS-rett i Norge. Det ventes derfor at regelverksendringen som blir resultat av NPA 2023/03 blir gjennomført i Norge på samme måte, noe som innebærer en oppdatering av nevnte gjennomføringsforskrift.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Regelverksforslaget er godt beskrevet i NPA 2023/03, herunder konsekvensene for de berørte partene som i Norge vil være Luftfartstilsynet og flyselskaper som utfører langruteoperasjoner. Av EASAs konsekvensanalyse fremgår det at de negative økonomiske for flyselskapene vil være små, endringene vil være enkle å implementere, og at de vil klart oppveies av de sikkerhetsmessige fordelene med å få et regelverk som er harmonisert med ICAO og FAA (USA). Konsekvensene for Luftfartstilsynet vil være små og vil ikke kreve tilførsel av ekstra midler.

Sakkyndige instansers merknader

Saken har så langt ikke vært behandlet i spesiautvalget for transport hvor berørte departementer er representert. 

Vurdering

Luftfartstilsynet er i ferd med å vurdere forslaget i NPA 2023/03. Den foreløpige vurderingen er at forslaget virker hensikstsmessig og at det kan støttes. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: (EU) 2018/1139

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker