Delegert kommisjonsforordning 2023/205

Delegert kommisjonsforordning 2023/205 som supplerer forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering for sjøfart

COMMISSION DELEGATED REGULATION (EU) 2023/205 of 7 November 2022 supplementing Regulation (EU) 2019/1239 of the European Parliament and of the Council as regards the establishment of the European Maritime Single Window environment data set and amending its Annex

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 30.03.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og handelsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: V. Sjøtransport

Status

Sammendrag av innhold

Delegert kommisjonsforordning 2023/205 ble vedtatt av kommisjonen 7. november 2022. Hensikten med forordningen er å fastsette et felles datasett, dvs. en oversikt over hvilke meldeplikter som skal omfattes av forordning 2019/1239.

Forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering for sjøfart ble vedtatt 20. juni 2019. I forordningen er kommisjonen delegert myndighet til å endre vedleggene til forordningen for å innføre, slette eller tilpasse henvisninger til nasjonal lovgivning eller nasjonale krav, EU rettsakter eller internasjonale rettsakter, og med sikte på å opprette og oppdatere et felles datasett, jf. artikkel 3 (3).

Delegert kommisjonsforordning 2023/205 endrer vedlegg 1 i forordning 2019/1239.

I vedlegget fremkommer de meldepliktene som skal avgis iht. forordningen, og som dermed vil inngå i et felles datasett. Datasettet spesifiserer meldepliktene som er nevnt i vedlegg 1 i detaljer. Datasettet er en beskrivelse av alle dataelementer som inngår i vedlegg 1, slik at hvert enkelt meldingselement beskrives med en egen ID som er en unik identifikator. Datasettet inkluderer dermed alle EU-meldeplikter, alle meldeplikter fra FAL-forms, samt nasjonale meldeplikter som er meldt inn fra medlemsstatene.

Av nasjonale meldeplikter som er spesifikke for Norge inkluderer datasettet innholdet i:

• Melding om anløp av utenlandske fartøy, jf. forskrift om utenlandske fartøyers anløp til og ferdsel i norsk territorialfarvann

• Krav om losbestilling og rapportering av farledsbevisseilas, jf. lospliktforskriften

• Utvidet grensekontroll av personer, inkludert av- og påmønstring, jf. grenseforskriften

• Rapportering av NOX utslipp, jf. særavgiftsforskriften

Merknader
Rettslige konsekvenser

Denne supplerende kommisjonsforordning innebærer ingen ytterligere konsekvenser utover det som allerede følger av forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering for sjøfart.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Denne supplerende kommisjonsforordning innebærer ingen ytterligere økonomiske konsekvenser utover som allerede følger av forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering for sjøfart.

Som en del av autentiseringsmekanismene ved rapportering i meldingssystemet SafeSeaNet må alle brukere tildeles et såkalt EORI-nummer (Economic Operators Registration and Identification number). EORI-nummer er en identifikator som utstedes av tollmyndighetene, og brukes av selskaper i EU for tollformål. EORI-nummer er nå en del av datasettet som fastsettes i kommisjonsforordning 2023/205. De brukerne som ikke har et EORI-nummer vil være forhindret fra å rapportere i SafeSeaNet. I Norge brukes ikke EORI-nummer. Norske selskap må i dag få dette tildelt av svenske tollmyndigheter. Det bør etableres dialog med DG MOVE angående hvordan man bør gå frem for at norske brukere skal få EORI-nummer slik at også kystfarten i Norge kan bruke SafeSeaNet på en hensiktsmessig måte.

Sakkyndige instansers merknader

Kystverket har arbeidet med gjennomføringen av forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for rapportering fra skip siden den ble vedtatt i 2019. En del av dette arbeidet har vært å identifisere dataelementer som skal inngå i datasettet og oversende dette til kommisjonen i tråd med forordningen innen fristen 15. februar 2020. I forkant av dette hadde Kystverket dialog med aktuelle nasjonale myndigheter som ga sine merknader til oversendelsen til kommisjonen. Etter oversendelsen har arbeidet med å sammenstille alle dataelementer som inngår i vedlegg 1 til forordning 2019/1239 foregått i ekspertgrupper i EU.

Vurdering

Forordning 2019/1239 om opprettelse av et europeisk miljø for meldepunkter for sjøfart er innlemmet i EØS-avtalen. Formålet med denne forordningen er å redusere de administrative byrdene som påhviler sjøtransporten, og dermed styrke sjøtransporten som transportform. Kommisjonsforordning 2023/205 endrer ikke på innholdet i forordning 2019/1239, men presiserer hva som skal inngå i et felles datasett. At det skal fastsettes et datasett følger av forordningen forordning 2019/1239.

Forordning 2019/1239 ble innlemmet i EØS-avtalen med følgende tilpasningstekst:

«Med hensyn til EFTA-statene får artikkel 11 nr. 2 og rapporteringspliktene angitt i nr. 7 i vedleggets del A ikke anvendelse.» Denne tilpasningen er en følge av at EØS-avtalen ikke omfatter tollområdet. Kommisjonsforordningen 2023/205 inkluderer også tollinformasjon. Denne delen av kommisjonsforordningen 2023/205 skal dermed heller ikke gjelde for Norge, og det må derfor bes om tilpasningstekst ved innlemmelse i EØS-avtale.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2023/0205
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 2023R0205

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 02.12.2022
Frist returnering standardskjema: 24.03.2023
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Ja
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Nei
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring: