Faktorer som skal vektlegges ved vurdering av gjenopprettingsplanen til sentrale motparter

Kommisjonsforordning (EU) 2023/451 av 25. november 2022 som spesifiserer faktorene som skal tas i betraktning av kompetent myndighet og tilsynskollegiet ved vurdering av gjenopprettingsplan til sentrale motparter

Commission Delegated Regulation (EU) 2023/451 of 25 November 2022 specifying the factors to be taken into consideration by the competent authority and the supervisory college when assessing the recovery plan of central counterparties

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 13.03.2023

Spesialutvalg: Kapitalbevegelser og finansielle tjenester

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Finansdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg IX. Finansielle tjenester

Kapittel i EØS-avtalen: III. Børs og verdipapirer

Status

Rettsakten er fattet av EU-Kommisjonen 3. mars 2023 og trer i kraft i EU 23. mars 2023. Forordningen er ikke inntatt i EØS-avtalen ennå og følgelig ikke i kraft i Norge. 

Basisrettsakten (EU) 2021/23 er vedtatt og i kraft i EU. Den er til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.

Sammendrag av innhold

Forordningen fastsetter faktorer som kompetente myndigheter og tilsynskollegier skal hensynta ved vurdering av gjenopprettelsesplanen for sentrale motparter. 

Forhold som skal vurderes: 

  • Kapitalstruktur og finansielle risiko
  • Håndtering av mislighold av medlemmer eller klienter (default waterfall)
  • Organisatorisk struktur
  • Utskiftbarhet av aktiviteter
  • Risikoprofil
  • Risikoprofil vurdert opp mot beredskap
  • Risikoprofil vurdert opp mot forretningsmodell
  • Samlet innvirkning på visse enheter i forhold til kommunikasjons- og formidlingsplan
  • Samlede virkningen av gjenopprettingsplan på clearingmedlemmer, deres kunder og indirekte kunder
  • Samlede virkningen av gjenopprettingsplan på tilknyttede finansielle infrastrukturmarkeder 
  • Samlede virkningen av gjenopprettingsplan på finansmarkedene, inkludert handelsplasser
  • Samlede virkningen av gjenopprettingsplan på det finansielle systemet i en hvilken som helst medlemsstat og i Unionen som helhet
  • Hvorvidt gjenopprettingsplanen er tilstrekkelig med hensyn til å opprette passende insentiver for den sentrale motpartrs eier, mmedlemmer og der det er mulig, dets kunder. 

Forordningen inneholder utfyllende detaljer om vurdering av hver enkelt faktor. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Forordningen vil inntas i EØS-avtalen og gjennomføres i norsk rett ved inkorporering, det vil si at det i lov eller forskrift tas inn en bestemmelse om at forordningen gjelder som norsk forskrift.

Basisrettsakten (EU) 2021/23 er ikke innlemmet i EØS-avtalen. Ved innlemmelse i EØS-avtalen må basisrettsakten først gjennomføres i norsk lov. Forordningen vil deretter inntas i forskrift til den aktuelle loven.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Forordningen får ingen nevneverdige økonomiske eller administrative konsekvenser for norske forhold. 

Sakkyndige instansers merknader

Finanstilsynet har vurdert saken og finner rettsakten EØS-relevant og akseptabel.  

Vurdering

Kommisjonsforordningen anses som EØS-relevant og akseptabel. 

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2023/451
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32023R0451

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 19.12.2022
Frist returnering standardskjema:
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker