Fo. 2023/128 plantevernmiddelrester (MRL)

Kommisjonsforordning (EU) 2023/128 av 18. januar 2023 som endrer vedlegg II, III og V til forordning (EF) No 396/2005 av Europaparlamentet og Rådet vedrørende grenseverdier for benalaksyl, bromoksynil, klorsulfuron, epoksikonazol og fenamifos i eller på visse produkter

Commission Regulation (EU) 2023/128 of 18 January 2023 amending Annexes II, III and V to Regulation (EC) No 396/2005 of the European Parliament and of the Council as regards maximum residue levels for benalaxyl, bromoxynil, chlorsulfuron, epoxiconazole and fenamiphos in or on certain products

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 08.03.2023

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 01.06.2023

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet / Landbruks- og matdepartementet / Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg I. Veterinære og plantesanitære forhold

Kapittel i EØS-avtalen: II. Fôrvarer

Status

Rettsakten er fastsatt i EU og under vurdering i EØS-landene.

Sammendrag av innhold

Forordningen endrer grenseverdier (MRL) for benalaksyl, bromoksynil, klorsulfuron, epoxikonazol og fenamifos på bakgrunn av at disse aktive stoffene ikke lenger er godkjent i EU/EØS.

Forordningen fastsetter lavere grenseverdier (MRL) for stoffer som ikke lenger er godkjent som aktive stoffer ikke er godkjent i EU. Der det er vurdert å være en helserisiko for forbruker oppheves også MRLer som er fastsatt på bakgrunn av importtoleransesøknader (bruk i tredjeland) og CODEX MRLer.

Benalaksyl er ikke lenger godkjent brukt som plantevernmiddel i EU/EØS, stoffet fikk ikke fornyet godkjenning blant annet fordi det ble vurdert å kunne være helserisiko for forbruker knyttet til rester av stoffet og alle godkjenninger av stoffet er trukket i EU. EFSA kunne ikke konkludere i forhold til hormonforstyrrende egenskaper for stoffet.

Benalaksyl-M er fortsatt godkjent som aktivt stoff i EU/ EØS.  Benalaksyl-M er ikke godkjent i Norge. Når det gjelder grenseverdier har benalaksyl-M felles restdefinisjon (hvilke stoff/nedbrytningsprodukter grenseverdien omfatter) og derfor samme grenseverdier. Det er vurdert at CODEX grenseverdiene som er tatt inn i EU regelverket for vindruer og meloner er trygge for europeiske forbrukere og disse grenseverdiene kan derfor beholdes. MRLer basert på godkjent bruk i EU av benalaksyl-M i spisedruer, poteter, hvitløk, løk, sjarlottløk, vannmeloner, salat og purre er vurdert og være trygge for europeiske forbrukere og beholdes derfor. På grunn av behov for lavere MRL (GAP- god landbrukspraksis) ved godkjent bruk av benalaksyl-M fastsettes MRLer for auberginer og tomat lavere enn nåværende MRLer.

For benalaksyl-M er det ikke godkjent bruk i EU/EØS for paprika (inkludert chilipepper) og rapsfrø/canola og ingen importtoleranse MRLer eller CODEX grenseverdier for disse produktene og derfor fastsettes disse grenseverdiene ved kvantifiseringsgrensen (LOQ).

Godkjenning av stoffet bromoksynil er ikke fornyet og stoffet er ikke lenger godkjent brukt. Det er ingen CODEX MRLer for stoffet og det er heller ikke MRLer som er fastsatt på bakgrunn av bruk i tredjeland (importtoleranse MRLer). Alle MRLer fastsettes ved LOQ og oppføres på vedlegg V til forordning 396/2005.

For klorosulfuron er det ikke søkt om regodkjenning og godkjenningen er gått ut slik at det ikke lenger er godkjent bruk av stoffet i EU/EØS. Det er ingen CODEX grenseverdier og heller ingen importtoleranse MRLer. MRLer for alle produkter fastsettes ved LOQ og flyttes til vedlegg V til forordning 396/2005.

Det aktive stoffet fenamifos ble ikke regodkjent blant annet på grunn av helserisiko for forbruker knyttet til manglende dokumentasjon knyttet til vurdering av gentoksisitet for metabolitter (M01 og M02) gjør at helserisiko ikke kan utelukkes. I tillegg mangler det også noe dokumentasjon knyttet til representativ bruk. Det er tidligere fastsatt importtoleranse MRLer for vindruer og spisedruer på bakgrunn av godkjent bruk i tredjeland, men disse oppheves nå fordi helserisiko for forbruker ikke kan utelukkes. Alle MRLer fastsettes ved LOQ og grenseverdiene oppføres på vedlegg V til forordning 396/2005. Det finnes CODEX grenseverdier for stoffet  fra 2004, men disse implementert i EUs regelverk for plantevernmiddelrester.

Forordningen 2022/128 er fastsatt i EU, og nye grenseverdier gjelder i EU fra 8. august 2023. I Norge vil nye grenseverdier gjelde enten fra samme dato som i EU (hvis fastsatt i norsk regelverk da) eller når forordningen tas inn i norsk regelverk.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsakten krever endring i norsk forskrift 18. august 2009 nr. 1117 om rester av plantevernmidler i næringsmidler og fôrvarer.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsakten;

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet.

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten er vært vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departement og Mattilsynet deltar. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel. 

Vurdering

Helserisiko er alltid vurdert når MRL for rester av plantevernmidler fastsettes. EFSA har i forkant av vedtakene vurdert nødvendigheten av å endre grenseverdiene opp mot hensynet til forbrukernes sikkerhet. I EFSAs vurderinger for de respektive stoffer har EFSA konkludert med anbefalte MRLer for enkeltprodukter. I disse vurderingene blir det tatt hensyn til både langtidseksponering og akutt giftighet. Forutsatt lovlig bruk og rester under grenseverdiene vil dette da ikke utgjøre noen helsefare for forbruker. Det er da tatt hensyn til den nyeste kunnskapen om stoffenes toksikologiske egenskaper i vurderingene. Det minste nivå hvor det påvises en langtidsvirkning eller minste nivå hvor det blir påvist akutt helserisiko, danner alltid grunnlag for fastsettelse av grenseverdier.

Detaljer om endringene i MRL kan ved enkle søk finnes i EU Pesticides database. Ved å krysse av i punkt 3 for «MRLs evolution», kan man finne endringer av MRL for den enkelte kombinasjon av plantevernmiddel og produkt:

https://ec.europa.eu/food/plant/pesticides/eu-pesticides-database/public/?event=homepage&language=EN

EFSA har vurdert at de nye grenseverdiene ikke medfører noen helserisiko for forbruker og at andre krav til dokumentasjon er oppfylt for å kunne fastsette disse grenseverdiene. De nye grenseverdiene er vurdert, risikohåndtert og vedtatt av Standing Committee of Plants, Animals, Food and Feed, Plant Protection Products Pesticide Residues (SCPAFF-PR).

Mattilsynet vurderer at de nye grenseverdiene er fastsatt slik at hensynet til forbrukernes helse er ivaretatt. Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel. MRLene er vurdert med hensyn til forbrukernes trygghet på bakgrunn av inntaksdata fra 27 europeiske forbrukergrupper og disse er etter dagens kunnskap vurdert å ikke medføre noen helsefare for forbrukere. EFSA vurderingene støtter de nye MRLene som er fastsatt i denne forordningen.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2023/128
Basis rettsaktnr.: 396/2005
Celexnr.: 32023R0128

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 27.01.2023
Frist returnering standardskjema: 10.03.2023
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 20.03.2023
Høringsfrist: 17.04.2023
Frist for gjennomføring:

Lenker