EDIRPA

EP- og rådsforordning (EU) 2023/2418 om opprettelse av et instrument for å styrke den europeiske forsvarsindustrien gjennom felles anskaffelser (EDIRPA)

Regulation (EU) 2023/2418 of the European Parliament and of the Council of 18 October 2023 on establishing an instrument for the reinforcement of the European defence industry through common procurement (EDIRPA)

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 07.11.2023

Spesialutvalg: Indre marked

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 04.12.2023

Hovedansvarlig(e) departement(er): Forsvarsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Protokoll 31 om samarbeid på særlige områder utenfor de fire friheter

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Rettsakten ble vedtatt i EU 18. oktober 2023.

Rettsakten er under vurdering i EØS-/EFTA-statene

Sammendrag av innhold

European Defence Industry Reinforcement through Common Procurement Act/Om opprettelse av et instrument for å styrke den europeiske forsvarsindustrien gjennom felles anskaffelser (EDIRPA) er et instrument som skal stimulere til felles anskaffelser gjennomført av 3 eller flere land i fellesskap. EDIRPA har et omfang på 300 millioner euro og legges opp med et arbeidsprogram der anskaffelsesmyndighet i EU og Norge kan gå sammen om å søke om støtte som offset for kostnadene ved å gjennomføre flernasjonale anskaffelser. EDIRPA åpner for å gi støtte på inntil 20 prosent av totalverdien av en felles anskaffelse, men ikke mer enn 15 prosent av EDIRPAs totalbudsjett. Støtten knyttes ikke opp mot konkrete kostnadselementer, men skal fungere som et incentiv for felles anskaffelser. Det er mulig å søke om støtte både for anskaffelser som skal begynnes i 2024-2025, men også for anskaffelser som er påbegynt siden Russlands fullskala-invasjon av Ukraina. Formålet med EDIRPA er å øke graden av felles anskaffelser og koordinere disse anskaffelsene for å gi trygghet til land som vurderer å donere ytterligere forsvarsmateriell til Ukraina. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Deltakelse i EDIRPA nødvendiggjør ikke lov- eller forskriftsendringer. Siden deltakelse i EDIRPA forplikter Stortinget i fremtidige budsjettår, er Stortingets samtykke nødvendig til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning etter Grl. § 26 andre ledd.

I henhold til EØS-avtalen artikkel 93 nr. 2 skal beslutninger i EØS-komiteen treffes ved enighet mellom EU på den ene siden, og EØS/EFTA-statene, som opptrer samstemt, på den andre. Det følger av artikkel 103 nr. 1 at i de tilfeller der det er tatt konstitusjonelt forbehold, blir beslutningen først bindende for Norge etter at man har meddelt de andre partene at de forfatningsmessige kravene er oppfylt, det vil si at Stortinget har gitt sitt samtykke.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Norge forplikter seg til bidrag til og deltakelse i EDIRPA over statsbudsjettet for 2024 og 2025. Utgiftene for norsk deltakelse i 2024 og 2025 fastsettes etter EØS-avtalens artikkel 82 nr. 1 bokstav a), og vil utgjøre 10 110 000 euro (om lag 114 mill. kroner med en kurs på 1:11,30). Utgiftene til norsk deltakelse vil bli dekket innenfor den militære delen av Nansen-programmet.

Forsvarsdepartementet vil stå for den løpende oppfølgingen av EDIRPA i gjennomføringsperioden, noe som ikke forventes å medføre administrativt merarbeid i betydelig grad.  

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten behandles i spesialutvalget for indre marked.

Vurdering

Forordningen har en viss relevans for felles anskaffelser av forsvarsmateriell og den forsvarsindustrielle delen av det indre marked. EØS/EFTA-statene anses likevel ikke som rettslig forpliktet til å innlemme forordningen i EØS-avtalen. Forordningen er derimot aktuell for innlemmelse i Protokoll 31 om det frivillige samarbeidet.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Parlament og Råd
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.: KOM(2022)349
Rettsaktnr.: (EU)2023/2418
Basis rettsaktnr.:
Celexnr.: 32023R2418

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 26.10.2023
Frist returnering standardskjema: 15.02.2024
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Ja

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Nei
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker