Forordningsregler om akkreditering av godkjente organer (qualified entities)

Utkast til delegert kommisjonsforordning om akkreditering av godkjente organer

Draft Commission Delegated Regulation on the accreditation of qualified entities

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 20.11.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Utkastet til regler er utviklet av EASA. Hjemmelen for å utarbeide regler om akkredittering i grunnforordningen artikkel 62, sier at vedtakelsen skal skje etter prosedyren for delegerte rettsakter. Konsultasjonen med medlemmstatene har derfor skjedd i Kommisjonens ekspertgruppe for flysikkerhet, hvor også Luftfartstilsynet er representert. Behandlingen i ekspertgruppen skjedde i møtet i oktober 2023 og resulterte i at et flertall av statene utrykte seg positive til regelverket. Kommisjonen har derfor iverksatt prosessen med å vedta utkastet som en forordning. 

Sammendrag av innhold

Forslaget til rettsakt gjelder regler for akkreditering (godkjenning) av såkalte godkjente organer (qualified entities), dvs.eksterne virksomheter som kontrakteres til å utføre oppgaver for EASA.

Grunnforordningen (EU) 2018/1139, artikkel 69 gir EASA anledning til å allokere sine tilsyns- og sertifiseringsoppgaver til et eller flere godkjente organer (qualified entities). Dette vil i det store og hele være private virksomheter. Bestemmelsen i grunnforordningens artikkel 62 nr. 13 bokstav f forustetter imidlertid at disse organene er akkredittert i samsvar med særskilte regler. Forslaget til forordning skal etablere slikt regelverk for EASAs akkreditering av godkjente organer.  Regelverket vil blant annet inneholde prosedyrer for første gangs akkredittering, prosedyrer for tilsyn med godkjente organer og håndhevingsprosedyrer slik som tilbakekall av akkrediteringen. Regler om prosessen, henynder krav til utlysning og invitasjon for å søke akkredittering, er også del av forslaget. Det samme gjelder krav til fastsettelsen av kriteriene for tildeling av oppgaver til godkjente organer, og for tilsyn med disse. 

Merknader
I. Hjemmel i EF-traktaten

Forordningen vi bli hjemlet i forordning (EU) 2018/1139 artikkel 62(13)(f) som igjen er hjemlet i TFEU artikkel 100.

Rettslige konsekvenser

Forordningen vil være EØS-relevant, og vil måtte EØS-gjennomføres i norsk rett forustatt at forordning (EU) 2018/1139 da er EØS-gjennomført i Norge.

EØS-gjennomføring vil trolig skje gjennom henvisning til forordningen i aktuell gjennomføringsforskrift. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Forordningen regulerer EASAs egen akkredittering av godkjente organer, og berører dermed ikke norske myndigheter eller private virksomheter direkte. Forordningen vil imidlertid få indirekte konsekvenser utenfor EASA. Forordningen vil sette EASA i stand til å akkredittere godkjente organer slik grunnforordningen 2018/1139 artikkel nr. 69 forustetter. Det følger da av den samme bestemmelsen at foretatte akredditeringer skal anerkjennes av alle. Dersom EASA gjør en akkredittering av et organ, vil Luftfartstilsynet kunne benytte samme organ til å utføre tilsvarende myndighetsoppgaver uten at det er behov for ny akkreditering. Dette vil  kunne ha en positiv ressursbesparede effekt. Forordningen vil også bidra til å åpne dette markedet, og kunne gi norske virksomteter muligheter til å bli akkredittert av EASA på lik linje med andre virksomheter innenfor fellesskapet. Etter de nye reglene skal dette skje iht. en åpen prosess. Virkningene av reglene må anses som positive for de aktuelle virksomhetene. 

Sakkyndige instansers merknader

Saken er blitt behandlet i EASAs styre (EASA Management Board) og i Kommisjonens ekspergruppe for flysikkerhet. Norge har sammen med flertallet av stater vært positive til regelverket. Et mindretall av stater har imidletid uttrykt bekymring for at det vil bli mindre grunn for EASA å bruke medlemsstatenes luftfartsmyndigheter for å utføre slike oppgaver, samt at det vil bli vanskeligere for myndighetene å rekruttere eksperter i konkurranse med slike godkjente organer. EASA har imidlertid gjort det klart at bruk av godkjente organer bare vil være aktuelt dersom kompetansen eller kapasiteten ikke finnes i EASA eller i medlemmstatenes myndigheter. 

Saken er ikke behandlet av Spesialutvalget for Transport.

Vurdering

Reglene vil ikke berøre Norge eller norske interesser direkte. Av hensyn til forutberegnelighet og transparens er det positivt at akkreditering og utvelgelse av godkjente organer skjer etter en prosess nedfelt i regelverk. Luftfartstilsynet er derfor positiv til at regler om dette blir etablert. Utkastet til bestemmelser i forordningen ser ut til å dekke de vesentlige sidene av saken. Kravene i bestemmelsene virker balanserte og rimelige.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: (EU) 2018/1139

Norsk regelverk

Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker