Maler for anvendelse av regler i MRV-forordningen: overvåkingsplaner, utslippsrapporter og DoC.

Kommisjonsforordning (EU) 2023/2449 av 6 november 2023 om regler for maler for overvåkingsplaner, utslippsrapporter, delvise utslippsrapporter, DoC, utslippsrapporter på selskapsnivå

COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2023/2449 of 6 November 2023 laying down rules for the application of Regulation (EU) 2015/757 of the European Parliament and of the Council as regards templates for monitoring plans, emissions reports, partial emissions reports, documents of compliance, and reports at company level, and repealing Implementing Regulation (EU) 2016/1927

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 01.11.2023

Spesialutvalg: Miljø

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Klima- og miljødepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XX. Miljø

Kapittel i EØS-avtalen:

Status

Rettsakten ble publisert i Official Journal 7 november 2023. 

Rettsakten er til vurdering i EFTA-statene. Per mai 2024 er basisrettsakten forordning (EU) 2023/957 (MRV-forordningen) innlemmet i EØS-avtalen. 

Sammendrag av innhold

EUs klimakvotesystem (EU ETS) er en sentral del av den europeiske innsatsen for å redusere utslipp av klimagasser fra industri, kraftproduksjon og luftfart. Systemet er rettslig forankret i direktiv 2003/87/EF (EUs klimakvotedirektiv) og flere underordnede rettsakter. Hovedprinsippet er at det settes et tak for de samlede lovlige utslippene i EU gjennom at et visst antall kvoter er tilgjengelige i et kvotemarked. Formålet med systemet er å skape insentiver til å redusere utslippene fra de kvotepliktige aktivitetene (som er listet opp i vedlegg 1 til EUs klimakvotedirektiv) i tråd med overordnede klimamål.  

EUs klimapakke "Klar for 55" (Fit for 55) skal sikre at EU når målet om å redusere utslippene av klimagasser med 55 prosent fra 1990 til 2030. Den legger også grunnlaget for klimanøytralitet innen 2050. Som del av klimapakken er det vedtatt å inkludere maritim transportaktivitet i EUs klimakvotedirektivs vedlegg 1. Forordning (EU) 2015/757 (MRV-forordningen) angir detaljerte regler for overvåking, rapportering og verifikasjon av utslipp fra maritim transport. Forordning (EU) 2023/957 endret MRV-forordningen som en konsekvens av at maritim transport innlemmes i EUs klimakvotesystem, samtidig som den utvider kretsen av skip som omfattes av MRV-forordningen. Videre er det i EU utarbeidet ytterligere regler om endringer i MRV-forordningen for å kunne sikre en effektiv innføring av maritim transport i EUs klimakvotesystem. Se EØS-notat for endring av regler for overvåking og rapportering av klimagassutslipp fra maritim transport: https://www.regjeringen.no/no/sub/eos-notatbasen/notatene/2023/okt/endring-av-regler-for-overvaking-og-rapportering-av-klimagassutslipp-fra-maritim-transport/id3011622/  

Med bakgrunn i de mange endringene i MRV-forordningen, så må også de eksisterende malene for overvåkingsplaner, utslippsrapporter, delvise utslippsrapporter, document of compliance (DoC), og utslippsrapporter på selskapsnivå for maritim transport revideres for å tilpasses disse endringene. Rettsakten som ligger til grunn for dette EØS-notatet angir regler for innholdet i disse malene. Rettsakten har som formål å sikre at dataene som blir rapportert inn under MRV-forordningen blir overvåket, rapportert og verifisert på en standardisert måte i et IT-system. Dette systemet heter Thetis-MRV og er et felleseuropeisk system som skipsoperatører og verifikatører skal benyttes ved innsending av elektroniske overvåkingsplaner, rapporter og annen informasjon.  

Rettsakten opphever og erstatter forordning (EU) 2016/1927 som angir regler for maler for overvåkingsplan, utslippsrapport og DoC i henhold til MRV-forordningen. Rettsakten trer i kraft i EU fra 1. januar 2024. 

Merknader
Rettslige konsekvenser

Basisrettsakten, MRV-forordningen (forordning (EU) 2023/957) er i dag tatt inn i EØS-avtalen gjennom klimakvoteforskriften § 2-1a. 

Økonomiske og administrative konsekvenser

Denne rettsakten angir kun hvordan kravene som er fastsatt i MRV-forordningen, teknisk skal gjennomføres i maler og IT-systemet. I seg selv vil derfor ikke rettsakten medføre økte økonomiske konsekvenser for de berørte aktørene. Men skipsoperatører, verifikatører og myndigheter som hhv. er ny til MRV-forordningen og/eller EUs klimakvotesystem vil få en økt byrde i å forstå og effektivt navigere gjennom den felleseuropeiske overvåkings- og rapporteringsportalen nå som denne endres

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten har vært sendt til orientering til Spesialutvalget for miljø, der berørte departementer er orientert.

Rettsakten forventes gjennomført i norsk rett gjennom endringer i klimakvoteforskriften. 

Vurdering

MRV-forordningen (regulation (EU) 2023/957) ble innlemmet i EØS-avtalen desember 2024, jf. Prop. 3 LS (2023 – 2024). Kommisjonens implementeringsforordning (EU) 2023/2449 oppdaterer i seg selv kun malene for overvåking og utslippsrapportering for at disseskal være i tråd med fastsatte krav i MRV-forordningen og vurderes følgelig som relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: 2023/2449
Basis rettsaktnr.: Regulation (EU) 2023/957
Celexnr.: 32023R2449

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 13.10.2023
Frist returnering standardskjema: 02.02.2024
Dato returnert standardskjema: 23.01.2024
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 06.10.2023
Høringsfrist: 20.11.2023
Frist for gjennomføring: 31.12.2023

Lenker