Regler og standarder for klasseselskap og inspeksjon av skip: endringsbestemmelser om Bureau Veritas Marine & Offshore SAS

Kommisjonens gjennomføringsbeslutning om endring av godkjenningen av Bureau Veritas Marine & Offshore SAS i samsvar med artikkel 16 til europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 391/2009

Commission Implementing Decision amending the recognition of Bureau Veritas Marine & Offshore SAS in accordance with Article 16 of Regulation (EC) No 391/2009 of the European Parliament and of the Council

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 22.11.2023

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Nærings- og fiskeridepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: V. Sjøtransport

Status

Rettsakten er vedtatt ved komitologi. Den er kun publisert i Kommisjonens dokumentregister og fikk anvendelse i EU 29. juni 2020.

Sammendrag av innhold

I henhold til forordning (EU) 391/2009 om anerkjente organisasjoner skal medlemsstatene bare delegere oppgaver til klasseselskaper som er godkjent av EU-Kommisjonen. Bureau Veritas (BV) er et av klasseselskapene som er anerkjent, og Norge er en av EØS-statene som har delegert myndighet til BV for å utføre tilsyn på våre vegne.

Ved beslutning C(2017) 1881 ble anerkjennelsen av BV flyttet fra den juridiske enheten Bureau Veritas SA – Registre international de classification de navires et d’aeronefs til Bureau Veritas Marine & Offshore SAS, etter en organisatorisk endring innad i BV. I tråd med forordning 391/2009 gjennomfører EU-kommisjonen jevnlig vurderinger av de anerkjente klasseselskapene. I forbindelse med en vurdering av BV ble det konkludert med at Bureau Veritas Marine & Offshore SAS ikke lenger var en juridisk enhet som kunne omfattes av kravene i forordning 391/2009. På bakgrunn av dette måtte anerkjennelsen av BV endres til morselskapet Bureau Veritas SA, som formelt gjøres ved denne beslutningen.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Beslutningen får ingen konsekvenser for norsk lovgivning.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Beslutningen har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser.

Sakkyndige instansers merknader

Utkastet til Kommisjonsbeslutningen ble behandlet av komitéen for sjøsikkerhet og miljøsikkerhet (COSS) ved skriftlig prosedyre som ble avsluttet den 30. mai 2020. Norge deltar i COSS. 

Vurdering

Rettsakten springer ut av forordning 391/2009, og er EØS-relevant og akseptabel under forutsetning av at 391/2009 innlemmes i EØS-avtalen.

Innholder informasjon unntatt offentlighet, jf. offl. § 13

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Vedtak/beslutning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: C(2020)4226
Basis rettsaktnr.: (EC) 391/2009
Celexnr.: C(2020)4226

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 22.11.2023
Frist returnering standardskjema: 22.11.2023
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Nei
Høringsstart:
Høringsfrist:
Frist for gjennomføring:

Lenker