Fremmedstoffer - mykotoksiner - DON

Kommisjonsforordning (EU) xx/xxx av dd.mm.yyyy som endrer forordning (EU) 2023/915 med hensyn til grenseverdier for deoksynivalenol (DON) i næringsmidler

Commission Regulation amending Regulation (EU) .../..... of xxx amending Regulation (EU) 2023/915 as regards maximum levels of deoxynivalenol in food

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 27.09.2023

Spesialutvalg: Matområdet

Dato sist behandlet i spesialutvalg: 05.01.2024

Hovedansvarlig(e) departement(er): Helse- og omsorgsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering

Kapittel i EØS-avtalen: XII. Næringsmidler

Status

Rettsakten er ikke vedtatt i EU.

Rettsaktene er under vurdering i EØS/EFTA-statene.

Sammendrag av innhold

Deoksynivalenol (DON) er i dag regulert med grenseverdier i korn og ulike kornbaserte næringsmidler.    

DON kan ha negative helseeffekt ved å hemme proteinsyntesen og medføre celledød, og vil kunne påvirker immunsystemet. EFSA anbefaler lavere nivåer av DON i mat.  

Som følge av en henstilling fra EU-kommisjonen har EFSA oppdatert sin risikovurdering av DON til også å omfatte de acetylerte og modifiserte formene. Denne ble publisert i september 2017.  Et utkast til endringer var på «targeted stakeholder consultation» høsten 2020.  

Som følge av EFSAs risikovurdering har de fleste av grenseverdiene blitt redusert, bortsett fra for havre og korn beregnet på direkte konsum, mel, kli og kim som sluttprodukter beregnet på direkte konsum.

1.4 (2023/915)

Deoxynivalenol

New Maximum level (µg/kg)

Old Maximum level (µg/kg)

Remarks

1.4.1

Unprocessed cereal grains except products listed in 1.4.2 and 1.4.3

1 000

1250

Except unprocessed maize grains intended to be processed by wet milling and except rice.

The maximum level applies to unprocessed cereal grains placed on the market for first-stage processing (6).

1.4.2

Unprocessed durum wheat grains and

unprocessed maize grains

1 500

1750

Except unprocessed maize grains for which it is evident

e.g. through labelling or, destination, that they are  intended for use in a wet milling process only (starch production).

The maximum level applies to unprocessed durum wheat grains and unprocessed maize grains placed on the market for first-stage processing (6).

1.4.3

Unprocessed oat grains with inedible husk  

1 750

1750

The maximum level applies to unprocessed oat grains with husk placed on the market for first-stage processing

(6).

The maximum level applies to the oat grains with the inedible husk included. 

1.4.4

Cereals placed on the market for the final consumer, maize for popping and popcorn 

750

750

Except rice.

1.4.5

Milling products of cereals with the exception of products listed in 1.4.6

600

Except milling products of rice.

1.4.6

Milling products of maize

1.4.6.1

Milling products of maize placed on the market for the final consumer

750

1.4.6.2

Milling products of maize not placed on the market for the final consumer

1 000

1.4.6.3

Pre-cooked polenta ready to eat

250

1.4.7

Bakery wares, cereal snacks and breakfast cereals

400

500

Except rice products.

Including small bakery wares.

1.4.8

Pasta 

600

750

Pasta means pasta (dry) with a water content of approximately 12 %.

1.4.9

Baby food and processed cereal-based food for infants and young children (3

150

200

Except rice products.

The maximum level applies to the dry matter (5) of the product as placed on the market.

1.4.10

Food for special medical purposes intended for infants and young children (3

150

Except rice products.

The maximum level applies to the dry matter (5) of the product as placed on the market.’

Grenseverdien for ikke prosessert havre gjelder for havre med agn. Dette er beskrevet i forordet til rettsakten, punkt 4.  

Rettsakten vil gjelde fra 1. juli 2024.

Merknader
Rettslige konsekvenser

Rettsaktene krever endring i norsk forskrift 3. juli 2015 nr. 870 om visse forurensende stoffer i næringsmidler.

Økonomiske og administrative konsekvenser

 Mattilsynet anser at endringene er minimale og at rettsaktene;

• ikke får vesentlige økonomiske konsekvenser verken for næringen eller Mattilsynet, utover generelle, etablerte forpliktelser til farevurdering, overvåkning, analyser og kontroll basert på risiko for overskridelse av grenseverdier for forurensende stoffer i næringsmidler.

• ikke får vesentlige administrative konsekvenser for Mattilsynet.

Helsemessige konsekvenser

Mattilsynet anser at endringene generelt fører til helsemessig tryggere maten

Sakkyndige instansers merknader

Rettsakten er vurdert av Spesialutvalget for matområdet der berørte departementer og Mattilsynet er representert. Spesialutvalget fant rettsakten EØS-relevant og akseptabel.

Vurdering

Mattilsynet anser rettsakten som EØS-relevant og akseptabel.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Basis rettsaktnr.: 2023/915

Norsk regelverk

Høringsstart: 28.11.2023
Høringsfrist: 15.01.2024
Frist for gjennomføring:

Lenker