(EU) 2024/403, endring av forordning (EU) 2017/373 som følge av endringer i SERA

KOMMISJONENS GJENNOMFØRINGSFORORDNING (EU) 2024/403 av 30. januar 2024 om endring av gjennomføringsforordning (EU) 2017/373 når det gjelder definisjonen av SIGMET og visse krav til spesielle visuelle flygeregler og flygekontroll klareringer

COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2024/403 of 30 January 2024 amending Implementing Regulation (EU) 2017/373 as regards the definition of SIGMET and certain requirements for special visual flight rules and air traffic control clearances

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 29.04.2024

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Rettsakten ble vedtatt i EU 30. januar 2024. 

Sammendrag av innhold

Europakommisjonen har vedtatt en regelverkspakke som består av tre endringsforordninger (RMT. 0476):

  • Gjennomføringsforordning (EU) 2024/404, som gjelder en oppdatering av forordning (EU) 923/2012, som fastsetter felleseuropeiske flygeregler og operative krav til flynavigasjonstjenesten (standardised European rules of the air (SERA)),
  • Gjennomføringsforordning (EU) 2024/403, som gjelder en mindre endring av forordning (EU) 2017/373, som stiller krav felleseuropeiske krav til ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester og andre nettverksfunksjoner for lufttrafikkstyring, samt tilsyn med disse,
  • Delegert forordning (EU) 2024/405, som gjelder en mindre endring av forordning (EU) nr. 139/2014 om felleseuropeiske krav til lufthavner.

Hovedmålet med regelverksoppdateringen er å sikre nødvendig vedlikehold og utvikling av SERA-regelverket, særlig knyttet til oppdateringer i globale standardiseringsregler fastsatt av ICAO (den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart) under Chicago-konvensjonen. Norge og andre stater som har sluttet seg til Chicago-konvensjonen er i utgangspunktet pliktig til å tilpasse seg endringer i disse globale standardiseringsreglene, noe avhengig av hvilket nivå disse fastsettes på.

Ettersom de tre forordningene - (EU) nr. 923/2012, (EU) 2017/373 og (EU) nr. 139/2014 – har nær sammenheng og til dels overlapper hverandre, vil endringer i den ene av disse ofte medføre behov for endringer i de andre. I denne regelverkspakken er det hovedsakelig endringer i SERA-regelverket (forordning (EU) nr. 923/2012) som medfører behov for tilpasninger i de to andre forordningene.

Dette notatet gjelder gjennomføringsforordning (EU) 2024/403, som gjør endringer i reglene for lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenestene, det vil si forordning (EU) 2017/373. Endringene går hovedsakelig ut på

  • en redaksjonell endring i definisjonen av SIGMET (Significant Meteorological Information)
  • en redaksjonell endring i definisjonen av NOTAM (Notice to Airmen)
  • tilpasninger av reglene om spesielle VFR-flyginger («special VFR»)

Merknader
Rettslige konsekvenser

Forordning (EU) 2017/373 har i utgangspunktet hjemmel i råds- og parlamentsforordningene (EF) nr. 550/2004, (EF) nr. 551/2004 og (EF) nr. 216/2008, som igjen er hjemlet i TFEU art. 100.

Forordning (EF) nr. 216/2008 er i EU erstattet med (EU) 2018/1139, som dermed er hjemmel for rettsakten (EU) 2024/403. Forordning (EU) 2018/1139 er imidlertid ennå ikke tatt inn i EØS-avtalen. Når slik gjennomføring blir gjort, vil foreliggende nye rettsakt - (EU) 2024/403 - måtte tas inn i norsk rett. Slik gjennomføring vil skje ved en tilpasning av forskrift 16. juni 2022 nr. 1029 om krav til lufttrafikktjenester og ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester (ATM/ANS) m.m., som er den forskriften som gjennomfører forordning (EU) 2017/373 i norsk rett.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Regelverksendringen retter seg mot luftrafikktjenesten. Endringene oppfattes ikke å få økonomiske og administrative konsekvenser for aktørene som ikke kan håndteres innenfor deres vanlige operasjoner og budsjetter.

Sakkyndige instansers merknader

Vurdering

Luftfartstilsynet finner rettsakten akseptabel og uten behov for tilpasninger.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2024/403
Basis rettsaktnr.: (EU) 2018/1139
Celexnr.: 32024R0403

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 22.04.2024
Frist returnering standardskjema: 12.08.2024
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 03.06.2022
Høringsfrist: 25.08.2022
Frist for gjennomføring:

Lenker