(EU) 2024/404, endring av forordning (EU) nr. 923/2012

KOMMISJONENS GJENNOMFØRINGSFORORDNING (EU) 2024/404 av 30. januar 2024 om endring av gjennomføringsforordning (EU) nr. 923/2012 når det gjelder oppdateringer av relevante ICAO-bestemmelser, fullføring av prosedyren for radiokommunikasjonsfeil og fjerning av tillegget til vedlegget til nevnte forordning

COMMISSION IMPLEMENTING REGULATION (EU) 2024/404 of 30 January 2024 amending Implementing Regulation (EU) No 923/2012 as regards the updates of relevant ICAO provisions, the completion of the radio communication failure procedure and removing the supplement to the Annex to that Regulation

Sakstrinn

  1. Faktanotat
  2. Foreløpig posisjonsnotat
  3. Posisjonsnotat
  4. Gjennomføringsnotat

Opprettet 29.04.2024

Spesialutvalg: Transport

Dato sist behandlet i spesialutvalg:

Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet

Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport

Kapittel i EØS-avtalen: VI. Sivil luftfart

Status

Rettsakten ble vedtatt i EU 30. januar 2024. 

Sammendrag av innhold

Europakommisjonen har vedtatt en regelverkspakke som består av tre endringsforordninger (RMT.0476):

  • Gjennomføringsforordning (EU) 2024/404, som gjelder en oppdatering av forordning (EU) 923/2012, som fastsetter felleseuropeiske flygeregler og operative krav til flynavigasjonstjenesten (standardised European rules of the air (SERA)),
  • Gjennomføringsforordning (EU) 2024/403, som gjelder en mindre endring av forordning (EU) 2017/373, som stiller krav felleseuropeiske krav til ytere av lufttrafikkstyrings- og flysikringstjenester og andre nettverksfunksjoner for lufttrafikkstyring, samt tilsyn med disse,
  • Delegert forordning (EU) 2024/405, som gjelder en mindre endring av forordning (EU) nr. 139/2014 om felleseuropeiske krav til lufthavner.

Hovedmålet med regelverksoppdateringen er å sikre nødvendig vedlikehold og utvikling av SERA-regelverket, særlig knyttet til oppdateringer i globale standardiseringsregler fastsatt av ICAO (den internasjonale organisasjonen for sivil luftfart) under Chicago-konvensjonen. Norge og andre stater som har sluttet seg til Chicago-konvensjonen er i utgangspunktet pliktig til å tilpasse seg endringer i disse globale standardiseringsreglene, noe avhengig av hvilket nivå disse fastsettes på.

Ettersom de tre forordningene - (EU) nr. 923/2012, (EU) 2017/373 og (EU) nr. 139/2014 – har nær sammenheng og til dels overlapper hverandre, vil endringer i den ene av disse ofte medføre behov for endringer i de andre. I denne regelverkspakken er det hovedsakelig endringer i SERA-regelverket (forordning (EU) nr. 923/2012) som medfører behov for tilpasninger i de to andre forordningene.

Dette notatet gjelder gjennomføringsforordning (EU) 2024/404, som gjør endringer i SERA-regelverket, det vil si forordning (EU) nr. 923/2012. Endringene går hovedsakelig ut på

  • oppdatering og presisering av enkelte definisjoner.
  • innføre en regel om hvordan det skal håndteres usikkerhet på manøvreringsområdet på en lufthavn der det ytes lufttrafikktjenester.
  • tilpasninger av reglene om
    • spesielle VFR-flyginger («special VFR»)
    • klareringer fra flygekontrolltjenesten
    • plikten til å følge en innlevert flygeplan
    • posisjonsrapportering for flyginger underlagt flygekontrolltjeneste
    • prosedyrer ved kommunikasjonsfeil
    • rapportering av baneforhold i ATIS (automatic terminal information service)
    • utveksling av rapporter fra luftfartøyer
    • identifikasjonssetting av luftfartøyer
    • overføring av tall ved radiotelefoni
    • bruken av begrepet «take off» ved radiotelefoni/fraseologi
    • første anrop til en ATS-enhet etter en endring av luft-bakke talekommunikasjonskanal
    • spesielle kommunikasjonsprosedyrer

  • innføre en ny bestemmelse om prosedyrer ved radiokommunikasjonsfeil
  • fjerne en bestemmelse om bruk av relékommunikasjonsteknikk
  • innføre en ny regel om melding om mistanke om smittsomme sykdommer eller annen folkehelserisiko om bord i et fly
  • diverse endringer i vedleggene til SERA, herunder innholdet i standardiserte meldingsrapporter

Merknader
Rettslige konsekvenser

Forordning (EU) nr. 923/2012 har i utgangspunktet hjemmel i råds- og parlamentsforordningene (EF) nr. 551/2004 og (EF) nr. 216/2008, som igjen er hjemlet i TFEU art. 100.

Forordning (EF) nr. 216/2008 er i EU erstattet med (EU) 2018/1139, som dermed er hjemmel for rettsakten (EU) 2024/404. Forordning (EU) 2018/1139 er imidlertid ennå ikke tatt inn i EØS-avtalen. Når slik gjennomføring blir gjort, vil foreliggende nye rettsakt - (EU) 2024/404 - måtte tas inn i norsk rett. Slik gjennomføring vil skje ved en tilpasning av forskrift 14. desember 2016 nr. 1578 om lufttrafikkregler og operative prosedyrer, som er den forskriften som gjennomfører forordning (EU) nr. 923/2012 i norsk rett.

Økonomiske og administrative konsekvenser

Regelverksendring av SERA retter seg mot piloter og flygeledere, og påvirker dermed flyoperatører og tjenesteytere. I tillegg påvirkes Luftfartstilsynet noe. Endringene oppfattes bare å få slike økonomiske og administrative konsekvenser for aktørene at de kan håndteres innenfor deres vanlige operasjoner og budsjetter.

Sakkyndige instansers merknader

Vurdering

Luftfartstilsynet finner rettsakten akseptabel og uten behov for tilpasninger.

Andre opplysninger

Nøkkelinformasjon

Institusjon: Kommisjonen
Type rettsakt: Forordning
KOM-nr.:
Rettsaktnr.: (EU) 2024/404
Basis rettsaktnr.: (EU) 2018/1139
Celexnr.: 32024R0404

EFTA-prosessen

Dato mottatt standardskjema: 23.04.2024
Frist returnering standardskjema: 13.08.2024
Dato returnert standardskjema:
EØS-relevant: Ja
Akseptabelt: Ja
Tekniske tilpasningstekster: Nei
Materielle tilpasningstekster: Nei
Art. 103-forbehold: Nei

Norsk regelverk

Endring av norsk regelverk: Ja
Høringsstart: 03.06.2022
Høringsfrist: 25.08.2022
Frist for gjennomføring:

Lenker