Kommisjonens vedtak om endring av minimumskrav til data i det nasjonale elektroniske registeret for varetransportforetak
Kommisjonens vedtak (EU) 2024/773 av 4. mars 2024 om endring av kommisjonsvedtak (EU) 2009/992 om minimumskrav til data i det nasjonale elektroniske registre for veitransportforetak
Commission Implementing Decision (EU) 2024/773 of 4 March 2024 amending Decision 2009/992/EU as regards minimum requirements for additional data to be entered in the national electronic register of road transport undertakings
EØS-notat | 26.05.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 12.12.2024
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg: 04.06.2025
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg XIII. Transport
Kapittel i EØS-avtalen: II. Veitransport
Status
Rettsakten, som er en gjennomføringsforordning, ble formelt vedtatt i EU 6. mars 2024. Rettsakten gjelder umiddelbart på unionens område etter ikrafttredelse, som er tyvende dagen etter publisering i Den Europeiske Unions Tidende.
Sammendrag av innhold
I henhold til (EF) 1071/2009 art. 16 nr. 1 skal hver medlemsstat føre et nasjonalt elektronisk register over veitransportforetak, som har fått fellesskapsløyve hos den utpekte nasjonale myndighet. Art. 16 nr. 2 lister opp minimumsdataene for registeret. I tillegg skal det også være et system for sammenkobling og utveksling av opplysninger mellom de nasjonale elektroniske registrene på tvers av landegrensene, ERRU (European Register of Road Transport Undertakings). Ved endringsforordning (EU) 2020/1055 ble artikkel 16 nr. 2 tilføyd flere krav til data som skal føres i registeret og utveksles gjennom ERRU.
For å lette sammenkoblingen av de nasjonale elektroniske registrene har Kommisjonen vedtatt (EU) 2009/992 som inneholder bestemmelser om dataene som skal føres i registeret og i hvilket format dataene skal registreres. (EU) 2024/773 beskriver formatet for dataene som skal tilføyes registeret etter endringsforordning (EU) 2020/1055.
Det er flere punkter som er ny ved (EU) 2024/773.
Under datakategorien ‘transportvirksomhet’ skal følgende datafelt tilføyes: antall ansatte, risikoklassifisering, risikoklassifiseringsnivå, samlet antall kjøretøy virksomheten disponerer. For å muliggjøre tall på antall ansatte, må det foretas endringer i Statens vegvesen sin selvbetjeningsløsning på vegvesen.no/dinside, slik at virksomhetene kan registrere antall ansatte pr. 31. desember hvert år. Fristen for registering er 31. mars i det påfølgende år. Risikoklassifiseringssystemet er i drift i dag, men operer kun nasjonalt. For å oppfylle kravet i 2024/773 må systemet kobles til Transporttillatelser som kan videreformidle transportvirksomhetenes status til ERRU. Register for disponible kjøretøy er ferdig utviklet, og klart til å tas i bruk. Virksomhetene kan registrere alle kjøretøy de disponerer i tråd med (EF) 1071/2009 art. 2 ved å brukes selvbetjeningsløsningen på vegvesen.no/dinside.
Under datafeltet ‘tillatelse’ tilføyes følgende datafelt: kjøretøyets registreringsnummer, startdato for den attesterte kopi, utløpsdato for den attesterte kopi, dato for tilbakekall. Datafeltet for kjøretøyets registreringsnummer vil hentes fra Register over disponible kjøretøy, og utveksles med ERRU. Startdato for den attesterte kopi, utløpsdato for den attesterte kopi og tilbakekallsdato er datafelt som eksisterer i Transporttillatelser i dag, og som Statens vegvesen utveksler med ERRU.
Under datafeltet ‘transportleder’ tilføyes følgende datafelt: gyldighet for kompetansebevis. I dag vises kompetansebeviset som gyldig, eller ikke eksisterende. Statens vegvesen må foreta systemendringer som muliggjør de to statusene ‘gyldig’ og ‘ugyldig’ for de tilfellene at en medlemsstat erklærer at en transportleder erklæres uegnet jf. (EF) 1071/2009 art. 14 nr. 2.
Under datafeltet ‘alvorlige overtredelser’ tilføyes følgende datafelt: medlemslandet hvor overtredelsen er konstatert. For registrering av alvorlige overtredelser må det tilføyes et datafelt for landskoden der overtredelsen er registrert.
Merknader
Rettslige konsekvenser
Rettsakten krever ingen nasjonale tilpasninger.
Kommisjonsbeslutning (EU) 2009/992 er implementert i norsk rett i forskrift om yrkestransport med motorvogn og fartøy § 1a, og dermed vil endringsforordning 2024/773 ha rettslige virkninger på eksisterende rett. Forordningen gjelder umiddelbart i EUs
medlemsstater og må gjennomføres i norsk rett ved å tilføyes til yrkestransportforskriften § 1a.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Endringen i kommisjonsbeslutning (EU) 2009/992 vil kreve systemutvikling i allerede eksisterende systemer Transporttillatelser og kontrollsystemet VaDIS, samt koblinger mellom risikoklassifiseringssystemet og ERRU. Dette vil medføre økte kostnader.
Det vil også medføre kostnader til opplæring i de nye delene av systemet for kontrollørene langs vei, samt løyvemyndighetenes oppfølging av at virksomhetene har registrert inn påkrevde opplysninger om blant annet antall ansatte og kjøretøy virksomheten disponerer.
Sakkyndige instansers merknader
Etter vår vurdering er det er unødvendig å gjennomføre en høring i Norge om rettsakten, ettersom rettsakten er av teknisk art og i seg selv ikke innebærer vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for Norge.
Vurdering
Gjennomføringsforordning 2024/773 vurderes som EØS-relevant og akseptabel.
Andre opplysninger
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Kommisjonen |
Type rettsakt: | Vedtak/beslutning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | (EU) 2024/773 |
Basis rettsaktnr.: | 1071/2009/EF |
Celexnr.: | 32024D0773 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 16.03.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 06.08.2025 |
Dato returnert standardskjema: | |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |