Rapporteringskrav for traktor og motorsykler
Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2024/2838 av 23. oktober 2024 om endring av forordning (EU) nr. 1379/2013, (EU) nr. 167/2013 og (EU) nr. 168/2013 med hensyn til visse rapporteringskrav
Regulation (EU) 2024/2838 of the European Parliament and of the Council of 23 October 2024 amending Regulations (EU) No 1379/2013, (EU) No 167/2013 and (EU) No 168/2013 as regards certain reporting requirements
EØS-notat | 13.01.2025 | EØS-notatbasen
Sakstrinn
- Faktanotat
- Foreløpig posisjonsnotat
- Posisjonsnotat
- Gjennomføringsnotat
Opprettet 22.01.2024
Spesialutvalg: Transport
Dato sist behandlet i spesialutvalg:
Hovedansvarlig(e) departement(er): Samferdselsdepartementet
Vedlegg/protokoll i EØS-avtalen: Vedlegg II. Tekniske forskrifter, standarder, prøving og sertifisering
Kapittel i EØS-avtalen: I. Kjøretøyer
Status
Forordningen ble vedtatt 23. oktober 2024 og trådte i kraft i EU den 27. november 2024.
Norge har hittil ikke rapportert iht. motorsykkel- og traktorforordningen siden vi ikke har utstedt noen typegodkjenninger. Det vurderes lite skjønnsomt å innformere offentligheten om at en ikke- benyttet rapporteringsordning nå bortfaller. Det er derfor besluttet å ikke sende forordning (EU) 2024/2838 på offentlig høring ifm. implementeringen, jf. unntaket 'åpenbart unødvendig' i forvaltningsloven § 37, 3 ledd.
Forordningen vil imidlertid bli tatt inn i EØS-avtalen, og referanse til forordningen vil bli tatt inn i hhv. motorsykkel- og traktorforskriften. I tillegg vil det bli sendt Form 1 til ESA.
Sammendrag av innhold
I forordning (EU) 2024/3838 vil gjeldende rapporteringskrav når det gjelder utstedte type- og enkeltgodkjenninger for hhv. traktor og motorsykkel bli fjernet. Bakgrunnen for dette er at Kommisjonen mener at kostnaden ikke står i forhold til nytten med en slik rapportering. Det er foretatt nødvendige endringer i hhv. forordning for traktor (EU) nr. 167/2013 og forordning for motorsykkel (EU) nr. 168/2013. Til orientering er det også foretatt endring av rapporteringskrav i forordning (EU) nr.1379/2013 når det gjelder omsetning av fisk. Denne forordningen omtales imidlertid ikke nærmere i dette notatet ettersom den ikke er omfattet av EØS-avtalen.
Tidligere praksis har vært at medlemsstatene skulle informere Kommisjonen om bruken av typegodkjennings- og individuelle godkjenningsprosedyrer for kjøretøyer i henhold til forordningene 167/2013 og 168/2013. Kommisjonen rapporterte deretter dette videre til Europaparlamentet og Rådet. En undersøkelse gjennomført av Kommisjonen i 2022 viste imidlertid at disse prosedyrene fungerer tilfredsstillende. På bakgrunn av dette foreslås det å oppheve kravene om rapportering i de nevnte forordningene. Tidligere rapporter omfattet blant annet antall utstedte typegodkjenninger og enkeltgodkjenninger, samt hvilke krav som lå til grunn for disse.
Endringene vedrørende rapporteringsrutiner som følge av forordning (EU) 2024/2838 fremkommer konkret slik:
- I forordning (EU) nr. 167/2013 om godkjenning av traktor fjernes artikkel 74 og artikkel 75
- I forordning (EU) nr. 168/2013 om godkjenning av motorsykkel fjernes artikkel 78 og artikkel 80
EU-hjemmel
Forordningen er vedtatt av Europaparlamentet og Rådet i fellesskap, jf den alminnelige lovgivningsprosedyre som fremkommer av Traktaten om den Europeiske Unions Virkemåte (TEUV) artikkel 294.
Rettslige konsekvenser
Denne forordningen vil bli implementert i hhv. traktor- og motorsykkelforskriften.
Økonomiske og administrative konsekvenser
Ettersom Norge inntil nå ikke har utført EU-typegodkjenninger av traktor eller motorsykkel - og heller ikke har utarbeidet prosedyrer/rapporteringsrutiner for dette - vil de administrative og økonomiske konsekvensene være begrenset til det administrative arbeidet knyttet til implementering av den nye forordningen.
Sakkyndige instansers merknader
Ut fra innhold og betydning, vurderes det som ikke nødvendig å forelegge forordningen for Spesialutvalget for Transport. Statens vegvesen vurderer forordningen som relevant og akseptabel for Norge
Vurdering
Forordningen medfører ikke noen konsekvenser for Norge, ettersom vi inntil nå ikke har utført EU-typegodkjenninger av traktor eller motorsykkel - og har heller ikke utarbeidet prosedyrer/rapporteringsrutiner for dette.
Forordningen vurderes som relevant og akseptabelt for Norge.
Andre opplysninger
Norge har ikke vært representert i møter/gupper i forbindelse med utarbeidelsen av denne forordningen.
Nøkkelinformasjon
Institusjon: | Parlament og Råd |
Type rettsakt: | Forordning |
KOM-nr.: | |
Rettsaktnr.: | 2024/2838 |
Basis rettsaktnr.: | |
Celexnr.: | 32024R2838 |
EFTA-prosessen
Dato mottatt standardskjema: | 08.11.2024 |
Frist returnering standardskjema: | 28.02.2025 |
Dato returnert standardskjema: | 27.11.2024 |
EØS-relevant: | Ja |
Akseptabelt: | Ja |
Tekniske tilpasningstekster: | Nei |
Materielle tilpasningstekster: | Nei |
Art. 103-forbehold: | Nei |
Norsk regelverk
Endring av norsk regelverk: | Ja |
Høringsstart: | |
Høringsfrist: | |
Frist for gjennomføring: |